1.035.153

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Mikroökonómia

Mérnököknek és műszaki menedzsereknek/Egyetemi tankönyv/Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

Szerző
Lektor

Kiadó: Műegyetemi Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 231 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal. Második utánnyomás.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó


ELŐSZÓ
A közgazdaságtan rendszerszemléletet és módszert ad a környező világunkban lejátszódó gazdasági események és folyamatok megértéséhez és alakításához. A makroökonómia és a mikroökonómia a... Tovább

Előszó


ELŐSZÓ
A közgazdaságtan rendszerszemléletet és módszert ad a környező világunkban lejátszódó gazdasági események és folyamatok megértéséhez és alakításához. A makroökonómia és a mikroökonómia a gazdasági valóság különböző oldalait vizsgálja. A makroökonómia a nagy gazdasági rendszerekkel foglalkozik, a mikroökonómia alapvetően ennek a rendszernek a kisebb egységeit, a háztartások és a vállalatok magatartását elemzi. Ebben a tankönyvben Önök megtanulják, hogyan lehet megérteni a nap mint nap előforduló mikroökonómiai események egész sorát a közgazdaságtan módszertani eszközeivel.
A tankönyv elsődleges célja a közgazdasági gondolkodásmód megismertetése és készség szintű elsajátíttatása. A gazdasági események elemzésében arra akaijuk ösztönözni hallgatóinkat, hogy tanulják meg, hogyan kell kérdéseket feltenni és megoldani oly módon, hogy az felkeltse az érdeklődést. Úgy gondoljuk, hogy a mikroökonómia nem elméleti tételek gyűjteménye, amelyet a hallgatóknak memorizálni kell, hanem egy rendszerszemléletű módszer arra, hogy hogyan kell gazdasági problémákat felvetni és megoldani. Ezért az elméleti tételeket igyekszünk mindig a való életből vett példákkal alátámasztani és rámutatni az elméleti modellek és a gazdasági valóság kapcsolatára.
A tankönyv leendő mérnökök és műszaki menedzserek számára készült, ezért súlyt helyeztünk arra, hogy a gazdasági események és folyamatok technikai-technológiai oldalára is rámutassunk, mivel ugyanannak a valóságnak két oldaláról van szó.
A tankönyv mondanivalóját szisztematikusan építettük fel. Az első fejezetben a hallgató megismerkedik a közgazdaságtan tárgyával és módszertani eszköztárával és ezeknek az alkalmazására épülnek a további fejezetek.
Meggyőződésünk, hogy jól tanítani a közgazdaságtant azt jelenti, hogy alaposan megértessük a gazdasági elemzést. Ezért a tankönyvet úgy építettük fel, hogy a mikroökonómiai elemzés precíz, gondosan egymásra épülő és belső konzisztenciával rendelkező lépéssorozatból áll. Ugyanakkor a precízség és a gondosság nem jelenti azt, hogy az elemzés unalmas és nehéz. A tankönyv „elbeszélő" stílusa azt jelenti, hogy minden téma folytatása az előzőnek és zökkenőmentesen vezet a következőhöz. Végül a hallgató, aki figyelmesen elolvassa a tankönyvet, eljut a mikroökonómia teljességének, integritásának megértéséhez, és képes lesz meglátni azoknak a gazdasági problémáknak a lényegét, amelyekkel nap, mint nap szembekerül.
A tankönyv a mérnökképzésben folyó kurzus rendelkezésre álló időkeretéhez igazodik, ezért értelemszerűen figyelembe veszi ennek korlátait az egyes témakörök tárgyalásában, ugyanakkor az érdeklődő hallgatók, akik szélesíteni és mélyíteni kívánják tudásukat, egyrészt az irodalomjegyzékben, másrészt a lábjegyzetekben útmutatást kapnak arra vonatkozóan, hogy hol nézhetnek utána egy-egy kérdéskör részletesebb kifejtésének. Ahol szükségesnek tartottuk apró betűs részben közöltük az adott kérdések matematikai módszerekkel való megközelítését. Vissza

Tartalom


TARTALOMJEGYZÉK )
íj BEVEZETÉS A KÖZGAZDASÁGTANBA 1
1.1. A közgazdaságtan tárgya 1
1.2. A szükségletek és a termelés 2
1.3. A tevékenységek cseréje: a társadalmi munkamegosztás. A
közgazdaságtan fejlődésének fő irányzatai 4
1.4. A közgazdaságtan módszere 9
A fejezetben található legfontosabb fogalmak és meghatározások 12
SZŰKÖSSÉG, VÁLASZTÁS, GAZDÁLKODÁS 13
II. 1. Szűkösség, választás, haszonáldozat 13
Ü.2. A termelési lehetőségek határa 14
A fejezetben található legfontosabb fogalmak és meghatározások 18
Stíl A PIAC FOGALMA ÉS LEGFONTOSABB TÉNYEZŐI 19
^^ III. 1. Kereslet, kínálat, ár 20
III.2. Keresleti és kínálati függvények 22
111.3. A piaci egyensúly 24
111.4. Mozgás a keresleti és kínálati görbén. A keresleti és kínálati görbék eltolódása 25
111.5. A rugalmasság 30
A fejezetben található legfontosabb fogalmak és meghatározások 33
IV. A HÁZTARTÁSOK VISELKEDÉSE. FOGYASZTÓI
DÖNTÉSEK 35
IV.l. A fogyasztói döntések korlátai 35
IV.1.1. A fogyasztó költségvetési korlátja 37
JYJ2. A fogyasztói döntések alapja 40
IV.3. A fogyasztói többlet 44
IV.4. A háztartások döntései a munkapiacon 46
IV.4.1. A bérváltozás helyettesítési és jövedelem hatása 47
IV.5. Megtakarítás és hitelfelvétel 48
A fejezetben található legfontosabb fogalmak és meghatározások 50
V. A FOGYASZTO EGYENI KERESLETI FÜGGVÉNYÉ. KÖZÖMBÖSSÉGI GÖRBE, KÖZÖMBÖSSÉGI TÉRKÉP, KÖLTSÉGVETÉSI EGYENES
VJ-. A közömbösségi görbe
V.l.l. A közömbösségi görbe meredeksége, a helyettesítés határrátája 52
V.2. A közömbösségi térkép 53
V.3. A fogyasztói döntések korlátja: a költségvetési egyenes 54
©. A fogyasztói optimum 56
V.5. A keresleti görbe levezetése az ár-fogyasztási görbéből 57
V.6. A jövedelem változások hatása. A jövedelem-fogyasztási görbe 58
V.7. Az árváltozások eredményei: a helyettesítési és a jövedelemhatás 61
V. 1. A helyettesítési és jövedelemhatás normál javak esetében 62
. Helyettesítési hatás és jövedelemhatás inferior, de nem Giffen
javak esetén 63
^.72r! Helyettesítési és jövedelemhatás Giffen javak esetén 64
A fejezetben található legfontosabb fogalmak és meghatározások 66
VI. A VÁLLALAT
^ A tökéletesen versenyző vállalat
2. A tökéletesen versenyző vállalat magatartása 68
vállalat célja: a profit 69
A vállalati döntések idődimenziója 71
'2.7>. A termelés és a termelési technológia 73
termelési függvények 74
.3.2. A termelés két változó tényezője 77
Vy .3. Komplexebb termelési függvények 78
A fejezetben előforduló legfontosabb fogalmak és meghatározások 80
VII. A VÁLLALAT RÖVID TÁVÚ DÖNTÉSEI ÉS KÖLTSÉGEI 81
VII. 1. A költségek, az input árak és a termelési technológia összefüggései 82
VII.1.1. Az összes és az átlagos állandó költség 82
VII. 1.2. Változó költségek 84
VII.1.3. A határköltség
Vn.2.1. A határköltség görbe alakja rövid távon 86
VII.2.2. A teljes változó költség és a határköltség közötti kapcsolat 87 j
VII.2.3. Az átlagos változó költség 89
VII.2.4. Az átlagos teljes költség 90
VI
VII.3. A profit egyenlet másik oldala
VII.3.1. A vállalat bevételei
VII.3.2. A profitmaximalizálás
Vn.3.3. Fedezeti és üzembezárási pont
A fejezetben előforduló legfontosabb fogalmak és meghatározások
A VÁLLALATI KÖLTSÉGEK ÉS KOMPETITÍV KÍNÁLAT HOSSZÚ TÁVON
VIII. 1. Rövid távú feltételek és hosszú távú irányok
VEI. 1.1. Profitot realizáló vállalatok
"VIII. Hosszú távú költségek. Gazdaságos és gazdaságtalan méret
vlu.2.1. Növekvő mérethozadék
Vm.2.3. A csökkenő mérethozadék
Vffl.3. A külső gazdasági hatásokra kialakuló gazdaságos és gazdaságtalan méret
VIII.4. Hosszú távú alkalmazkodás a kompetitív iparágakban 107
VIII.4.1. A vállalatok és az iparágak expanziója a rövid távú profitra reagálva 107
Vni.4.2. A rövid távú veszteségeket elszenvedő iparágak összehúzódása 108
VTŰ.5. A hosszú távú iparági kínálati görbe 109
Vni.6. A hosszú távú alkalmazkodás mechanizmusa a gyakorlatban 111
A fejezetben előforduló legfontosabb fogalmak és meghatározások 112
A VÁLLALAT KERESLETE A KOMPETITÍV INPUT PIACOKON -113
IX. 1. Az inputok iránti kereslet: származékos kereslet 113
IX.2. Az inputok komplementaritása és helyettesíthetősége 114
IX.2.1. Egy vállalat, amely csak egy változó termelési tényezőt használ,
a munkát 114
IX.2.2. A határtermék bevétel 115
IX.2.3. A határtermék bevétel, az input ár és a tényező kereslet 117
IX.2.4. A határbevétel és határköltség 118
IX.3. Két változó termelési tényezőt alkalmazó vállalat 120
IX.3.1. A tényezőárak változásának helyettesítési és output hatásai 121
IX.3.2. Egy input keresleti görbe levezetése két változó tényező esetén 123
DC.4. Profitmaximalizálási feltétel a vállalat számára 126
IX.4.1. A technológiai változás hatása 127
IX.4.2. A határtermelékenység és a jövedelem-elosztás 127
IX.5. Az allokációs folyamat komplex megközelítése 129
A fejezetben előforduló legfontosabb fogalmak és meghatározások 132
TŐKEPIACOK: PROFIT ÉS KAMAT ÍM
tőke W
.1.2. A valóságos (kézzel fogható) tőke 1331
X.1.3. Eszmei tőke (nem kézzel fogható tőke) 134"
X.2. Ki termeli a tőkét? 134
X.3. A tőke mérése. Az idődimenzió 135
X.3.1. A beruházás és értékcsökkenés 135
X.3.2. A tőkeberuházások finanszírozása. A pénzpiacok 136
X.3.3. Az értékpapír piac és a kockázati tőke 137
X.4"l Profit és kamat 138
X.5. A beruházási döntések. A tőke iránti kereslet 139
X.5.1. A jövő előrejelzése: a beruházások várt előnyei 140
X.5.2. A beruházások várható költségei 141
X.6. A kamatlábak eltérése 141
X.7. A beruházási döntések alfája és ómegája 142
X.8. A diszkontálás és a jelenérték 145
X.8.1. Tőke-értékek, jelenértékek és jövőbeni jövedelem-áramok 147
X.8.2. A kötvény 147
X.8.3. A bérbe adható tulajdon 148
A fejezetben előforduló legfontosabb fogalmak és meghatározások 149
XI.\ ALTALANOS EGYENSÚLY, A VERSENY
HATÉKONYSÁGA ÉS A PIACI KUDARCOK FORRÁSAI 151
XI. 1. Az általános egyensúly fogalma és kritériumai 152
XI. 1.1. Miért fontos az általános egyensúly elemzése a gazdaságpolitika
számára? 153
XI.2. A verseny hatékonysága 154
XI.2.1. Az erőforrások hatékony allokációja a vállalatok között 155
XI.2.2. Az output hatékony elosztása a háztartások között 155
XI.2.3. Az output hatékony összetétele 156
XI.3. A tökéletes verseny és a valóságos piacok 161
Xi.3.1. A piaci kudarcok forrásai 161
XI.4. A piaci mechanizmus megítélése 167
A fejezetben előforduló legfontosabb fogalmak és meghatározások
!01. MONOPÓLIUM
Az átlagbevétel, a határbevétel és a teljes bevétel monopolista
feltételek között
XII.2. Monopol ármeghatározás a piaci időszakban
XII.2.1. Rövid távú árképzés
XII.2.2. Hosszú távú igazodás monopol piacon
XH.3. Árdiszkrimináció
XII.3.1. A diszkriminációhoz szükséges feltételek
XII.3.2. A tökéletes árdiszkrimináció
XII.3.3. Többrészes árdiszkrimináció
XII.3.4. Harmadfokú piaci árdiszkrimináció
XII.4. A tennék alakítása és az eladási tevékenység
XII.4.1. A termék alakítása
XII.4.2. Az eladási tevékenység
XH.5. Kifogások a monopólium ellen és a monopólium jóléti költsége
Xn.6. A monopolárak korlátai
XII.7. Szabályozott monopóliumok
XII.8. A monopólium ellenőrzése
A fejezetben található legfontosabb fogalmak és meghatározások
A MONOPOLISZTIKUS VERSENY
—XIII.1. A monopolisztikus verseny általános jellemzése
XIII.2. Az időszaki árengedmény
XIII.3. Az output és az ármeghatározás rövid távon
XIII.4. Az iparági igazodás
XHI.5. Hosszú távú ár- és output igazodás
XIII.5.1. Az érintési pont hosszú távon
XIII.5.2. Túlságosan sok új vállalat belépése
XHI.6. Termékcsoport költségkondíciók
XIII.7. Az eladási tevékenység és a monopolisztikus verseny
XIII.8. A teljesen szabad belépés korlátai
XIII.9. A monopolisztikus verseny jelentősége
A fejezetben előforduló legfontosabb fogalmak és meghatározások
. AZ OLIGOPÓLIUM
XIV. 1. Az oligopólium osztályozása. Tiszta vs differenciált oligopólium 203
XIV. 1.1. Összejátszás kontra spontán koordináció 204
XIV. 1.2. Az együttes (közös) profitmaximalizálás akadályai 205
XIV. 1.3. A teljes oligopólium 207
XIV. 1.4. Részleges oligopólium 207
XIV. 1.5. A megtört keresleti görbe 209
XTV. 1.6. Az összejátszás 210
XIV.2. Az árvezérlés 211
XIV.2.1. Árkövetés vagy utánzó árképzés 213
XIV.2.2. Az átlagköltség és a költség-plusz haszonkulcs megközelítés 214
XTV.3. Az árképzés 214
XIV.3.1. Merev vs rugalmas haszonkulcsok 215
XIV.3.2. Az átlagköltség alapú árképzés előnyei 215
XIV.3.3. Bevezető árképzés 218
XIV.4. Stratégiai mozgás az oligopóliumban 219
XTV.5. Az oligopolisták egyéb céljai 220
XTV.6. Termék változtatása és eladási tevékenység 221
XTV.6.1. Kölcsönös függés az eladási tevékenységben 221
XTV.6.2. Az eladási tevékenység jelentősége 222
XIV.6.3. Hosszú távú igazodás, hosszú távú költségigazodás 223
XIV.6.4. Belépési korlát 224
XTV.6.5. Az általános költség és az átlagköltség szintje 227
XTV.6.6. A veszteségek megszüntetése 227
XTV.6.7. Az ár különbözősége 227
XTV.6.8. A tiszta oligopólium 228
A fejezetben előforduló legfontosabb fogalmak és meghatározások 229
IRODALOMJEGYZÉK 231

Dr. Kerékgyártó György

Dr. Kerékgyártó György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Kerékgyártó György könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv