A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Közúti balesetek

(Törvényszerűségek és megelőzés)

Szerző

Kiadó: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 471 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-220-772-6
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A balesetelemzésre épülő, elsődleges kriminológusi szemléletmódot tükröző munka középpontjában a közlekedő ember és környezete áll. A szerző áttekintést nyújt az elmúlt csaknem 60 év közlekedési baleset-megelőző fáradozásairól, a balesetek és az egyéb deviációs jelenségek kapcsolatáról. Ezen túlmenően - mintegy félezer baleset tudományos elemzése alapján - napjaink legégetőbb kérdéseire kísérel meg választ adni. Az embereknek többé-kevésbé egyenlőek-e az esélyeik arra, hogy balesetbe keveredjenek? Vagy létezik speciális balesetező személyiség? Ha igen, melyek azok az ismérvek, amelyek az ilyet az átlagembertől elválasztják? Aki egyszer balesetet okozott, az emiatt élesen elválik-e a többségtől, vagy sokan közülük továbbra is közlekedésbiztos személynek tekinthetők? Pusztán a véletlen műve-e, hogy valaki mikor válik - esetleg jogilag vétlenül - baleset áldozatává, vagy vannak közöttük jelentős számban olyanok, akik a közlekedés bonyolult szituációiban nem tudnak vagy nem akarnak... Tovább

Fülszöveg

A balesetelemzésre épülő, elsődleges kriminológusi szemléletmódot tükröző munka középpontjában a közlekedő ember és környezete áll. A szerző áttekintést nyújt az elmúlt csaknem 60 év közlekedési baleset-megelőző fáradozásairól, a balesetek és az egyéb deviációs jelenségek kapcsolatáról. Ezen túlmenően - mintegy félezer baleset tudományos elemzése alapján - napjaink legégetőbb kérdéseire kísérel meg választ adni. Az embereknek többé-kevésbé egyenlőek-e az esélyeik arra, hogy balesetbe keveredjenek? Vagy létezik speciális balesetező személyiség? Ha igen, melyek azok az ismérvek, amelyek az ilyet az átlagembertől elválasztják? Aki egyszer balesetet okozott, az emiatt élesen elválik-e a többségtől, vagy sokan közülük továbbra is közlekedésbiztos személynek tekinthetők? Pusztán a véletlen műve-e, hogy valaki mikor válik - esetleg jogilag vétlenül - baleset áldozatává, vagy vannak közöttük jelentős számban olyanok, akik a közlekedés bonyolult szituációiban nem tudnak vagy nem akarnak helyesen cselekedni? Melyek azok a legfontosabb szociológiai és pszichológiai tényezők, amelyek a baleseteknél szerepet játszanak?
A szerző részletesen kifejti és bizonyítja azt az álláspontját, amely szerint a közlekedésbiztos magatartás elsődleges alapja nem a közlekedési szabályok "gépies" betartása.
Az ésszerű viselkedés mellett szükséges a jogszabályismeret, de ez önmagában még nem záloga a közlekedésbiztos viselkedésnek.
Kutatásai eredményeként bizonyítottnak tekinti, hogy az ún. szociális háttér az emberi viselkedés döntő meghatározója. Azok a személyek, akik ebből a szempontból kedvezőtlenebb megítélés alá esnek, a mindenkor változó szituáció támasztotta követelményeknek is kevésbé tudnak eleget tenni, s így nagyobb veszélyt jelentenek a közlekedés biztonságára.
A munka részletesen foglalkozik az ittas vezetés problematikájával. A kutatás alapján bizonyítottnak tekinthető, hogy míg a "szokványos" balesetező inkább az átlagemberhez, addig az ittasan balesetező inkább a bűnöző személyiségtípushoz áll közelebb.
A prevenció témakörén belül a munka külön foglalkozik az infrastrkturális, valamint az ember felé irányuló lehetőségekkel. A szerző véleménye szerint a megelőzési intézkedéseknek az egész társadalomra kell hatást gyakorolniuk. Ezzel a megközelítéssel foglalkozik a nevelés (oktatás), a tömegtájékoztatás, az ellenőrzés, valamint a büntetés témaköreivel.
A munka - a szakemberek körén messze túlmenően - mindazok érdeklődését kiválthatja, akik többet akarnak megtudni a közlekedésbiztonságról. De elolvasása azoknak sem haszontalan, akik egyszerűen - mint autóvezetők - jobban szeretnék megismerni és megérteni önmagukat. Vissza

Tartalom

Előszó9
Bevezetés11
A közlekedés, a közlekedési baleset15
A közlekedés általános jellemzése és rendszere15
A közlekedés feladata15
Rendszerszemléletű megközelítés18
A szituáció és a közlekedés21
A közlekedési baleset35
Fogalmak35
A baleset fajai és fokozatai39
A baleset és eredménye43
A közlekedési balesetek statisztikája47
Általános áttekintés47
A baleseti adatok összehasonlító statisztikája57
A közlekedési és egyéb bűnözés viszonya hazánkban61
A baleseti okkutatás67
A baleseti okkutatás története67
Elméletek és dilemmák a balesetek okairól79
A baleseti okok rendszerezése79
Baleseti valószínűség és baleseti hajlam86
A baleseti okkutatás és a kriminológia102
A közlekedési balesetekben szerepet játszó főbb objektív (nem emberi) tényezők117
Az ember által befolyásolhatatlan tényezőkről117
A közlekedő ember által befolyásolhatatlan tényezőkről119
A forgalmi tényezők szerepe119
A forgalomszervezés és a forgalomirányítás122
A közlekedő ember által részben vagy egészben befolyásolható tényezőkről142
A műszaki jellegű tényezők143
A járművezetési képességet befolyásoló szerek (ital, gyógyszer, kábítószer)151
A közlekedési balesetekben szerepet játszó főbb fiziológiai és pszichológiai tényezők161
A járművezetéssel kapcsolatos fiziológiai tényezőkről162
A pszichológiai tényezőkről177
Az általános személyiségismérvek és a közlekedés178
A járművezetéssel kapcsolatos tulajdonságok194
Az agresszió, a szorongás és az ijedtség195
Az információ és a döntés kapcsolata202
A cél, a motívum és a döntés kapcsolata210
A kockázatvállalás és a döntés kapcsolata213
Az ittasság pszichológiai összefüggései226
A közlekedési balesetekben szerepet játszó főbb szociológiai tényezők233
A közlekedés szociológiai szempontból233
Szociológiai előfeltételek241
Szociolgóiai következmények248
Az életvezetés és a közlekedési magatartás268
Az egyéni magatartás és a közlekedés kapcsolata268
Az általános és a közlekedési magatartás kapcsolata276
Az ittasság szociológiai összefüggései284
A kommunikáció a közlekedésben294
A közlekedés összefüggéseinek elemzése297
Az egyén és a környezet kapcsolata297
Viktimológiai szempontok306
A viktimológiáról általában306
A viktimológia és a közlekedés315
A közlekedési rendszer összefüggései322
A különféle közlekedési résztvevők speciális jellemzői322
Ítéletalkotás a közlekedőkről, a környezetről326
A járművezetéssel kapcsolatos szokások, állásfoglalások329
Járműismeret, -használat, helyismeret330
A biztonsági öv szerepe333
A szükségszerű és a véletlen a közlekedésben342
A jó és a rossz vezető jellemzői351
A vezetési biztonság és hibázás meghatározó szempontjai356
A megelőzés irányai és eszközei359
A megelőzés alapszempontjairól általában359
Az infrastruktúra364
A közvélemény formálása (nevelés, oktatás)365
A közlekedés-ellenőrzés381
Baleset és bűncselekmény388
Általános problémák388
A tényállás felderítése396
A vétkessség kritériumai, a büntetéskiszabás elméleti és gyakorlati alapelvei401
A büntetőeljárás, a büntetés és annak végrehajtása ittasoknál420
Irodalomjegyzés429
Tárgymutató461
Rezjume465
Résumé467
Summary469
Zusammenfassung471

Dr. Irk Ferenc

Dr. Irk Ferenc műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Irk Ferenc könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv