1.035.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

EU-jog és jogharmonizáció

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: HVG-ORAC Lap- és Könyvkiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 635 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-9404-63-2
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Előszó az "EU jog és jogharmonizáció" című új könyvhöz (2003)11
Előszó az "EK-jog és jogharmonizáció" című korábbi könyv első kiadásához (1995)12
Ez Európai Közösség intézményi alapjainak kialakulása és fejlődése15
Az európai egységgondolatok jelentkezése15
Az egységgondolatok konkrétabbá válása24
Robert Schuman és Jean Monet29
Az EGK szerveződése42
Az Európai Gazdasági Közösség alapító szerződése (A Római Szerződés)46
A Közösségi szervezeti intézményrendszer korai alakulása50
Az Európai Parlament51
A Tanács52
A Bizottság55
Az Európai Bíróság57
A Gazdasági és Szociális Bizottság60
A Számvevőszék60
Az Európai Tanács61
Nehézségek: Anglia, De Gaulle, Luxemburgi Kompremisszum62
"Közösségek" vagy "Közösség"? Vagy már "Unió"? Szerződés vagy Szerződések? - avagy a könyv módszertani kulcsa65
Válságok és reformok69
Reformokra pedig szükség van72
A Fehér Könyv77
Az Egységes Európai Okmány80
A Delors-terv és a Cecchini Jelentés84
A Maastrichti Szerződés85
A három EFTA ország csatlakozása97
Az Amszterdami Szerződés99
A maastrichti pillérek gyengéi99
Az Amszterdamhoz vezető folyamat100
Intézményi reformok az Amszterdami Szerződésban104
Közös kül- és biztonságpolitika Amszterdam után (az Európai Unió második pillére)104
Az Amszterdami Szerződés hatása a bel- és igazságügyi együttműködésre, az EU harmadik pillére107
Az Európai Unió amszterdami alapelvei109
Az Uniós állampolgárság110
Az Európai Unió szervezeti-intézményi szabályai Amszterdam után111
Az Európai Parlament111
A Tanács114
A Bizottság116
A Bíróság118
A Számvevőszék123
Több intézményre vonatkozó közös rendelkezések125
A Gazdasági és Szociális Bizottság128
A Régiók Bizottsága130
Az Európai Beruházási Bank131
A Nizzai Szerződés132
Előzmények: a három bölcs jelentése132
Az intézményi reformok135
A Tanács135
Az Európai Parlament139
A Bizottság összetétele és szervezete143
További módosítások144
Egyéb intézmények és szervek144
Az együttdöntési eljárás146
Szorosabb együttműködés146
Az EU Szerződés 7. cikkének módosítása147
Közös védelem148
Nizza tanulságai149
Ír ellenkezés és intézményi reform Nizza után150
A Nizzai Szerveződés által hozott fontosabb változások az EU szervezeti-intézményi szabályaiban151
A Nizzai Szerződés által hozott fontosabb változások az Európai Parlamentre vonatkozóan151
A Nizzai Szerződés által hozott fontosabb változások a Tanácsra vonatkozóan151
A Nizzai Szerződés által hozott fontosabb változások a Bizottságra vonatkozóan152
A Nizzai Szerződés által hozott fontosabb változások a Számvevőszékre vonatkozóan152
A Nizzai Szerződés által hozott fontosabb változások a Gazdasági és Szociális Bizottságra vonatkozóan153
A Nizzai Szerződés által hozott fontosabb változások a Régiók Bizottságára vonatkozóan154
A Nizzai Szerződés által hozott fontosabb változások az Európai Beruházási Bankra vonatkozóan155
Az Európai Konvent156
Az Európai Konvent létrejötte156
A konvent felépítése158
A Konvent tevékenysége és elképzelései159
A szubszidiaritás munkacsoport161
A jogi személyiség munkacsoport162
A külső kapcsolatok munkacsoport166
A védelem munkacsoport168
A gazdasági kormányzással foglalkozó munkacsoport170
Az alapjogi munkacsoport171
A Konvent belső konfliktusai172
Az Európai Alkotmányos Szerződés előzetes tervezete174
A Konvent vitáinak lezárása186
Az európai alkotmány tervezete201
Szerződés egy európai alkotmány létrehozásáról203
Az Európai Közösség jogáról245
Jogösszehasonlítás, jogközelítés és jogegységesítés245
Az Európai Közösségek - sajátos nemzetközi szervezet, sajátos jogrendszer252
Az EK jogi jellegének erősödése254
Nemzetközi jog - EK-jog255
Az EK jogforrásai258
Az EK másodlagos jogalkotása260
Az EK másodlagos jogának jellege263
Az Európai Bíróság joggyakorlata265
Az Európai Bíróság jogértelmezésének módjai268
Szó szerinti és történeti értelmezés268
Rendszertani és célkutató értelmezés271
Az Európai Bíróság jogfejlesztő szerepe272
A precedens szerepe az Európai Bíróság ítélkezésében276
Az Európai Bíróság felépítése és működése 1953-tól 1994-ig277
Az Európai Bíróság adminisztrációs tevékenysége285
Az Európai Bíróság hatásköre286
Az Európai Bíróság eljárásának rendje288
A Nizzai Szerződés rendelkezései az Európai Bíróságról306
Az Európai Bíróság statútuma a Nizzai Szerződést követően309
Az Európai Bíróság előzetes határozathozatali eljárásáról321
Az előzetes határozathozatali eljárás funkciójáról321
Az Európai Bíróság és a nemzeti bíróságok kapcsolata323
Az értelmezhető joganyag329
A "tagállam bírósága" fogalom értelmezése az Európai Bíróság joggyakorlatában330
Az előzetes határozat szükségességének kérdése333
Az előzetes határozat kérdésének kötelező esetkörei338
Az előzetes határozatokra vonatkozó statisztika339
Az EK-jog közvetlen hatálya344
Doktrínák összefüggése344
A "Szerződések" közvetlen hatálya346
A rendeletek közvetlen hatálya352
A határozatok közvetlen hatálya356
Az Európai Közösség által kötött nemzetközi szerződések közvetlen hatálya357
Az irányelv közvetlen alkalmazhatósága358
Az értelmezési kötelezettség doktrínája362
Az irányelvek és a "záróhatás"366
Az EK-jog elsődlegessége (szupremácia, primátus)368
A jogalkotási hatáskörök megosztása az EK és a tagállamok között374
A közösségi jog, mint "jog" és "jogi folyamat"374
A hatáskörök átszármaztatása és a hatalmi ágak megosztása375
Kizárólagos jogalkotási hatáskörök379
Párhuzamos jogalkotási hatáskörök382
Jogalkotási hatáskörök "visszaszármaztatása" közösségi szintről nemzeti szintre ("retransfer")385
Párhuzamos jogalkotási hatáskörök kizárólagossá tétele a Közösség által388
Pre-emption záradékok a közösségi rendeletekben és irányelvekben389
A közösségi jogalkotás és a tagállami jogalkotás "elsődlegeségi" és "elsőbbségi" problémák differenciálódása az Európai Bíróság gyakorlatában390
A szabályozási terület elfoglalásán alapuló közösségi elsőbbség394
A pre-emption gondolatának jelentkezése a közösségi jog elméletében396
A Cross-féle pre-emption analízis398
A "konfliktus elsőbbség"401
Az EK jogharmonizációjáról406
Fogalmak, terminológiák, eszközök406
A jogharmonizáció két stílusa409
A tagállamok jogharmonizációs kötelezettségének tartalma410
Az EK jogharmonizációs programjának indulása411
"Cassis de Dijon", kölcsönös elismerés412
A jogharmonizáció intenzívebbé válása az Egységes Európai Okmány hatására415
Az Egységes Európai Okmány másik hatása: a nemzeti jogrendszerek "védelme" a közösségi joggal szemben419
Milyen jogforrási szinten történjen a harmonizálás?421
Az EK tagállamok jogharmonizációs kötelezettségszegéseinek típusai422
A jogharmonizációs kötelezettségszegések a tagállamok nemzeti jogalkotási tevékenysége során422
Az EK Szerződés megsértése a tagállam közigazgatási szerveinek tevékenységével429
Az EK Szerződés megsértése a tagállam bíróságainak tevékenysége során430
Magánszervezetek tevékenysége is megalapozhatja a tagállam felelősségét430
Az Európai Bíróság törekvése a tagállamok jogharmonizációs kötelezettségének kikényszerítésére431
A 1969-es levéltől a Francovich jelenségig431
Az állami kárfelelősség megjelenése az Európai Bíróság gondolkodásában a tagállamok jogharmonizációs kötelezettsége teljesítésének javításáért442
A jogalkotásért és a jogharmonizációért való kárfelelősség összekapcsolódása442
Az állami kárfelelősség megalapozása a nemzetközi jogban, az Európai Tanács és az Európai Közösség jogában443
Az Európai Bíróság kiindulási pontja: a Schöppenstedt formula445
A Közösség és a tagállamok konkurens felelőssége - szétválasztás és összekapcsolás. Az 1970-es évek közepéig csak a fórum kérdése tisztázódott450
Az Európa Tanács 1984. évi ajánlása az állami kárfelelősségről453
Az Európai Bíróság látványos doktrinája a tagállamok jogharmonizációs fegyelmének szigorításáért: az "egyéni közösségi jogok védelmének" elve454
A Shöppenstedt formula meghaladása az Európai Bíróság által: a Francovich-ítélet455
A Post-Francovich jelenség460
A Post-Francovich jelenség kialakulása az Európai Bíróság joggyakorlatában460
A Brasserie ügyben felvetett kérdések461
A Brasserie közvetlen előzménye: a Debus ügy ítélete (1992) - a Cassis de Dijon és a Simmenthal II. ítéletek főbb tételeinek megerősítése464
A Factortame III. ügyben hozott ítélet (1996)468
A Factortame I. ügy ítélete (1989)469
Az Európai Bíróság ítélete az egyesített Brasserie és Factortame III. ügyekben (1996)473
A jogharmonizációért való állami kárfelelősség kritériumainak differenciálódása474
A British Telecommunications ügyben hozott ítélet (1996)474
A Hedley Lomas ügyben hozott ítélet (1996)475
A Dillenkofer ügyben hozott ítélet (1996)477
Az EK új jogharmonizációs filozófiája: a szubszidiaritás481
A Maastrichti Európai Uniós Szerződés a szubszidiaritásról481
A szubszidiaritást nem Maastrichtban találták ki485
Szubszidiaritás az EK Maastricht előtti történetében486
Szubszidiaritás a jogharmonizáció elméletében488
Miként hat a szubszidiaritás az Európai Közösség magatartására?493
Már magyar szemmel is499
Az EK - magyar kapcsolatok alakulása499
EK - magyar jogharmonizáció510
A csatlakozási tárgyalásokhoz kapcsolódó magyar jogharmonizációs fejlemények522
A csatlakozási szerződésben érvényesített magyar derogációs kérelmek546
A jogalkalmazás is része a jogharmonizációs folyamatban552
Integrációs szempontú jogszabály-előkészítés (jogalkotási folyamat)567
Magyarország EU-csatlakozásának alkotmányossági problémái és a szükségessé vált alkotmánymódosítás folyamata572
Megkésetten reagált a magyar közjogi gondolkodás572
Az Alkotmánybíróság 4/1997. (I. 22.) AB határozata575
Az Alkotmánybíróság 30/1998. (Vi. 25.) AB határozata579
Az Alkotmánybíróság dogmát teremtett584
Az EU-csatlakozás miatti alkotmánymódostás gondolata már 2000-ben felvetődött az Igazságügyi Minisztériumban588
Az alkotmánymódosítás előkészítésének politikai felgyorsítása versus szakmai fékpróbák590
Felvetések, amelyek végül nem kerültek be az alkotmánymódosításba596
A csatlakozási klauzula metamorfózisa599
Az alkotmánymódosítás elfogadásáról és a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény módosításáról szóló 2002. évi LXI. törvény szabályairól601
A felhasznált fontosabb művek jegyzéke607
Melléklet621

Dr. Kecskés László

Dr. Kecskés László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Kecskés László könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
EU-jog és jogharmonizáció
Állapot:
3.900 Ft
1.950 ,-Ft 50
16 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
EU-jog és jogharmonizáció EU-jog és jogharmonizáció EU-jog és jogharmonizáció

A borító és a lapélek enyhén foltosak.

Állapot:
3.900 ,-Ft
31 pont kapható
Kosárba
konyv