1.035.028

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Nemzetközi vezetési és szervezési ismeretek

Szerző
Lektor

Kiadó: Szókratész Külgazdasági Akadémia
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 216 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-7163-37-9
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a jegyzet azoknak szól, akik valamely szervezetben dolgozni fognak vagy már dolgoznak. Vélhetőleg ezt a sorsot csak kevesen akarják, fogják elkerülni. Legyenek akár beosztottak, akár vezetők,... Tovább

Előszó

Ez a jegyzet azoknak szól, akik valamely szervezetben dolgozni fognak vagy már dolgoznak. Vélhetőleg ezt a sorsot csak kevesen akarják, fogják elkerülni. Legyenek akár beosztottak, akár vezetők, ahhoz, hogy a munka világában jól eligazodjanak és előrejussanak, nagyon hasznos, ha ismerik azokat a fogalmakat, tényezőket, erőket, amelyek a szervezetek életét, benne az ember és szervezet viszonyait alakítják. Azok pedig, akik vezetői ambíciókat dédelgetnek, remélhetőleg olyan ismereteket kapnak e jegyzetből, amely segíteni fog abban, hogy jó vezetőkké váljanak a közösség és a maguk javára.
Olyan ismereteket kívánunk összefoglalni, amelyek a nemzetközi gyakorlatban széleskörűen elterjedtek és használatosak. A vezetés, a vezetői szerep, a hatalom birtoklása, a döntési szabadság, az emberi igények érvényesülése mind-mind olyan kérdések, amelyek nemcsak a vállalkozások világában, hanem magánéletünkben is izgalmasak. Mindannyian különböző érdek és hatalmi viszonyok hálójában tevékenykedünk és igyekszünk a lehetőségeket magunk javára fordítani. A vállalkozások szférájában, ahol a teljesítmény, a profit áll a középpontban, a verseny egyre erősebb, nyilvánvaló, hogy a jobban vezetett és hatékonyan szervezett cégnek van nagyobb esélye a sikerre. Ugyanakkor a vállalatoknál - szemben a magánélettel -, többnyire nem szimpátia, szeretet alapján alakulnak ki az együtt dolgozó emberek csoportjai, hanem elsősorban az érdekek a meghatározóak. Márpedig az egyéni érdekek gyakran ütköznek egymással és a szervezet érdekeivel, miközben eltérő személyiségű embereknek kell valami közös célt teljesíteniük. Ez a munka világa, amiről sokan azt hiszik, hogy csak egymás rovására érvényesülhetnek, és csak nyer-veszít stratégia létezik.
Sajnos, a gyakorlatban sok a rosszul vezetett és szervezetlen cég, mind a fejlettebb világban, mind Magyarországon. E jegyzet szeretne hozzájárulni a helyzet javításához, elsősorban a főiskolai és egyetemi hallgatók képzésén, felkészítésén keresztül. A jegyzet szerkezete és stílusa is elsősorban a tanulhatóságot kívánja segíteni, tartalmi szempontból pedig a vezetési gyakorlattal nem rendelkező hallgatók számára kíván egy fogalmi rendszert nyújtani, miközben a vezetés legfontosabb elemeivel és összefüggéseivel ismerteti meg őket. Azok számára pedig, akik már szereztek gyakorlatot, a vezetés „művészetéből" az összefüggésekre kíván rávilágítani, miközben hasznos módszertani segítséget nyújt.
A szerzők meggyőződéssel állítják, hogy a vezetés-szervezés több mint egy tantárgy, hiszen a mindennapi életünket rejtve és nyíltan átszövi az emberi kapcsolatok mechanizmusa, az érvényesítés és végrehajtás, a boldogulás szükségessége.
A jegyzet nem receptkönyvként íródott, de hasznos útmutatóival mindenki számára eligazodást adhat a mindennapi élet tervezéséhez, szervezéséhez, döntéseihez. Vissza

Tartalom

Bevezetés 9
I. Nemzetközi vezetéstudományi alapok, vezetési koncepciók 11
1. A vezetés: tudomány és művészet 13
1.1. Tudományos vezetés: centrumban a munka 13
1.2. Emberi viszonyok tana: centrumban az ember 16
2. A vezetés fogalma, célja, funkciói 22
3. A vezetői munka kulcselemei 29
3.1. A hatalom 29
3.2. A döntés 33
4. Ember és vezetés, vezetési stílus 42
4.1. A racionális-gazdasági ember 42
4.2. A társas igényű ember 43
4.3. Az önmegvalósító (önfejlesztő, önérvényesítő) ember 44
4.4. A komplex ember 44
4.5. Döntésközpontú elméletek 46
4.6. Személyiségközpontú elméletek 47
5. Csoportok és csoportközi kapcsolatok 52
5.1. Tipikus csoportképződések és funkciók a szervezeti keretek között 53
5.2. Csoportnagyság 55
5.3. A csoportok alapvető funkciói 55
5.4. Csoportok közötti kapcsolatok a szervezetben 56
5.5. Eredményes munkacsoportok szervezése 61
5.6. Hét lépés a sikeres munkacsoport kialakításához 62
6. A környezet és kezelése 67
6.1. A nemzeti kultúra 67
6.2. A szervezeti kultúra 69
6.3. Vezetés eltérő kultúrák találkozása esetén 79
6.4. Stratégiai menedzsment 82
7. Szervezetek és formáik 86
8. Az ember központú vezetés 95
8.1. Szervezet korlátok nélkül: az ember központú vezetési rendszer 95
8.2. Vezetői feladat: az emberi erőforrás menedzsment 105
9. Az átalakító vezetés 117
9.1. Az átalakító vezetés megjelenése és szükségessége 117
9.2. Átalakító vezetés: meghatározás 118
9.3. Az átalakító vezetés: kutatási és filozófiai alapú modell 118
9.4. Az átalakító vezetés lépései 120
9.5. Az átalakító vezetés elvei 122
9.6. Áttérés a hagyományos irányításról az átalakító vezetésre 124
9.7. Vezetés: a vállalatirányítás alkotó fejlesztése 26
9.8. Az átalakító vezető tulajdonságai 127
10. A vezetés fejlesztése 132
10.1. A vezetés-fejlesztés folyamata 133
10.2. A vezetés-fejlesztés módszerei 135
10.3. A vezetőképzés akadályai 138
10.4. A vezetés-fejlesztési program követelményei 138
10.5. A XXI. század kilátásai 139
II. Nemzetközi módszerek 149
Bevezetés 151
1. Időgazdálkodás (Time Management) 153
2. Az MTM eljárás (Methods Time Measurement) 156
2.1. Az MTM eljárás történeti kialakulása, fejlődése 156
2.2. Az MTM főbb korlátai és előnyei, alkalmazásának területei 158
2.3. Az MTM alapmozdulatok 159
2.4. Az időértékek meghatározása 160
3. Folyamatábrák 162
4. Hálótervezés 167
5. Just in time - éppen időben 175
6. TQM, avagy teljes körű minőségbiztosítás (Total Quality Management) 179
7. Lean production - karcsúsított termelés 183
8. Logisztika 186
9. Kontrolling 190
10. Benchmarking (összemérés) 195
10.1. A benchmarking főbb irányai 196
10.2. A benchmarking folyamata 197
11. Vállalati folyamatok újraszervezése (Business Process Reengineering) 201
12. Változás menedzsment 207
Ajánlott irodalom 212
Felhasznált irodalom 213
Feladatok
I. rész
3-1. Hatalmi viszonyok 33
3-2. Döntési játék (Barlangi mentés) 39
4-1. Vezetési stílus (X-Y elmélet) 49
4-2. Vezetési stílus (jó-rossz vezető) 51
5-1. Konfliktuskezelés 60
5-2. Csoportos döntés (Végveszélyben) 64
6-1. Szervezeti kultúra 76
7-1. Szervezetek jellemzői 93
7-2. Munkamegosztás, funkciók 94
9-1. Átalakító vezetés 131
10-1. Vezetői hajlam 141
II. rész
1-1. Időgazdálkodás 154
Ábrák jegyzéke
I. rész
1-1. A Maslow-féle szükséglet piramis 17
1-2. A Herzberg-féle kéttényezős elmélet 18
