1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vasútépítés és pályafenntartás I-II.

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Magyar Államvasutak Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 516 oldal
Sorozatcím: Korszerű vasút-Korszerű vasúttechnika
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal gazdagon illusztrálva. További szerzők a könyvben.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A MÁV Rt. kiadásában megjelenő „Korszerű vasút-korszerű vasúttechnikai című sorozat egyes kötetei bemutatják a hazai és a külföldi vasutak jelenlegi színvonalát, a következő évtizedekben várható... Tovább

Előszó

A MÁV Rt. kiadásában megjelenő „Korszerű vasút-korszerű vasúttechnikai című sorozat egyes kötetei bemutatják a hazai és a külföldi vasutak jelenlegi színvonalát, a következő évtizedekben várható fejlődését, korszerűsítését. A sorozat első két kötete a pályával, annak építésével és fenntartásával foglalkozik. A vasút - a mai értelemben vett első közforgalmú, gőzüzemű, az 1825-ben Angliában megnyitott Stockton-Darlington vasút üzembehelyezése óta eltelt alig több, mint 17 évtized alatt - csodálatos fejlődésen ment keresztül. A fejlődésnek ez az üteme megmutatkozott a magyar vasúton is, ami ugyan az angliainál valamivel fiatalabb, de már így is betöltötte a másfélévszázados kort. A fejlődést Európában és így hazánkban a vasúti közlekedéssel szemben támasztott igények növekedése hozta magával, hiszen állandó célkitűzés volt a sebesség, a vonat- és tengelyterhelés növelése, ami csak újabb és korszerűbb vontató- és vontatott járművek szerkesztésével és gyártásával valósulhatott meg. Ez viszont kikényszerítette a pályaszerkezetek igénybevehetőségének emelését, a nagyobb tömegű és jobb minőségű sínek, teherbíróbb aljak, ágyazat, alépítmény és műtárgyak használatát. Nemcsak a pályaszerkezetek fejlődtek, hanem a kézi munkáltatást is felváltották a nagyteljesítményű gépek és a megfigyeléssel, egyszerű mérésekkel végzett pályafelügyeletet a korszerű műszerek. Erről és a következő még 2-3 évtizedben várható fejlődésről ad számot ezen könyvsorozat első két kötete.
A könyvsorozat egyes köteteit nemcsak a gyakorló szakemberek, hanem a vasútirányú állami közép- és felsőfokú képzésben résztvevők figyelmébe is ajánljuk. Reméljük, hogy a jövő vasúttechnikájának ismerete hozzájárul a jelen feladataink eredményesebb megoldásához, a magyar vasút megújulásához.

Budapest, 1999. június hó
Pál József
MÁV Rt pályavasúti vezérigazgató-helyettese Vissza

Tartalom

I. kötet
Előszó..............................................7
Bevezető............................................9
1. A vasúti üzem igényei a pályával szemben ......................11
1.1. A vasúti közlekedés feladatai az európai közlekedési
rendszerben .................................................11
1.2. Üzemi-műszaki alapfogalmak....................................15
1.3. Műszaki jellemzők......................................................16
1.3.1. Sebesség............................ 16
1.3.2. Megengedett legnagyobb függőleges
tengelyerő...........................17
1.3.3. A sebesség hatása a felépítményre ....... 17
1.3.4. A tengelyterhelés növelésének hatása
a felépítmény szerkezeti elemeire........ 18
1.3.5. A vágányok száma a nyílt vonalon.......18
1.3.6. A vágányok szükséges száma és használható
hossza az állomásokon.................19
1.4. A különböző rendeltetésű pályaudvarok..........21
1.4.1. Személypályaudvarok.................21
1.4.2. Üzemi pályaudvarok..................25
1.4.3. Teherpályaudvarok ...................26
1.4.4. Rendező pályaudvarok.................28
1.4.5. Átrakó pályaudvarok 1 Logisztikai központok 32
2. Vasúti pályageometria............................35
2.1. A vízszintes vonalvezetés elméletének kialakulása .. 35
2.1.1. Körívek, túlemelések..................35
2.1.2. Átmeneti ívek........................37
2.2. Átmeneti ív elméletek a XX. század második felében . 42
2.2.1. A klotoid bevezetése és a hozzá tartozó
előírások logikai felépítése .............42
2.2.2. 80 km/h-nál és 40 km/h-nál kisebb
sebességek esete......................45
2.2.3. Az 1983. évben módosított előírások .....46
2.3. Kinetikai átmenetiív elmélet és az effektoid........49
2.3.1. Mechanikai meggondolások............49
2.3.2. Az effektoid.........................50
2.4. Magassági vonalvezetés.......................56
2.5. Nyomtávolság és síndőlés .....................57
3. A vasúti pálya kitűzése ...........................61
3.1. Kitűzések előkészítéséhez meglévő adatok
(térképek, alappontok)........................61
3.1.1. Térképek ...........................61
3.1.2. Alappontok..........................62
3.1.2.1. Vízszintes alappontok..........62
3.1.2.2. Magassági alappontok..........63
3.1.2.3. GPS alappontok...............66
3.2. Geodéziai kitűzések eszközei ...................66
3.2.1. Hagyományos műszerek ...............66
3.2.1.1. Teodolitok ...................66
3.2.1.2. Tahiméterek..................67
3.2.1.3. Szintező műszerek.............70
3.2.2. Korszerű műszerek....................72
3.2.2.1. Elektromos teodolitok ..........72
3.2.2.2. Távmérés fizikai alapon.........75
3.2.2.3. A fizikai távmérők elve.........79
3.2.2.4. Az elektronikus szintező műszerek 81
3.2.2.5. A forgótükrös lézerszintezők.....82
3.2.2.6. Háromdimenziós pontmeghatározás 82
3.3. Vasúti pálya kitűzési módszerei.................85
3.3.1. Relatív vágánykitűzési eljárás...........85
3.3.2. Abszolút eljárások....................87
3.3.2.1. Új építésű pálya kitűzése kitűzési
terv alapján...................87
3.3.2.2. Meglévő pálya kitűzése abszolút
eljárással alapadatok nélkül......87
3.4. Térképek és helyszínrajzok készítésének korszerű
módszerei..................................90
3.4.1. A térképezés eszközei .................90
3.4.1.1. Hosszfelrakók.................90
3.4.1.2. Szögfelrakók .................91
3.4.2. Az automatizált térképezés .............91
4. Vasútvonalak és állomások tervezése.................95
4.1. Hagyományos helyszíni adatfelvétel és pályatervezés 95
4.2. Számítógépek felhasználása a vasúti pályatervezésnél . 96
4.3. A MOSS pályatervezési program................97
5. Az alépítmény kialakítása, teherbírásának növelése .. 101
5.1. Az alépítmény keresztmetszeti kialakítása........101
5.2. Az új építéseknél felhasználható anyagok........105
5.2.1. Talajazonosítás és talajosztályozás ......105
5.2.2. Az alépítmény talajanyagaival szemben
támasztott követelmények.............108
5.3. Az alépítménnyel kapcsolatos tömörségi és teherbírási
követelmények..............................108
5.4. Az alépítmény (a teherviselő rétegrendszer)
méretezése, a megerősítés megtervezése.........109
5.4.1. Az alépítmény igénybevétele...........109
5.4.2. A vonatteher........................109
5.4.3. A teherviselő rétegrendszer............110
5.4.4. Az alépítmény méretezése.............114
5.4.5. A vasúti alépítmény teherbírásának
helyreállítása, növelése ...............120
5.5. Vasúti alépítményi védőrétegek................................122
5.5.1. A homokos kavics (HK) védőréteg............122
5.5.2. Geoműanyagok ..........................................123
5.5.3. Aszfalt védőréteg........................................129
5.5.4. Védőréteg extrudált polisztirol lemezekből 132
5.5.5. Stabilizációk................................................134
5.5.6. Consolid rendszer ......................................134
6. A vasúti felépítmény méretezése................... 136
6.1. A vasúti felépitmény igénybevételi sajátosságai ... 136
6.2. Közelítő számítások a sín igénybevételeinek
meghatározására........................... 137
6.2.1. A Winkler-féle elmélet ............... 137
6.2.2. A hosszaljas felépítmény közelítő számítása 138
6.3. Az ágyazat rugalmasságát figyelembe vevő
Zimmermann-féle elmélet .................... 139
6.3.1. Hosszaljas felépítmény esetében........ 139
6.3.2. Keresztaljas felépítmény esetében....... 140
6.4. A keresztaljas vágány igénybevételeinek pontos
számítási eljárásai.......................... 141
6.4.1. Bevezetés.......................... 141
6.4.2. A helyettesítő hosszaljas számítási eljárás 142
6.4.3. Többtámaszú tartós számítási eljárás.....144
6.4.4. Az ágyazási tényező meghatározása.....144
6.4.5. A sín mértékadó igénybevételének
meghatározása......................145
6.4.6. A sín gyakorlati teherbírása............ 145
6.5. A sínleerősítés igénybevételének meghatározása .. 147
6.6. A keresztalj igénybevételének meghatározása..... 149
6.6.1. Bevezetés.......................... 149
6.6.2. Az aljra ható mértékadó igénybevételek
meghatározása...................... 149
6.6.3. A sín alatti aljkeresztmetszetben ébredő
igénybevételek...................... 149
6.6.4. Az alj középső keresztmetszetében ébredő
mértékadó nyomatékok............... 150
6.7. A hevederes sínillesztések igénybevételének
meghatározása............................. 151
6.7.1. A sínvégmozgást lehetővé tevő
hevederkötések igénybevételei ......... 151
6.7.2. A ragasztott, szigetelt hevederkötések
igénybevétele....................... 152
6.8. A vasúti ágyazat igénybevétele ................ 152
6.8.1. A nyomáseloszláson alapuló
Schramm-módszer................... 152
6.8.2. A zárt felületen átadódó nyomófeszültségen
alapuló Boussinesq-Steinbrenner-féle módszer 155
7. Felépítményi szerkezetek......................... 158
7.1. Vasúti sínek............................... 158
7.1.1. A sínek feladatai és keresztmetszeti
kialakításuk alapelvei..................................158
7.1.2. A sínek kialakulása és fejlődése ................158
7.1.3. A sínek anyaga............................................160
7.1.4. A sínek gyártása..........................................162
7.1.5. A sínacélok anyagvizsgálata ...................163
7 1.6. Napjainkban használatos sínszelvények .. i6s
7 17 A Vignol rendszerű sínek alkalmazásának
körülményei........................168
Vasúti aljak...............................169
7.2.1. Talpfák...............................
7.2.2. Vasaljak...........................169
7.2.3. Betonaljak .........................171
7.2.3.1. Vasúti betonaljak méretezése- 17i
7.2.3.2. Vasúti betonaljak gyártása......175
7.2.3.3. Minőségbiztosítás.............180
7.2.3.4. Magyarországon rendszeresített
betonaljak...................183
7.2.3.5. Korszerű külföldi betonaljak .... 187
Sínleerősítések és sínillesztések................194
7.3.1. Követelmények, csoportosítás..........194
7.3.2. Közvetlen sínleerősítések..............195
7.3.3. Szétválasztott sínleerősítések...........196
7.3.4. Rugalmas sínleerősítések..............197
7.3.5. Különleges sínleerősítések.............202
7.3.6. A sínillesztések......................207
Ágyazat...................................209
7.4.1. Az ágyazat feladata ..................209
7.4.2. A zúzottkő ágyazat jellemző tulajdonságai
és azok vizsgálata....................209
7.4.3. Az ágyazat romlása ..................211
7.4.4. Minőségbiztosítási rendszerek..........212
Korszerű kitérők............................213
7.5.1. A hazai vasút kitérőinek fejlesztése......215
7.5.2. Kitérők fejlesztése a külföldi vasutaknál .. 222
Nagyvasúti ágyazatnélküli (merevlemezes)
felépítményszerkezetek.......................229
7.6.1. A Japán Nemzeti Vasutak (JNR)
ágyazatnélküli rendszerei..............231
7.6.2. A Német Szövetségi Vasút (DB)
ágyazatnélküli rendszerei..............232
7.6.3. A merevlemezes felépítmény kialakításának
általános követelményei a DB-nél.......237
7.6.4. A merevlemezes felépítmények fenntartási
tapasztalatai a DB-nél .............. 238
7.6.5. Felépítmény kialakítás kiöntött smcsatornával 239
Szintbeni útátjárók felépítmény-szerkezete .......241
7.7.1. Szintbeni útátjárók felépítmény-szerkezetének
kialakítását meghatározó műszaki
követelmények................. 241
7.7.2. Szerkezeti megoldások alárendelt helyeken 241
7.7.3. Vezetősínes útátjárószerkezet ....... 241
7.7.4. Utátjárószerkezet ékgumi
nyomcsatomaprofillal ............. 242
7.7.5. Utátjárószerkezetek előregyártott burkolati
elemekkel........................ 243
7.7.6. Az útátjáró burkolatszerkezetének
megválasztása..........................249
Vágányrendszerek..........................251
7.8.1. A hézagnélküli felépítmény létesítésének
jelentősége.........................251
7.8.2. A hézagnélküli vágányok építésének története 252
7.8.3. A hézagnélküli vágányok összehegesztésének
műszaki szabályozása ................253
7.8.4. A hézagnélküli vágányban keletkező
dilatációs igénybevételek..............253
7.8.5. A vágányrendszer megnevezése a sínhosszak
alapján ............................254
7.8.6. Sínhegesztések......................255
7.8.6.1. Villamos ellenállás (leolvasztó tompa)
hegesztés ...................255
7.8.6.2. Aluminotermikus sínhegesztések
(AT kötőhegesztések) .........260
7.8.7. A sínhegesztések minőségi vizsgálata.............261
7.8.7.1. Roncsolás-mentes vizsgálatok ... 262
7.8.7.2. Roncsolásos sínhegesztési
vizsgálatok.................. 262
II. kötet
8. Vasúti hidak és alagutak...........................5
8.1. Vasúti hidak.................................5
8.1.1. A vasúti hídépítés jellemző korszakai......5
8.1.2. Vasúti hidak alépítményi szerkezetei ......6
8.1.2.1. Vasúti hidak alapozása ..........6
8.1.2.2. Cölöpfalas építési mód ..........6
8.2. Építési segédszerkezetek .......................8
8.2.1. Provizóriumok........................8
8.2.2. Talajhorgonyzás.......................9
8.3. Korszerű felszerkezeti kialakítások...............9
8.3.1. Vasbeton hidak .......................9
8.3.2. Acélszerkezetű hidak.................. 17
8.4. Vasúti pálya átvezetése a hidakon...............21
8.4.1. Síndilatációs készülék elhagyása.........21
8.4.2. Vasbetonalj fektetése ágyazatátvezetéses
hídon ..............................22
8.4.3. Vasbetonaljak a nyíltpályás acélhidakon ... 22
8.4.4. Rugalmasan beágyazott közvetlen
sínleerősítés.........................27
8.5. Hídszerkezetek építése betolásos technológiával ... 30
8.5.1. Előregyártott vasbeton hídszerkezetek
oldalirányú betolása...................30
8.5.2. Acélhidak hosszirányú mozgatása........34
8.6. Vasúti hidak fenntartása, felújítása..............39
8.7. Világhíres külföldi vasúti hidak építése...........40
8.7.1. A világ legnagyobb vasúti hidjai.........40
8.7.2. Közepes nyílású vasúti hidak ...........42
8.8. Az új magyar-szlovén vasút völgy hidjai ..........44
8.8.1. Együttdolgozó acélhíd (UVATERV Rt.) .. 44
8.8.2. Együttdolgozó acélhíd (MÁVTI Kft.).....46
8.8.3. Feszített vasbeton híd (UVATERV Rt.) ... 47
8.9. Alagutak...................................48
8.9.1. Alagutak építése a magyar vasúton.......48
8.9.2. Korszerű alagútépítési módszerek........54
8.9.2.1. Az alagút szelvénye............54
8.9.2.2. Az alagutak szerkezetének
kialakítása ...................58
8.9.2.3. Az alagutak méretezése.........59
8.9.2.4. Az alagutak kivitelezése ........59
8.9.2.5. Jelentősebb alagútépítési példák .. 60
8.9.2.6. Az alagutak felügyelete, fenntartása. 65
9. A vasúti pályaépítés és fenntartás gépei .............67
9.1. Ágyazatrostáló- és alépítményjavító gépek........67
9.2. Ágyazatrendező gépek........................74
9.3. Vágány-és kitérőszabályozó gépek..............78
9.4. Ágyazattömöritőgépek .......................87
9.5. Vágány- és kitérőfektető gépek, gépsorok.........91
5 9.6. Egyéb nagygépek............................99
5 9.7. Szállító járművek...........................101
5 9.8. Vasútépítési és pályafenntartási kisgépek........105
5 9.8.1. Korábban hazailag gyártott kisgépek.....105
6 9.8.2. Korszerű vasútépítő és karbantartó kisgépek 108
6 10. A vasúti pálya építése és korszerűsítése.............119
8 10.1. Az első vasútépítési módszerek ................120
8 10.2. Az első vonalkorszerűsítések indítékai, módszerei.. 120
9 10.3. A vasútépítési és pályakorszerűsítési technológiák
9 szétválása.................................122
I 10.4. A vasútépítési és korszerűsítési technológiák fejlődése
7 a második világháborút követően ..............122
10.5. A pályaépítési- és korszerűsítési technológiák fejlődése
a hézagnélküli vágányok kialakításával
összefüggésben.............................124
10.6. Az alépítmény teherbíróképességét növelő új
szerkezetek beépítési módszerei
pályakorszerűsítéseknél......................125
10.7. A kombinált pályakorszerűsítési technológia önálló
alépítményi- és felépítményi technológiává bővítése 127
10.8. A hazai gépállománnyal kialakított technológiák ..127
10.9. A hazai vasúti nagygépes pályaépítési technológia
korszerűsítése.............J................132
10.10. Külföldi gépekre és gépsorokra kidolgozott
technológiák...............................138
10.11. Külföldi gépek és gépsorok használata a MÁV vonalain 141
10.12. Kitérőcserélési módszerek és technológiák
kialakulása................................142
11. Vasúti pályafelügyelet (pályadiagnosztika)..........144
11.1. A vágánygeometria mérése ...................144
11.2. Síndiagnosztika ............................152
11.3. A pályaromlás elmélete......................157
11.4. A geometriai mérethatárok alapjai.............160
11.5. A pályaállapot statisztikai értékelése............162
11.6. A „PÁTER "pályafenntartási és tervezési rendszer 166
11.7. A MÁV pályadiagnosztikai rendszerének
összehasonlítása a holland Binco-módszerrel.....169
12. Pályafenntartási munkáltatás.....................172
12.1. Munkálatok közvetlenül az építés után ..........174
12.2. A hibaforrások és a helyi hibák kezelése.........175
12.3. A vágánygeometria helyreállítása gépláncok
segítségével................................175
12.4. Ágyazatrostálás............................178
12.5. Sínek gondozása, cseréje.....................178
12.6. Síngazdálkodás.............................180
12.7. Sínleerősítő és kapcsolószerek fenntartás a.......182
12.8. Aljak javítása, cseréje .......................183
12.9. Kitérők fenntartása..........................184
13. Széles nyomtávolságú vasutak .................... 185
13.1. A széles vágányok nyomtávolsága és egyéb
geometriai méretei.......................... 185
13.2. A széles nyomtávolságú vágányok felépítményi
szerkezetei ................................................................186
13.3. Pályafelügyelet..........................................................190
13.4. Pályafenntartási munkák..........................................190
14. Városi vasutak ................................. 191
14.1. Városi vasutak általános tervezési előírásai...... 191
14.2. Közúti vasutak (villamosvasutak) .............. 192
14.2.1. Közúti vasúti mintakeresztszelvények .... 192
14.2.2. Az űrszelvény alakja és méretei ........ 192
14.2.3. Burkolt vágányok fel építményszerkezetei. 194
14.2.4. Új, rezgés- és zajcsillapító, rugalmas
sínágyazású rendszerek............... 198
14.2.5. A budapesti közúti vasúti rekonstrukciók ........................... 204
14.2.6. A közúti vasúti megállóhelyek kialakítása.......................... 207
14.2.7. Közúti vasúti végállomások tervezése..........................208
14.3. Földalatti vasutak (metrók)...................208
14.3.1. A földalatti vasutak alagútjainak kialakítása..........................208
14.3.2. Földalatti vasutak pályaszerkezetei......211
15. A vasúti pálya környezetének védelme .............219
15.1. A közlekedés zajhatása.......................219
15.2. A járművek zajhatása........................220
15.3. A zajártalmak csökkentése....................220
15.4. Zajvédő létesítmények építése .................221
15.5. A védőfalak anyaga .........................222
15.6. Természetes védelmi megoldások...............223
15.7. Zajvédőfalak...............................224
16. A világ legkorszerűbb vasútvonalai................229
Bevezetés ......................................229
16.1. A vasútfejlesztés indokai .....................229
16.2. A nagysebességű vonatközlekedés megvalósítása .. 233
16.3. Csak személyforgalmú expresszvasutakkal is
rendelkező országok vasútvonalai..............236
16.4. A nagysebességű vegyesforgalmú európai vasutak ........................... 239
16.5. Távoli országok vasútvonalai..................247
16.6. A magyar vasutak sebességemelési tervei........249
17. A magyar vasút építési és pályafenntartási szervezetének
korszerűsítése..................................252
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv