Előszó
Társadalmunk szerkezete megváltozott, gazdasági életünk gyorsan fejlődik, népünk tudata egyre formálódik, közeledik az az idő, amikor már a kommunizmus alapjait rakjuk le. A további fejlődésnek jelentős tényezője az iskolareform.
Az iskolareform során kimunkált új általános iskolai tantervek alapján új tankönyvek készültek.
Az új tantervvel, az új tankönyvekkel sok vonatkozásban új módon kell dolgoznunk!
Az iskolareform irányelveit a mindennapi iskolai gyakorlati munkában kell érvényre juttatnunk.
A földrajztanításhoz készült kézikönyvnek ahhoz kívánnak segítséget nyújtani, hogy iskolarendszerünk továbbfejlesztésének irányelveit helyesen értelmezzük, a tantervi feladatokat és követelményeket megvalósítsuk, hogy a földrajzórákon és az órán kívüli, iskolán kívüli földrajzi foglalkozásokon az eredményességet fokozhassuk, tanulóinkkal a földrajzot megszerettethessük, ismereteiket, jártasságaikat növelhessük, a földrajzi tanítási anyag és földrajzi foglalkozások nevelési hatásait érvényesíthessük.
Földrajzi kézikönyveink mind a tanítás anyagát illetően, mind a feldolgozás módszereihez, a földrajzi foglalkozások megtervezéséhez, megszervezéséhez, felépítéséhez adnak tanácsokat. Nem az a kézikönyv feladata, hogy minden esetben közvetlenül felhasználható sablonok, receptek gyűjteményét nyújtsa, hanem hogy elemzéssel, tanácsokkal, érvekkel tudatosítsa a tennivalókat, és egy-egy téma kapcsán a feldolgozás többféle lehetséges módjára is rámutasson.
A földrajzot tanító pedagógus összevetheti a javasolt eljárásokat az eddig alkalmazottakkal, továbbfejlesztheti a jól beváltakat, de eddigi eljárásait meg is változtathatja, el is vetheti.
Sokat át is vehet a kézikönyvből, de sohasem mechanikusan, hanem saját magán átszűrve, magával megvitatva, magában feldolgozva.
Bízunk abban, hogy a kézikönyveket a szakos, szakosodó és nem szakos kartársak haszonnal forgathatják.
Első, 5. osztályos kézikönyvünk bevezetője mind a négy évre vonatkozóan foglalkozik a tantervből adódó feladatokkal.
Vissza