| A szerző előszava | 8 |
| A neveléselmélet tárgya, helye a neveléstudományok rendszerében | 11 |
| A tárgykör megértéséhez szükséges fogalmak, fogalomcsoportok | 11 |
| A tárgy kifejtése | 11 |
| Összefoglaló megállapítások | 15 |
| Kérdések és feladatok | 16 |
| Kiegészítő megjegyzések (érdeklődő hallgatók számára) | 17 |
| Felhasznált (és ajánlott) irodalom | 18 |
| Emberformáló folyamatok, közelebbről: a szocializáció, a nevelés és a művelődés | 21 |
| A tárgykör megértéséhez szükséges fogalmak, fogalomcsoportok | 21 |
| A tárgy kifejtése | 21 |
| A szocializáció | 25 |
| Az intézményes nevelés | 27 |
| A művelődés | 32 |
| Összefoglaló megállapítások | 33 |
| Kérdések és feladatok | 34 |
| Kiegészítő megjegyzések (érdeklődő hallgatók számára) | 34 |
| Felhasznált (és ajánlott) irodalom | 35 |
| A nevelés elhatárolása a negatív emberalakító folyamatoktól | 36 |
| A tárgykör megértéséhez szükséges fogalmak, fogalomcsoportok | 36 |
| A tárgy kifejtése | 36 |
| Az idomítás | 36 |
| A félrenevelés | 37 |
| A manipuláció | 38 |
| A fanatizálás | 39 |
| A züllesztés | 40 |
| Összefoglaló megállapítások | 40 |
| Kérdések és feladatok | 41 |
| Kiegészítő megjegyzések (érdeklődő hallgatók számára) | 42 |
| Felhasznált (és ajánlott) irodalom | 43 |
| A nevelés szükségessége és lehetősége, adottságok, fejlesztés, fejlődés és érés | 44 |
| A tárgykör megértéséhez szükséges fogalmak, fogalomcsoportok | 44 |
| A tárgy kifejtése | 44 |
| Összefoglaló megállapítások | 50 |
| Kérdések és feladatok | 51 |
| Kiegészítő megjegyzések (érdeklődő hallgatók számára) | 52 |
| Felhasznált (és ajánlott) irodalom | 52 |
| A neveléselmélet alapkérdései: "Mire neveljünk?", "Mivel neveljünk?", "Hogyan neveljünk?" | 54 |
| A tárgykör megértéséhez szükséges fogalmak, fogalomcsoportok | 547 |
| A tárgy kifejtése | 54 |
| "Mire neveljünk?" A nevelés célja és feladatai | 57 |
| "Mivel neveljünk?" A nevelés tehetséges eszközei | 61 |
| "Hogyan neveljünk?" A nevelés általános módja | 66 |
| Összefoglaló megállapítások | 68 |
| Kérdések és feladatok | 70 |
| Kiegészítő megjegzyések (érdeklődő hallgatók számára) | 70 |
| Felhasznált (és ajánlott) irodalom | 71 |
| A nevelés (helyi) rendszere | 73 |
| A tárgykör megértéséhez szükséges fogalmak, fogalomcsoportok | 73 |
| A tárgy kifejtése | 73 |
| A nevelési rendszer összetevőinek statikus leírása (a "nevelési tényezők") | 75 |
| A nevelési tényezők rendszerré szerveződése, a pedagógiai program | 89 |
| Összefoglaló megállapítások | 96 |
| Kérdések és feladatok | 97 |
| Kiegészítő megjegyzések (érdeklődő hallgatók számára) | 98 |
| Felhasznált (és ajánlott) irodalom | 99 |
| A nevelési rendszer működési-fejlődési dimenziói | 100 |
| A tárgykör megértéséhez szükséges fogalmak, fogalomcsoportok | 100 |
| A tárgy kifejtése | 100 |
| A nevelési alaphelyzet | 102 |
| A szubjektív nevelői erőfeszítések rendszere | 104 |
| A nevelési rendszer fő fejlődési tendenciái | 107 |
| Összefoglaló megállapítások | 109 |
| Kérdések és feladatok | 109 |
| Kiegészítő megjegyzések (érdeklődő hallgatók számára) | 110 |
| Felhasznált (és ajánlott) irodalom | 111 |
| Az "emberi teljesség" pedagógiai garanciája. a nevelő-fejlesztő tevékenységek átfogó rendszere | 112 |
| A tárgykör megértéséhez szükséges fogalmak, fogalomcsoportok | 112 |
| A tárgy kifejtése | 112 |
| Az "emberi teljesség" értelmezése | 112 |
| A nevelő-fejlesztő tevékenységek rendszere | 115 |
| Összefoglaló megállapítások | 128 |
| Kérdések és feladatok | 129 |
| Kiegészítő megjegyzések (érdeklődő hallgatók számára) | 129 |
| Felhasznált (és ajánlott) irodalom | 131 |
| A nevelő hatás és a nevelési eredmény | 134 |
| A tárgykör megértéséhez szükséges fogalmak, fogalomcsoportok | 134 |
| A tárgy kifejtése | 134 |
| A nevelő hatások rendszere | 134 |
| A nevelési eredmény | 140 |
| Összefoglaló megállapítások | 153 |
| Kérdések és feladatok | 153 |
| Kiegészítő megjegyzések (érdeklődő hallgatók számára) | 154 |
| Felhasznált (és ajánlott) irodalom | 155 |
| A nevelési eredmények megállapítása | 157 |
| A tárgykör megértéséhez szükséges fogalmak, fogalomcsoportok | 157 |
| A tárgy kifejtése | 157 |
| A pedagógiai állapot minőségi jellemzőinek megállapítása | 158 |
| A szociokulturális minőség megállapítása | 159 |
| Összefoglaló megállapítások | 162 |
| Kérdések és feladatok | 163 |
| Kiegészítő megjegyzések (érdeklődő hallgatók számára) | 163 |
| Felhasznált (és ajánlott) irodalom | 164 |
| Értelmező kisszótár a neveléselmélet tanulmányozásához | 166 |