1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A gyermek erkölcsi fejlődése

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Református Pedagógiai Intézet
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 142 oldal
Sorozatcím: Református Pedagógiai és Katechetikai Füzetek
Kötetszám: 1
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-00-3320-8
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Hosszas előkészítő munka után, 2000-ben indul útjára az 1994-ben alapított Református Pedagógiai Intézet pedagógiai-katechetikai sorozata, a „Református Pedagógiai és Katechetikai Füzetek". A sorozat első darabja - dr. Kiss Tihamér: A gyermek erkölcsi fejlődése c. munkája - egy kimagasló tudományos életút előtt tiszteleg. Kiss Tihamér teológiai és filozófiai doktor, egyetemi magántanár Diósgyőrött született 1905. december 28-án. A miskolci Lévay József Református Főgimnáziumban tanult és 1924-ben érettségizett. Lelkigondozó, igehirdető és pedagógusképző életpályára készült, ezért Debrecenben 1924-ben a Tisza István Tudományegyetem Hittudományi, Bölcsészettudományi és Orvostudományi Karán, majd a strassburgi és a párizsi egyetem bölcsészettudományi és teológiai fakultásán tanult. Elvégezve tanulmányait (első lelkészképesítőjét 1928-ban megszerezve) Baltazár Dezső püspök segédlelkésze, Csikesz Sándor hittudományi professzor kollégiumi levéltári iskolatörténeti kutató asszisztense,... Tovább

Fülszöveg

Hosszas előkészítő munka után, 2000-ben indul útjára az 1994-ben alapított Református Pedagógiai Intézet pedagógiai-katechetikai sorozata, a „Református Pedagógiai és Katechetikai Füzetek". A sorozat első darabja - dr. Kiss Tihamér: A gyermek erkölcsi fejlődése c. munkája - egy kimagasló tudományos életút előtt tiszteleg. Kiss Tihamér teológiai és filozófiai doktor, egyetemi magántanár Diósgyőrött született 1905. december 28-án. A miskolci Lévay József Református Főgimnáziumban tanult és 1924-ben érettségizett. Lelkigondozó, igehirdető és pedagógusképző életpályára készült, ezért Debrecenben 1924-ben a Tisza István Tudományegyetem Hittudományi, Bölcsészettudományi és Orvostudományi Karán, majd a strassburgi és a párizsi egyetem bölcsészettudományi és teológiai fakultásán tanult. Elvégezve tanulmányait (első lelkészképesítőjét 1928-ban megszerezve) Baltazár Dezső püspök segédlelkésze, Csikesz Sándor hittudományi professzor kollégiumi levéltári iskolatörténeti kutató asszisztense, majd 1929-1940 között Szegeden gyülekezeti segédlelkész, hitoktató lett, 1931-ben Sárospatakon a vallástanári képesítést megszerezve gimnáziumi vallástanár lett. Franciaországi tanulmányi időszakában (1926-28) a tanulmányi szünetekben missziós lelkészi szolgálatot végzett Párizsban és Észak-Franciaországban a kivándorolt magyar munkások között. Bölcsésztudományi doktori oklevelet 1936-ban Debrecenben az egyetemen pedagógia, filozófia (kiemelten lélektan és esztétika) tudományokból kapta. Teológiai doktori oklevelet ugyancsak Debrecenben az egyetem hittudományi karán nyert (Csikesz Sándor és Makkai Sándor professzoroknál magna cum laude minősítéssel) gyakorlati teológia keretében valláspedagógiából, a kátétanítás módszertanából vizsgázva 1939-ben. 1937-ben a berlini tudományegyetemen, az 1940-41. tanévben Genfben a tudományegyetem lélektani fakultásán és a Rousseau Neveléstudományi Intézetben állami ösztöndíjasként elmélyítette és kiszélesítette lélektani tudását és J. Piaget professzor kutató asszisztenseként részt vett az akkor folyó gyermeklélektani, értelmifejlődés-lélektani kutatómunkában, amelyben szerzett ismeretei, kutatási eredményei 1943-ban Kolozsvárott egyetemi magántanári értekezési anyagként, valamint Piaget és Inhelder professzorok Párizsban kiadott művében a 11. rész IX. fejezetében került közlésre. Ettől kezdve 1941-1981. között a pedagógusképzésben négy évtizeden át a debreceni tanítóképző főiskolán a tanító, népművelő és az egyetemen a tanár- és pszichológusképzésben szolgálta népe és az egyház közoktatásának szolgálatát.
1989-től újból bekapcsolódott a genfi egyetem által szervezett kísérleti és reformpedagógiai kutatómunkába és Debrecenben, valamint Budapesten a IX. és XII. kerületben irányította két-két óvoda és iskola pedagógusaival együttműködve - a genfi világsikert elért "école active" mintáját alkalmazva - a hatékony szaktárgyi oktatási módszert és terjesztette továbbképzéseken, szakközleményeiben a Paiget Alapítvány, az Oktatási Minisztérium, a Közoktatás-fejlesztő Modernizációs Közalapítvány és a Tisztántúli Református Egyházkerület támogatásával. Az utóbbi években kiemelten a tanulók matematikai gondolkodása vizsgálatával, fejlesztése didaktikai elveivel, hatékony módszere kialakításával és az erkölcsi nevelés metodikájával foglalkozott. Több mint kétszázötven publikációja jelent meg. Vissza

Tartalom

Előszó 5
I. Bevezető rész 7
1. Az erkölcs a társadalom fenntartó ereje (Bevezetés) 7
2. Két eltérő felfogás az erkölcsi törvények keletkezéséről, az erkölcsi törvények
adójáról 8
3. A gyermek mint az erkölcsi nevelés tárgya, a pedagógus mint alanya 9
4. Az erkölcsi törvények és magatartási szabályok elfogadása és követése kényszerítésre vagy önkéntesen 10
5. A személyiség magatartását szabályozó erkölcsi normarendszer, amire a nevelő támaszkodik 12
II. A gyermek erkölcsi elvi felfogásának és magatartásának kialakulása 16
1. A gyermek kezdeti gyakorlati alkalmazkodása a természeti törvényekhez és a
társadalmi magatartási szabályokhoz (I. Alapozó fejlettségi fok) 16
2. A szabályokat alkotó felnőttek iránti (egyoldalú) tisztelet motiválta szabályokhoz
igazodás az egocentrizmus és a szinkretikus gondolkodás korában (II. A kényszerítésre alkalmazkodás fejlettségi foka - a heterogén pozícióban lévők viszonyulása időszakában (2-4 életév)) 20
3. A szabály és az erkölcsi törvény fogalmának kialakulása (A harmadik fejlettségi
fok, 5-7. életév) J 24
4. Piaget fenti vizsgálati eredményeiből levonható pedagógiai megfontolások 30
5. A csoportba beilleszkedés és a játékszabályokhoz alkalmazkodás fejlődésfokozatai
Piaget vizsgálati eredményei alapján 33
6. A szabály felismerése, tudatosulása, a fogalma mind tisztább értelmezése, és a
hozzá alkalmazkodás fejlődésének fokai 38
Piaget elméleti összefoglalója 57
III. A nevelés módszerei a gyermek erkölcsi személyisége kialakulásának
megalapozó korszakában 66
1. Nevelői magatartás és tevékenység az újszülött- és a csecsemőkorban lévő gyermekek szociális magatartásának kialakítására (1. életév) 66
2. Korai gyermekkor (2-3. életév) 76
3. Az óvodás gyermekkor (3-6. életév) 80
4. Erkölcsi nevelés az intuitív műveleti gondolkodás átmeneti időszakában (5-7.
életév) 84
IV. Erkölcsi nevelés az iskolás gyermekkorban 103
1. Az általános iskola alsó tagozatában már szükséges és lehetséges a tanulók céltudatos és megtervezett rendszeres erkölcsi nevelése 103
2. Az autonóm erkölcsi személyiség kialakítására törekvő erkölcsi nevelés az emberiség és világa érdekében helyes magatartás eszményeihez kell igazodjék 105
3. Az autonóm, sokoldalúan kiművelt erkölcsi személyiség kialakulását szolgáló korszerű nevelés hatásrendszere 107
4. Az erkölcsi törvények és magatartási szabályok elleni vétségek megítélésének fejlődése és fejlesztése az iskolás gyermekkorban 109
V. Az autonóm erkölcsi személyiség kialakulása a serdülőkorban és
fejlesztését segítő nevelési módszerek 122
1. Az erkölcsi gondolkodás és a szociális magatartás alakulása a serdülőkor bevezető
korszakában (11-14. életévben) 122
2. A serdülő személyiségében, erkölcsi felfogásában és magatartásában bekövetkező
változások jellemzői 132
3. A serdülők életkori sajátosságaihoz alkalmazkodó erkölcsi nevelési elvek és módok
135
Szakirodalom 138

Dr. Kiss Tihamér

Dr. Kiss Tihamér műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Kiss Tihamér könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv