| Bevezetés | |
| A nevelés és a neveléstörténet fogalma. Irodalom | 3 |
| Krisztus előtt. A nemzeti nevelés kora | |
| A keleti népek nevelése | |
| Sina és Japán iskolügye | 7 |
| India, Persia és Egyiptom | 9 |
| Az ókor classicus népei | |
| Hellas. Az egyediség aestheticai nevelése | |
| A görögök és a görög nevelés | 12 |
| A spártaiak | 14 |
| Athenae | 16 |
| Sokrates | 18 |
| Plato és Aristoteles. Összefoglalás | 19 |
| Róma. Az egyediség gyakorlati nevelése | |
| A rómaiak nevelésügye | 22 |
| Római pädagogiai irók | 26 |
| Az izraeliták | |
| Izrael. Az egyediség vallásos családi nevelése | |
| Az izraeliták nevelése | 27 |
| A Krisztus előtti nevelés összefoglalása | 29 |
| Krisztus után. A humanus nevelés kora | |
| A keresztyénség s az első keresztyén iskolák | 31 |
| A reformáczió előtt | |
| A nevelés az egyház föltétlen hatalma alatt, s a fölszabadulási kisérletek | |
| Az idegen népeknél | |
| A keleti egyház nevelésügye | 34 |
| Az arabok. Abubacer | 35 |
| A nyugati egyház első tanintézetei | 36 |
| Nagy Károly és Nagy Alfréd | 39 |
| A nevelésnek az egyház hatalma alól való kiszabadítására irányzott kísérletek. A lovagrend, a polgárság és a tudósok | 41 |
| Magyarországon | |
| Átalános viszonyok | 45 |
| Az oktatásügy átalában | 47 |
| Az elemi és közép-iskolák. Egyetemek | 48 |
| Városi iskolák. Zsidók, ismaeliták. Külföldi iskolázás | 52 |
| Összefoglalás | 54 |
| A reformáczió után | |
| A reformáczió s a reformátorok mint paedagogok | 55 |
| A szigorú egyházi nevelés s az ez által felköltött visszahatás | |
| Az idegen népeknél | |
| A reformáczió első gyümölcsei. Trotzendorf. Sturm. Neander | 59 |
| A népiskola kezdete a prot. Németországban | 62 |
| A kath. népiskola. Calasanza | 65 |
| A jezsuiták s a kath. felsőbb iskolaügy | 67 |
| Kath. realisticus és bölcseleti törekvések az elvont egyházi nevelés ellen. Ramus. Montaigne. Des Cartes | 68 |
| Az angol prot. realisticus és bölcseleti törekvések az elvont egyházi nevelés elln. Bacon. Locke | 70 |
| A német prot. realisticus és bölcseleti törekvések az elvont egyházi nevelés ellen. Ratich Farks. Comenius | 73 |
| A kath. egyház kebelében keletkezett ellenzék az elvont egyházi nevelés ellen. A jansenisták. Fenelon | 78 |
| A prot. egyház kebelében keletkezett ellenzék az elvont egyházi nevelés ellen. A pietisták. Francke. A puritánok. Milton | 80 |
| Összefoglalás | 83 |
| Magyarországon | |
| A reformácziótól a szatmári békéig eső korszak általános jellemzése | 84 |
| A reformáczió befolyása a hazai isk. ügyre s a reformátorok mint paedagogok | 86 |
| A protestáns elemi iskolák | 89 |
| A prot. közép- és felső iskolák | 92 |
| A kath. iskolaügy története általában | 97 |
| A kath. elemi iskolák | 98 |
| A kath. gymnasiumok és akadémiák | 99 |
| A kath. gymnasiumok és akadémiák szervezete | 101 |
| A főúri nevelés és a külföldi iskolázás | 103 |
| A magyar realisticus és bölcseleti visszahatás az elvont eghyázi nevelés ellen. Comenius nálunk. Keresztury Pál. Apáczai. Szőnyi Nagy István. Jászberényi. Ladivér Ilyés | 104 |
| Összefoglalás | 111 |
| Az elvont human nevelés a fölvilágosodás kroszakában | |
| Az idegen népeknél | |
| A realismus Angliában. De Foe | 112 |
| A realismus Francziaországban. Rousseau | 113 |
| A philantropinismus. Basedow. Salzman. Campe | 121 |
| A katholikus és protestáns Németország elemi és polgári iskolái. Felbiger. Kindermann. Rochow | 125 |
| Folytatás. Tanítóképezdék. Különféle oktatási módszerek. Tanítói állás | 129 |
| A humanismus s a felsőbb iskolaügy | 132 |
| Összefoglalás | 134 |
| Magyarországon | |
| A magyar közoktatásügy átalában | 135 |
| Az elemi iskolai tanügy. A Ratio | 139 |
| Folytatás. A protestánsok szervezetei | 142 |
| A tanítóképzés | 146 |
| A gymnasiumi s a felsőbb iskolai tanügy | 147 |
| A nevelésügyi irodalom | 152 |
| A tankönyvek és a tankönyvírók | 157 |
| Összefoglalás | 164 |
| A keresztyén human nevelés kora | |
| A németeknél | |
| Pestalozzi | 165 |
| A német népiskola a XIX-ik században | 169 |
| A közép és felsőbb iskolák | 176 |
| Az újabb német paedagogok. Richter, Dursch és Palmer | 176 |
| Herbart. Beneke | 177 |
| Niemeyer. Schwarz. Seiler. Overberg. Dinter. Stephani s mások | 182 |
| A Pestalozzi iskola. (Harnisch. Scholz. Lüben. Diesterweg. Gräfe. Schmidt K.) | 185 |
| Különféle iskolák Németországon | 189 |
| Összefoglalás | 192 |
| A többi idegen népeknél | |
| Az angol népoktatásügy. Bell és lancaster | 192 |
| Franciaország tanügye | 197 |
| Az északamerikai iskolázás | 199 |
| Összefoglalás | 200 |
| Magyarországon. A század első felében | |
| A közoktatásügy átalában | 200 |
| A népoktatási intézetek | 204 |
| A közép és felső iskolák | 208 |
| A magyar Pestalozziánusok | 211 |
| Nevelési irodalmunk | 213 |
| Folytatás. Nevelési iróink | 217 |
| A jelenkorban | |
| A népnevelés jelene Magyarországon | 223 |
| Az 1868. 38. t. cz. s a népoktatási intézetek | 228 |
| A népiskola tanítás módja és irodalma | 234 |
| A közép és felső iskolák | 238 |
| Az emberbaráti intézetek | 240 |
| Kisdedóvó intézetek. Gyermekkertek | 244 |
| Nevelési irodalmunk 1850-től napjainkig | 245 |
| Gönczy Pál | 256 |
| Nevelési iróink életrajzi adatai | 260 |
| Oktatásügyünk statisztikája | 270 |
| Összefoglalás | 273 |
| A Krisztus utáni kor nevelés-történetének átnézete | 274 |