1.034.801

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Közlekedésgazdaságtan

Szerző
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött keménykötés
Oldalszám: 463 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-17-1641-4
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 44370. Fekete-fehér ábrákkal illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A Közlekedésgazdaságtan egyetemi tankönyv az olvasó kezébe korszerű ökonómiai és gazdaságtematikai ismereteket ad a gazdasági tevékenységei folyamatok, valamint a kapcsolódó összetett gazdasági jelenségek helyes megismeréséhez és megértéséhez a közlekedés területén. Mindez nélkülözhetetlen a közlekedés fontos és sokrétű társadalmi-gazdasági feladatainak a minél nagyobb hatékonyságú megoldásához, még előbb azoknak ilyen céllal való megtervezéséhez, illetőleg programozásához. Gazdaságirányítási rendszerünk éppen azt célozza, hogy a műszaki-gazdasági tevékenység e hatékonysága minden népgazdasági ágazatban, így az újratermelési folyamatban sajátos kulcsszerepet betöltő közlekedésben is minél gyorsabban és minél magasabb szintre emelkedjék. Ennek sikeres megvalósításához a közlekedésben is, a jó műszaki és rendszertechnikai felkészültség mellett, úgyszólván valamennyi irányítási-döntési szinten elengedhetetlen a kapcsolatos gazdasági összefüggséekben való megfelelő jártasság, amely a... Tovább

Fülszöveg

A Közlekedésgazdaságtan egyetemi tankönyv az olvasó kezébe korszerű ökonómiai és gazdaságtematikai ismereteket ad a gazdasági tevékenységei folyamatok, valamint a kapcsolódó összetett gazdasági jelenségek helyes megismeréséhez és megértéséhez a közlekedés területén. Mindez nélkülözhetetlen a közlekedés fontos és sokrétű társadalmi-gazdasági feladatainak a minél nagyobb hatékonyságú megoldásához, még előbb azoknak ilyen céllal való megtervezéséhez, illetőleg programozásához. Gazdaságirányítási rendszerünk éppen azt célozza, hogy a műszaki-gazdasági tevékenység e hatékonysága minden népgazdasági ágazatban, így az újratermelési folyamatban sajátos kulcsszerepet betöltő közlekedésben is minél gyorsabban és minél magasabb szintre emelkedjék. Ennek sikeres megvalósításához a közlekedésben is, a jó műszaki és rendszertechnikai felkészültség mellett, úgyszólván valamennyi irányítási-döntési szinten elengedhetetlen a kapcsolatos gazdasági összefüggséekben való megfelelő jártasság, amely a nagy hatékonyságú eredményességnek korunk bonyolult, sőt egyre bonyolultabbá váló közlekedési rendszereiben alapvető feltétele.
A szerző, aki több évtizedes szakmai és oktatási gyakorlattal rendelkező rutinos mérnök és közgazdász, mintegy másfél évtizede a Közlekedésgazdaságtan professzora a Budapesti Műszaki Egyetemen és a Drezdai Közlekedési Egyetem tiszteletbeli doktora, megállapításait az élő közlekedési technológiákban tükröződő termeléstani összefüggésekre alapozza. Zömben ezekből vezeti le az üzemi, vállalati, továbbá ágazati döntéseket gazdaságilag megalapozó ismeretanyagot. Vissza

Tartalom

A Közlekedésgazdaságtan mikroökonómiai alapjai
Előszó13
Az ágazati gazdaságtanok és a közlekedés gazdaságtanának tárgya17
Az ágazati gazdaságtanok tárgya17
A közlekedés gazdaságtanának tárgya20
Az ágazatok és a közlekedés népgazdasági szerepe és jelentősége24
A gazdasági ágazatok népgazdasági (makroökonómiai) szerepe és jelentősége24
A közlekedés gazdasági szerepe és jelentősége24
A gazdasági-műszaki újratermelési tevékenységek általános termeléstani jellemzői26
A közlekedés és eszközei termeléstani jellemzőinek általános értelmezése és gazdaságtani jelentőségük26
A vállalat és üzem mint gazdasági-műszaki tevékenység szervezeti kerete26
A termelési tevékenység gazdasági-műszaki alapösszefüggései27
A termelési függvény mit az üzemgazdasági elemzés egzakt alapja31
Az üzemi, munkahelyi termelési függvény fontosabb formái31
A termelési tényezők szubsztitúciós, komplementáris és egyéb tulajdonságai33
A termelési tevékenység főbb gazdasági mennyiségi jellemzői33
A termelési függvényből származtatható sajátos gazdasági matematikai jellemzők35
A termelési függvény összevont homogén lineáris alakja36
A termelési alapok és megtérülésük folyamata38
A termelés forgó- és állóalapjai38
A forgóeszközök és megtérülésük folyamata 39
Az állóalapok és megtérülésük folyamata42
A termelési tevékenység gazdasági eredményessége46
A gazdasági eredményesség mértékfogalmai46
A munka termelékenysége és főbb meghatározó tényezőivel való kapcsolata47
A termelési költség és önköltség számítása és elemzése58
Az önköltség és a munkatermelékenység összehasonlítő időbeli alakulása, dinamikája75
A jövedelmezőség76
A gazdasági és társadalmi hatékonyság85
A vállalati és üzemgazdasági operácikutatás alapjai100
A vállalati és üzemgazdasági optimális döntések matematikai megalapozása100
A matematikai programozások egyszerűsített logikai felépítése101
A programozási modellek főbb típusai105
A gazdaságmatematikai módszerek alkalmazásai egyes optimalizálási feladatok megoldásában109
A vállalatvezetési döntések gazdaságmatematikai megalapozása134
A vállalat és feladatköre134
A vállalat mint mikroökonómiai rendszer136
A vállalatvezetési döntések programozási előkészítésének egyes gazdaságmatematikai elvi kérdései139
A vállaltvezetési döntések gazdaságmatematikai megalapozásának főbb részfeladatai143
A vállalati szervezet gazdagási hatékonyságának vizsgálata153
A szervezési tevékenység és az újratermelés kollektív munkafolyamata153
A szervezet és hatékonysága154
A szervezet hatékonyságának egzakt vizsgálata156
Az optimálisnak tekinthető szervezeti stuktúra kialakítását elősegítő egyszerű matematikai modell159
A vállalat szervezet kibernetikai szemlélete161
Az ember-gép vállalati üzemi rendszer optimális struktúrájának formális feltétele162
A szervezet hatékonyságának növelésével kapcsolatos főbb feladatcsoportok163
A matematikai módszerek szerepe a vállalati gazdasági irányításban és vezetésben164
A közlekedés gazdaságtanának alapvető fejezetei
A közlekedés sajátos helye és szerepe a népgazdaságban173
Az anyagi javak termelése és különböző szolgáltatások biztosítása a társadalom életének és fejlődésének feltétele173
A közlekedés társadalmi-gazdasági szerepe és jelentősége175
A közlekedési szükségletek okozói190
Az áru (termék)-szállítási szükségletek okozói190
Az áruszállítási kereslet összefüggés matematikai modellje197
A személyszállítási, a személyközlekedési szükségletek okozói198
A személyszállítási kereslet összefüggés matematikai modellje202
A közlekedés sajátos, más népgazdasági ágaktól eltérő gazdasági-műszaki jellemzői204
A közlekedés sajátos technikai jellegzetességei205
Az anyagi javak előállítása a közlekedésben205
A közlekedésgazdaságtan tárgyának részeletes meghatározása207
A közlekedés újratermelési tevékenységének és termelési alapjainak gazdasági vizsgálata210
A közlekedés helyváltoztatási teljesítményei és üzemgazdasági jellemzői, paraméterei210
A közlekedési üzemek sajátos gazdasági-műszaki összefüggés modelljei215
A közlekedés álló- és forgóalapjai és megtérülési folyamatuk219
A gazdasági eredményesség jellemzői és mértékfogalmai a közlekedésben223
A munka termelékenysége a közlekedésben223
A szállítási költségek számítása és elemzése227
A jövedelmezőség a közlekedésben247
A gazdasági hatékonyság a közlekedésben256
A gazdasági hatékonyság fokozásának egyszerűbb matematikai módszerei a közlekedésben267
A közlekedés ágazati szerkezete, a közlekedési munkamegosztás272
A specializáció és munkamegosztás a közlekedésben272
A vertikális közlekedési munkamegosztás - Az összetett szállítás276
A horizontális közlekedési munkamegosztás - A párhuzamos szállítás277
A gazdaságossági és hatékonysági szempontok módszeres érvényesítése a közlekedési munkamegosztás kialakításánál277
A közlekedési munkamegosztás gazdasági hatékonyságának konkrét alakulása284
A gazdasági törvények érvényesülése a közlekedésben és a gazdasági szabályozó eszközök287
A szocializmus gazdasági alaptörvényének követelményei a közlekedésben287
A tervszerű, arányos fejlesztés törvénye a közlekedésben288
Az értéktörvény a közlekedésben290
A munkatermelékeynség szakadatlan fokozása a közlekedésben291
A szocialista elosztás törvénye a közlekedésben292
A kereslet alakulásának törvényszerűsége294
A gazdasági törvények és a gazdasági szabályozás eszközei a közlekedésben296
A közlekedés irányításának és tervezésének főbb gazdasági kérdései
A közlekedés gazdasági irányítása301
A szocialista közlekedés irányítása és tervézése301
A közlekedés gazdasági irányításának és tervezésének fő feladatai303
A népgazdaság tervezésének és a közlekedés tervének szerepe a gazdaságirányítási rendszerben305
A közlekedés gazdasági irányításának módszertani kérdései310
A gazdasági irányítás és tervezés néhány főbb módszertani kérdése310
Egyszerűsített döntési és tervezséi matematikai modellek alaptípusai313
A közlekedés gazdasági tervezésének módszerével és rendjével kapcsolatos egyes gyakorlati kérdések316
A közlekedés és vállalati tevékenységének gazdasági elemzése és tervezése322
A szállítási terv kidolgozásának főbb gazdasági kérdései322
A járművek teljesítményeinek és műszaki-gazdasgái mutatószámainak terve - A járműgazdálkodás alapjai332
Kapacitásmérleg - Kapacitásgazdálkodás341
A műszaki és szervezési fejlesztési terv - A műszaki fejlesztés gazdaságtana347
Az anyag- és műszaki ellátási terv - Az anyaggazdálkodás alapjai352
A munkaügyi terv - Munkaerő- és bérgazdálkodás360
Az állóeszközk javításának és felújításának tervezése mint alapvető állóeszköz-gazdálkodási feladat378
A beruházások gazdasági tervezése mint az állóeszköz-gazdálkodás alapvető része387
A közlekedés és vállalatainka gazdasági irányítását szolgáló egyéb tervek395
Kiegészítő funkcionális tervek395
A szállítási díjszabás (tarifa) tervezésével kapcsolatos kérdések - A tarifapolitika alapjai396
A közlekedés gazdasági irányítása, tervezése és közlekedési politika404
A közlekedési folyamatok irányításának tudományos problematikája408
A közlekedés kibernetikai rendszerének koncepciója408
A közlekedésnek és részrendszereinek kibernetikai modelljei mint irányítási modellek411
A közlekedés modellje mint a makroökonómiai kibernetikai modell rendszere413
A közlekedés távlati gazdasági irányítása - A hosszú távlatú közlekedésfejlesztési keretterv415
A közlekedés távlati tervezése matematikai modellezésének főbb módszertani kérdései418
A közlekedéspolitikai koncepciók és a közlekedés távlati terveinek matematikai modellezése430
A közlekedés optimális távlati fejlesztésének matematikai programozási problematikája430
A népgazdaság közlekedési teljesítményigényeinek realisztikus prognózisai433
A népgazdaság erőforrásainak optimális ágazati és közlekedési allokálásai434
A közlekedés optimális makroökonómiai arányai és a szuboptimális arányok közelítő tükröződése436
A közlekedés teljesítményi potenciáljának optimális távlati terve437
A beruházásokban megtestesült és az ún.. semleges technikai haladás egyensúlyozó szerepe a közlekedés termelőerő-szükségleti mérlegeinek távlati alakulásában438
A közlekedés és ágai növekedési modelljeinek rendszere és az optimális közlekedési munkamegosztási struktúra tervezése440
A gazdasági kibernetika vívmányainak szerepe a közlekedés optimális távlati tervezési rendszerének kidolgozásában441
Függelék443
A magyar közlekedés gazdasági fejlődésének vázlatos történeti áttekintése443
Név- és tárgymutató449

Dr. Kádas Kálmán

Dr. Kádas Kálmán műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Kádas Kálmán könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Közlekedésgazdaságtan Közlekedésgazdaságtan Közlekedésgazdaságtan Közlekedésgazdaságtan Közlekedésgazdaságtan

A borító belső oldala enyhén foltos.

Állapot:
2.980 Ft
2.080 ,-Ft 30
19 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Közlekedésgazdaságtan Közlekedésgazdaságtan Közlekedésgazdaságtan

A lapélek foltosak.

Állapot:
2.980 ,-Ft
27 pont kapható
Kosárba
konyv