1.035.157

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Fél évszázad a magyar vasút szolgálatában...

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: MÁV Rt. Vezérigazgatóság
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 120 oldal
Sorozatcím: Vasúthistória Könyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-7085-75-0
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ennek a könyvecskének szerzője szakmai életét a magyar Vasútnak áldozta. Valójában nem is helyes az „áldozta" kifejezés, ugyanis számomra a vasút szolgálata nem volt áldozat, hiszen végül is örömet... Tovább

Előszó

Ennek a könyvecskének szerzője szakmai életét a magyar Vasútnak áldozta. Valójában nem is helyes az „áldozta" kifejezés, ugyanis számomra a vasút szolgálata nem volt áldozat, hiszen végül is örömet okozott, mert a szakmai érdeklődésemnek megfelelően tevékenykedhettem.
Olyan időben születtem, amikor szakmai pályafutásom éppen a háborús vereség idején kezdődött; tehát létrejöttétől bukásáig végigélhettem a magyarországi „népidemokratikus" rendszer teljes idejét és Isten megengedte, hogy - bár a magyar vasúttal egyre lazább kötelékben - de a demokratikus Magyarország vasútjával is már egy bő évtizede kapcsolatban lehessek.
Működésem ideje alatt nem gazdagodtam meg, de ilyen vágyaim nem is voltak sohasem. Ezzel szemben nemcsak egy olyan területen tevékenykedhettem, ahol a munka örömömre volt, hanem az ország legnagyobb és egyben szükségszerűen egész Európára kiterjedő kapcsolatokkal bíró vállalatának központjában működhettem, ahol az ember napról-napra jelentős feladatokat kényszerült megoldani és eközben tág nemzetközi s áttekintésre tehetett szert. Szolgálatom során számos külföldön tárgyaló MÁV-delegáció tagja lehettem és különböző vasúti szervezetek szakértőbizottságainak tagjaként is működhettem. Az ilyen munka során szerzett tapasztalatok gyakran azt is lehetővé tették, hogy az ember a történelmi folyamatok mögé betekinthessen és az ítélőképességét fejlessze.
Sohasem akartam vezető állásba kerülni és ez a törekvésem - egy rövid kis időszaktól eltekintve - sikerrel is járt. Működésem hosszú évtizedei alatt vezetők egymás után tűntek fel, tündököltek, majd pedig eltűntek; majd újabbak jöttek és eltűntek, a „kis" Heller pedig maradt, hiszen szakértőre mindig szükség van.
Nem vasúttörténetet akartam írni, a könyvecske csak a pályám során szerzett tapasztalataimat és élményeimet próbálja elmondani. Tudom, hogy nem vagyok tévedhetetlen és nem is vagyok mindentudó. A történteket természetszerűleg a saját szemüvegemen keresztül, egy - bizonyos részterületeken működött - szakértő szemszögéből mondom el. A beszámoló tehát távolról sem mindenre, hanem az elsősorban a működésem látókörébe eső területekre terjed ki. Ugy gondolom azonban, hogy így is érdekes és itt-ott akár történelmi érdekű mondanivalóim is lehetnek egy zivataros korszakról. Örülnék, ha törekvéseimmel sikerülne kivívnom az olvasó érdeklődését.

a Szerző Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ HELYETT 5
AZ ELINDULÁS 7
A MÁVAG MOZDONY- ÉS GÉPGYÁR MÉRNÖKE 11
A „SZOCIALISTA" VASÚT SZOLGÁLATÁBAN 13
A RÁKOSI-KORSZAK VASÚTJA ÉS AMI AZT MEGELŐZTE 13
A romjaiból feltápászkodni próbáló vasút 13
Két tragikus sors 14
A MÁV átszervezése 15
MÁV-életem kezdeti időszaka 16
Dr. Csanádi György, vezérigazgató és professzor 23
A Rákosi-korszak vasútjának belső problémái 24
Egy sikeres féktechnikai kezdeményezés 29
Szakírói próbálkozások 30
Két jelentős vezetőszemélyiség 30
AZ 1956-OS FORRADALOM ÉS A VASÚT 34
A KÁDÁR-KORSZAK VASÚTJA 37
A MÁV kapcsolatai 37
A nagy járműbeszerzések időszaka 38
A gőzmozdonyüzem végnapjai és a csillagfúvó 39
Belföldi villamos- és dízelmozdony-beszerzések 41
Vegyünk korszerű villamosmozdonyt! 43
Melyiket szeressem? (Nagy dízelmozdonyok párharca) 47
A „szocialista" korszak vasútjának delelője 61
A Csanádi-féle közlekedéspolitikai koncepció 62
Olajválságok és a hanyatlás első jelei 64
A MÁV a Kádár-korszak végén 67
VASÚTI SZERELMEM, A FÉKTECHNIKA 69
A MÁV-FÉKTECHNIKA KEZDETI REFORMJAI 69
A MÁV-FÉKTECHNIKA TOVÁBBFEJLESZTÉSÉNEK BIZTOSÍTÁSA 71
EGY KÜLÖNÖS VILÁG ÉS BENNE A MAGYAR VASÚTI FÉKTECHNIKA 77
Az alapvető féktechnikai problémák tudatosodása 77
Legyen tehervonati légfékezés! 78
AZ UIC FÉKALBIZOTTSÁG, AZ EURÓPAI VASÚTI FÉKTECHNIKA FEJLESZTÉSÉNEK
FELLEGVÁRA 79
A Fékalbizottság születése 79
Sem egymással, sem egymás nélkül 81
Egy kis kitérő: élménybeszámoló az OSzZsD ürügyén 84
Fékalbizottságbeli működésem időszaka 89
A SZÜKSÉGES MINIMÁLIS MEGFÉKEZETTSÉG MÉRTÉKÉNEK KÉRDÉSE 94
FÉKTANÁCSADÓKÉNT A VILÁG VASÚTJAINAK TETEJÉN 96
EGY NYUGDÍJAS ÉLET VÁRATLAN FORDULATAI 101
EGY NAGYSZERŰ FOLYAMAT KEZDETE: A MÁV HISTÓRIA MUNKABIZOTTSÁG
LÉTREJÖTTE ÉS MŰKÖDÉSE 101
AZ MHMb-VEL ROKONCÉLÚ TÖREKVÉSEK 103
A MÁV vasúttörténeti könyvkiadása 103
Magyar Közlekedési és Közművelődési Alapítvány 104
Jubileumok megünneplése 105
125 éves MÁV gőzmozdonnyal Erdélybe! 106
„HISTÓRIA"-TEVÉKENYSÉG MINT MESTERSÉG 109
LÉTESÍTSÜNK VASÚTI JÁRMŰPARKOT! 111
NÉHÁNY ŐSZINTE SZÓ A VASÚTBARÁTSÁGRÓL 115
RÖVID BESZÁMOLÓ OKTATÓI ÉS SZERZŐI TEVÉKENYSÉGEMRŐL 117
AZ ÉLET VÉGÉHEZ KÖZELEDVE 119

Dr. Heller György

Dr. Heller György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Heller György könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv