1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tehetségek vonzásában

A tehetséges fiatalok segítése/Az életviteli-életvezetési tanácsadó szolgálatok módszertani támogatásával/Kézikönyv

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Kézikönyvünk fő célkitűzése, hogy elméleti és módszertani segítséget nyújtson a kiemelkedő képességű és megfelelő motivációjú, ill. hátrányos helyzetű, különböző problémákkal küszködő serdülőkorú,... Tovább

Előszó

Kézikönyvünk fő célkitűzése, hogy elméleti és módszertani segítséget nyújtson a kiemelkedő képességű és megfelelő motivációjú, ill. hátrányos helyzetű, különböző problémákkal küszködő serdülőkorú, felsőoktatásba készülő és ott tanuló fiatalok tehetségének felismeréséhez és fejlesztéséhez. Természetesen problémáik csak a fejlődési folyamat egészének ismeretében értelmezhetők és kezelhetők, ezért fordítunk kiemelten hangsúlyt a korábbi életszakaszokra is. Speciális célunk az életviteli/ életvezetési tanácsadás folyamatának beillesztése a tehetséggondozás rendszerébe. Mindez egy jól funkcionáló hálózatban történhet, amelyben megvalósul a különféle tanácsadási tevékenységek egymásra épülése, helyi, területi, regionális és/ vagy országos szinten. A kézikönyv tehetségsegítő szakemberek: pedagógusok, pszichológusok, mentorok, programvezetők, koordinátorok és döntéshozók munkájához nyújt módszertani segítséget. Külön fejezetekben foglalkozunk a szülők számára nyújtandó konzultáció lehetőségeivel, valamint a tehetséges serdülőkkel és fiatal felnőttekkel megvalósuló segítő kapcsolat speciális problémáival. További célunk a segítő kapcsolati modellek ismertetése, a tanácsadás különböző szintjei és a hozzájuk kapcsolódó kompetenciák megfogalmazása, a segítő kapcsolatok szemléletének, módszertanának mélyreható, részletekbe menő ismertetése. Az életviteli/életvezetési tanácsadó szolgálatot ellátók, segítők számára gyakorlati segítséget nyújt, és egyben hozzájárulás a tehetségsegítés különböző területein és szintjein dolgozók közös szemléletének, és a tevékenységekhez kapcsolódó kompetenciák rendszerének kialakításához. Fontos része munkánknak a különböző problémákkal küzdő tehetséges fiatalok problématípusainak, és az azok megoldását segítő mechanizmusoknak - intervencióknak a bemutatása. A kézikönyvben bemutatjuk a tehetség-felismerés céljából végzett módszertani kutatások néhány eredményét is. A gyakorlatban a tehetségesnek ígérkező fiatalokkal a nem pedagógusok a pályatanácsadás területén kerülnek rendszeresen kapcsolatba, ezért szükségesnek láttuk külön kiemelni, hogy a pályatanácsadás módszertana egyik fontos forrása a tehetségazonosításnak. Munkánk utolsó fejezetében „Jó gyakorlatok" címen a Tehetségpontok területi hatókörének típusaihoz kapcsolódóan a tehetséggondozás/tanácsadás néhány komplex példáját mutatjuk be. Kézikönyvünk valamennyi fejezetének közös jellemzője a gyakorlatorientált és az azt ugyanakkor elméleti összefüggések rendszerébe állító szemlélet. Abban bízunk, hogy ezzel a szemlélettel is előremozdítjuk a tehetségsegítés különféle területein és szintjein dolgozók egyéni munkáját, és a tehetséges fiatalok támogatásában oly szükséges szakmai kooperáció megvalósulását. Vissza

Tartalom

1. Bevezetés (Ritoók Magda - Herskovits Mária)
2. A tehetség-segítő tanácsadás helye a segítő kapcsolatok és a tanácsadás rendszerében (Ritoók Magda)
3. A képzett tanácsadó jellemzői (Kissné Viszket Mónika)
3.1. Segítő beszélgetés négyszemközt - Egyéni tanácsadás G. Egan modellje alapján
3.1.1. A segítés folyamata
3.1.2. A segítő kapcsolat
3.1.3. Meghallani-meghallgatni
3.1.4. Segítve válaszolni
3.1.4.1. Empátiás kiemelés
3.1.4.2. Feltárás
3.1.4.3. Szembesítés
3.1.5. Vissza a segítő folyamathoz
3.2. Segítő kapcsolat csoportos helyzetben - a csoportos tanácsadás Norman E. Amundson modellje alapján
3.2.1. Csoportos tanácsadás rendszermodellje
3.2.2. Alapvető csoportösszetevők
3.2.2.1. Csoportcélok és tevékenységek
3.2.2.2. A tagok szükségletei és szerepei
3.2.2.3. Csoportfolyamatok
3.2.2.4. Vezetői megközelítések és eszközök
3.2.3. A csoportfejlődés szakaszai
3.2.4. Összegzés
4. Tehetség-tanácsadói kompetenciák (Karner Orsolya)
4.1. Nemzetközi szervezetek kompetenciarendszerei
4.2. Hazai képzések: pszichológusok, tehetségfejlesztő szaktanácsadók, tanácsadó
szakpszichológusok a tehetség-tanácsadásban
5. A pedagógus és a pszichológus, mint tanácsadó (Fügedi Petra)
5.1. A pedagógus, mint tanácsadó
5.2. A pszichológus, mint tanácsadó
6. A kortárs-segítés, mint életvezetési támogatás a tehetséggondozás szolgálatában
(Takács Rita - Pásztor Anett)
6.1. A program céljának meghatározása és alapelvei
6.2. Tehetségazonosítás és beválogatás: tehetséggondozás
6.2.1. Belső tehetségazonosítás: A csoportba való bekerülés, csoporttaggá válás
6.2.2. Belső tehetséggondozás: A csoporttagok tehetségfejlesztése
6.2.3. Külső tehetséggondozás: tehetségazonosítás és tehetséggondozás, mint a hallgatótársak támogatása
6.3. Fejlesztett készségterületek
6.3.1. A kortárs segítő készségeinek fejlődése
6.4. A program menete
6.5. Személyi, tárgyi és pénzügyi feltételek
6.6. A célok elérését mutató indikátorok és hatásvizsgálat
6.7. A programból kikerülők nyomon követése
7. Elméleti alapok a tehetségről (Herskovits Mária)
7.1. Csíkszentmihályi (2008) rendszerszemléletű kreativitás/tehetség-fogalma
7.2. A tehetséges serdülők motivációi
7.3. Próbálkozás a tehetség kapcsán használt néhány fogalom körüljárására,
tisztázására a korai hazai és nemzetközi kutatások segítségével.
7.3.1. Tehetséges, kreatív, teljesítménymotivált, jól teljesítő
7.3.2. A tehetség alakulásának feltételei, útjai.
7.4. Gagné (2008) átdolgozott modellje
8. A szülők/családok szerepe a tehetséges gyerekek fejlődésében (Herskovits Mária)
9. Tanácsadás tehetséges gyerekeknek és szüleiknek - elmélet és gyakorlat (Herskovits Mária)
9.1. Elméleti keret
9.2. Átvehető tudás: tipológiai és intézményi precedensek
9.2.1. A Tehetséggondozó Központ (továbbiakban TGK) létrejötte
9.2.2. A Tehetséggondozó Központ felépítése és munkája
9.2.3. A központ funkciói
9.2.3.1. A tanácsadás
9.2.3.2 Fejlesztő programok
9.2.4. A továbblépés útjai
10. Pályatanácsadás - Tanácsadás tehetséges fiataloknak (Herskovits Mária)
10.1. Pályatanácsadás
10.1.1. Visszapillantás
10.1.2. Alapelveink
10.1.3. A vizsgálatok felépítése
10.2. Pályatanácsadás tehetséges gyerekek, fiatalok számára. Életviteli tanácsadás tehetséges fiataloknak
10.2.1. Továbbtanulás 6-8 osztályos gimnáziumokban
10.2.2. Az iskolában nem teljesített elég jól (alulteljesítés)
10.2.3. A minden területen jól teljesítő gyerek pályaválasztásra éretlen
10.2.4. Több területen tehetséges a fiatal, nem tud dönteni, pl.,természettudomány vagy művészet
10.2.5. Nehézségek a szakdolgozat, PHD munka befejezésével, „Thesis-blocking"
10.2.6. Pályaválasztás a felsőoktatás befejezése, MA, PhD tanulmányok után
10.2.7. Külföldi lehetőségek
10.2.8. Beilleszkedési, pszichés problémák
10.2.9. Kifejezetten patológiás vonásokat mutató személyek tehetségesként jelentkeznek
10.2.10. Anyagi lehetőségek felkutatása
10.2.11. Az élethosszig tartó tanulás perspektívája, a bizonytalanság elviselése
11. Pályakövetés - az ígéretek valóra váltása (Ritoók Magda, Susánszky Éva)
12. Tehetség tanácsadás a köznevelés és a felsőoktatás rendszerében (Ritoók Magda)
13. A tehetséges gyerekek/fiatalok problémái - problématípusok (B. Trefil Edina és Herskovits Mária)
13.1. Szociokulturális helyzetből adódóan
13.1.1. Az akadályozó szociokulturális helyzetek fajtái
13.1.1.1. Alacsony iskolázottság
13.1.1.2. Nagyon magasan iskolázott szülők
13.1.1.3. Csonka vagy súlyos problémával küzdő család
13.1.1.4. Lányok - fiúk: a nemi különbségekből adódó eltérések
13.1.1.5. Település adottságai - a kollégisták problémái
13.1.1.6. Külföldről hazatérő családok
13.1.2. A megjelenő problémák
13.1.2.1. Megfelelő információk hiánya
13.1.2.2. Megfelelő minták hiánya
13.1.2.3. Érték-konfliktusok
13.1.2.4. Tanulási motiváció és/vagy módszerek hiánya
13.1.2.5. A szabadidő eltöltése
13.1.2.6. Identifikációs és coping (megküzdő) mechanizmusok elégtelensége
13.2. Anyagi helyzetből következő problémák
13.3. Fejlődéslélektani szempontok
13.3.1. Gyors - lassú érés
13.3.2. Egyenletes - egyenlőtlen fejlődés
13.4. Nehezített tanulási folyamatok
13.4.1. Fogyatékkal élők
13.4.2. Tanulási nehézségek, illetve részképesség-problémák (sajátos nevelési igény, illetve beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézség,
vagy ennek veszélyeztetettsége)
13.5. Személyiséggel kapcsolatos „normál" problémák
13.5.1. Érzelmi, kapcsolati, társas problémák
13.5.2. Motivációs problémák
13.5.3. Identitás alakulása
13.5.4. Alulteljesítés
13.6. Krízishelyzet
13.7. Súlyosabb problémák, patológiai területek
14. Segítő intervenciók lehetőségei (B. Trefil Edina és Herskovits Mária)
14.1. Praktikus intervenciók
14.1.1. Információ
14.1.2. Anyagiak
14.1.3. Az életkeret megváltozása
14.2. Fejlesztés
14.2.1. Gazdagítás, gazdagító programok
14.2.2. Nyári táborok
14.2.3. Versenyek
14.2.4. KutDiák, avagy a Kutató Diákok Országos Szövetsége
14.2.5. Szakkollégiumok - Szakkollégiumi Mozgalom
14.2.6. Nemzetközi programok
14.2.7. Mentorálás
14.2.8. Differenciálás
14.3. Önértékelés erősítése
14.4. Megküzdési technikák
14.4.1. Kommunikáció
14.4.2. Konfliktuskezelés
14.4.3. Stresszkezelés
14.4.4. Asszertivitás
14.5. A flow-élmény forrásainak megtalálása
14.6. Motiváció feltárása, erősítése
14.7. Jövőperspektíva kidolgozása
14.8. Kreativitás fejlesztése
14.8.1. A kreativitás fejlesztés területei
14.8.1.1. Képességfejlesztés:
14.8.1.2. A folyamat hatékonyságának fokozása:
14.8.2. Tanulásmódszertan
14.8.3. Segítség a tanulási problémák esetén
14.8.4. Az értelmességére való apellálás, a segítő beszélgetés speciális színtere
14.9. A felvetett problématípusok, és a hozzájuk kapcsolódó intervenciók összefoglaló táblázata
15. Tehetség és krízis (Lisznyai Sándor)
15.1. Bevezetés
15.2. Első Példa - Tehetség és monotóniatűrés
15.2.1. A betonkalitka és a magoltatás
15.2.2. Korai fantáziavilág kialakulása
15.2.3. A krízis modellje
15.3. Második példa: PTSD és családi dráma
15.3.1. PTSD és személyiség
15.3.2. A PTSD feldolgozás és az intelligencia
15.3.3. A krízis modellje: elkerülés, paranoid-szenzitív feldolgozásmód és intelligencia
15.4. Kitekintés - a krízisintervenció és a terápia lehetőségei
16. Tendenciák a 21. század tehetséggondozásában: nemzetközi kitekintés (Karner Orsolya)
16.1. Kanada
16.2. Izrael
16.3. Korea
16.4. Franciaország
16.5. Svédország
17. Jó gyakorlatok
17.1. Hazai jó gyakorlat: A Varga Katalin Gimnázium tehetségpont, kistérségtől a helyi gyakorlatig (Fügedi Petra)
17.1.1. Tehetségazonosító munka a 9. évfolyamon
17.1.2. Kontextus, vagyis tehetséggondozást támogató tevékenységek, módszerek az iskolában
17.2. „Esélyek és lehetőségek" - tehetségígéretek önismereten alapuló, tudatos életpálya-tervezést támogató pályaorientációs programja (B. Kabai Erzsébet)
17.2.1. A szervezet bemutatása
17.2.2. A program céljának meghatározása és alapelvei
17.2.3. A program célcsoportja:
17.2.4. A program indokoltsága
17.2.5. A program menete
17.2.6. A szolgáltatás nyújtásához szükséges személyi feltételek:
17.2.7. A program eredményei, a célok elérését mutató indikátorok
17.3. A Felsőoktatási Tanácsadás Egyesület szerteágazó tevékenysége az országos hatókörű Esély Tehetségpont keretei között (Puskás-Vajda Zsuzsa)
17.3.1. Bevezető
17.3.2. A tehetségazonosítás területén megvalósult együttműködés partnerei
17.3.3. A tehetséggondozás témái
17.3.4. Szakemberképzés, tananyagfejlesztés
17.3.5. Kutatási tevékenység
17.3.6. Összegzés
17.4. Komplex Tehetséggondozás gyakorlata a Szegedi Tudományegyetemen (Szenes Márta)
17.4.1. Tehetséggondozás első lépései
17.4.2. A Tehetségpontról
17.4.3. Egy sikeres tehetséggondozó projekt áttekintése
17.4.3.1. Tréningek
17.4.3.2. Tutorálás
17.4.3.3. Vezetői információs rendszer
17.4.3.4. Tehetséggondozást szolgáló szakmai célú események megvalósítása
17.4.3.5. Tehetséggondozó honlap
17.4.4. Rövid betekintés egy jelenleg zajló projektbe
17.4.5. Zárszó
18. Javaslatok a magyarországi tehetségsegítés továbbfejlesztéséhez (Ritoók Magda - Herskovits Mária)
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv