Előszó
A kutatás célja
A kompetencia meghatározott társadalmi tevékenység előírt teljesítményszintű végzésének belső, személyi feltétele, amely akkor is létezik, amikor éppen nem nyilvánul meg, az egyén személyi tulajdon(ság)a, de tartalmát tekintve integrált társadalmi termék. A kompetencia általános fogalommal képesség, de komplex képesség, egyszerűbb vagy általános képességekből álló képesség, funkcionális „képességrendszer".
Kétféle átfogó rendszer között célszerű különbséget tenni: a kompetenciák és az általános képességek között. Ahányfajta foglalkozás, tevékenységi kör létezik, annyiféle kompetencia definiálható. A kompetenciát a tevékenység tárgya, tartalma szervezi egységgé, vagyis tárgyfüggő, specifikus „nagyrendszer".
A nagy strukturális komplexitású kompetenciák tanulása észrevehetően különböző minőségi szintet érhet el, a hozzájuk tartozó „megfigyelhető teljesítményszinteket" tekintve. Mivel a kompetenciákban a készségek a meghatározó elemek, a kompetenciákat gyakran csak készségekként emlegetik, illetve a kompetenciák fajtáit a készségek szerint próbálják rendszerezni. A leggyakoribb rendezési szempont a tevékenységi terület és a gyakorlati fontosság.
A Nemzeti Felnőttképzési Intézet 2004 elején megbízta a Debreceni Egyetem Lifelong Learning Központját azzal, hogy végezzen kutatást az alábbi témákban:
• Támpontokat adni a felnőttképzés kutató és képző intézményei számára a kompetencia elvű módszerek bevezetéséhez, illetve széleskörű elterjesztéséhez.
• Elkészíteni, felmérni a szakmai vállalkozási, módszertani és társadalmi kompetenciák egész életen át tartó fejlesztésének egyéni és társadalmi feltételeit.
• Megállapítani, hogy a készségek, attitűdök, tapasztalatok hogyan fejlődtek és épültek be a képzésben résztvevők körében az ilyen típusú képzések eredményeként.
• Feltárni és elemezni a felnőttképzés kompetencia elvű módszereit, az elméleti meggondolások kulcspontjait, a sikeres alkalmazás tapasztalatait, különös tekintettel a képzési célokra, illetve célcsoportokra.
• A kutatási eredmények alapján javaslatokat tenni a kompetencia-elv és módszer széleskörű elterjesztésének feltételeire.
• Az Európai Uniós Lifelong indikátorokat regionálisan és szektorálisan felmérni.
• Kialakítani a formákat, rendszereket, amelyek gondozzák a kompetenciákat a társadalmi partnerségi, munkaadói és munkavállalói oldalon.
Vissza