1-3. A munka elvégezhetősége 20
1-4. A munka elviselhetősége 20
1-5. A munka elfogadhatósága 21
1-6. A munka elégedettség 21
2-1. A vezetés integráló szerepe 23
4-1. Helyzetorientált vezetési stílus 48
6-1. Hatalom-bizonytalanságtűrés 68
6-2. „Pók" (A „klub" kultúra: Zeusz) 69
6-3. „Oszlopok és timpanon" (A „tevékenységközpontú" Apolló) 71
6-4. „Háló" (Az eredményközpontú Athéné) 72
6-5. „Csillagok a térben" (A „személyiség-központú" kultúra: Dionüszosz) 74
6-6. A stratégiai menedzsment modellje 83
7-1. Egyvonalas szervezet 87
7-2. Többvonalas szervezet 88
7-3. Divizionális szervezet 90
7-4. Mátrix szervezet 91
7-5. A vállalatok fejlődésének útjai 93
8-1. Az „ember központú" szervezeti modell 98
8-2. Kompetencia 102
9-1. Az embereket és a szervezeteket fejlesztő és átalakító tudás és képesség 119
9-2. Az átalakító vezetés lépései 120
9-3. Áttérés hagyományos irányításról átalakító vezetésre 125
10-1. A vezetés fejlesztése 133
10-2. A vezetés-fejlesztés folyamatábrája 134
II. rész
2-1. MTM időkártya 161
3-1. Gantt-diagram 162
3-2. A folyamatábrázolás nemzetközi jelrendszere 163
3-3. Példa a folyamatábrázolásra 164
3-4. A folyamatábra összeállításának főbb lépései 165
4-1. Egy egyszerű háló 168
4-2. A termelési rendszer szervezésének hálóterve 172
6-1. TQM szervezetfejlesztési modell 180
6-2. A minőség viszonylagos költsége 182
6-3. A költségek viszonya 182
8-1. Integrált logisztikai funkció funkcionális szervezetben 188
9-1. A „piramis-elv" 193
10-1. Benchmarking típusok 196
10-2. A benchmarking előkészítése 197
11-1. A teljesítménynövelő módszer kiválasztása 202
12-1. A változásmenedzsment folyamatának főbb lépései 207
Táblázatok jegyzéke
I. rész
5-1. A formális és informális csoportok összehasonlítása 54
6-1. SWOT-mátrix 84
II. rész
2-1. Az MTM eljárás főbb alkalmazási területei 159
7-1. A lean production modell elemei 184
9-1. A vállalati kontrolling koncepció elemei 191
10-1. Példák a benchmarking típusokra 196
11-1. Különbségek a BPR és a folyamatos fejlesztés között 202
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Nemzetközi vezetési és szervezési ismeretek Nemzetközi vezetési és szervezési ismeretek Nemzetközi vezetési és szervezési ismeretek Nemzetközi vezetési és szervezési ismeretek Nemzetközi vezetési és szervezési ismeretek Nemzetközi vezetési és szervezési ismeretek

Több lapon aláhúzások láthatók. A gerinc megtört.

Állapot: Sérült
2.440 Ft
970 ,-Ft 60
15 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Nemzetközi vezetési és szervezési ismeretek Nemzetközi vezetési és szervezési ismeretek Nemzetközi vezetési és szervezési ismeretek

A borító kissé töredezett, néhány lap nedvességtől hullámos.

Állapot:
2.440 Ft
1.700 ,-Ft 30
26 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Nemzetközi vezetési és szervezési ismeretek Nemzetközi vezetési és szervezési ismeretek Nemzetközi vezetési és szervezési ismeretek Nemzetközi vezetési és szervezési ismeretek Nemzetközi vezetési és szervezési ismeretek

Több lapon színes sorkiemelések, aláhúzások és bejegyzések láthatók.

Állapot: Közepes
2.440 Ft
1.950 ,-Ft 20
29 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Nemzetközi vezetési és szervezési ismeretek Nemzetközi vezetési és szervezési ismeretek
Állapot:
2.440 ,-Ft
37 pont kapható
Kosárba
konyv