A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Az E-learning lehetséges szerepe a magyarországi felnőttképzésben

Kutatási zárótanulmány

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Nemzeti Felnőttképzési Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 60 oldal
Sorozatcím: Felnőttképzési Kutatási Füzetek
Kötetszám: 3
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Jelen kutatás a Nemzeti Felnőttképzési Intézet megbízásából került elvégzésre. A kutatás az e-learning lehetséges szerepét vizsgálja a magyarországi felnőttképzésben. A kutatás egyik fő célkitűzése... Tovább

Előszó

Jelen kutatás a Nemzeti Felnőttképzési Intézet megbízásából került elvégzésre. A kutatás az e-learning lehetséges szerepét vizsgálja a magyarországi felnőttképzésben. A kutatás egyik fő célkitűzése az alapfogalmak, elméleti kiindulópontok újszerű értelmezésének, részben új modellek és megközelítések bevezetésének igénye, stratégiai szempontból releváns, erős elméleti rendszerező fókuszpontok kimunkálása. A kutatás további feladata reális helyzetértékelés készítése arról, hogy a magyar társadalom egésze - és annak egyes csoportjai - mennyire felkészült az IKT eszközrendszer által biztosított új tanulási és informálódási lehetőségek befogadására, azok kihasználására. A helyzetértékelést és az összefüggések feltárását követően a kutatás további feladata olyan javaslatok megfogalmazása, amelyek alkalmasak lehetnek új fejlesztési programok, hatékonyabb támogatási és ösztönzési intézkedések bevezetésére a felnőttképzés területén. A kutatásnak ebben a fázisában költségszámításokkal alátámasztott hatáselemzést is végeztünk.
Legfontosabb módszertani törekvésünk a kritikus vizsgálódás, hiszen az IKT alapú fejlesztések eredményeinek értékelése során a valós vagy vélt szervezeti és működési hozadékok általában szövevényesen összebogozódnak az eszközgyarapodás irreleváns mutatóival. Ezen a fejlesztési területen az ígéretek és az eddigi hozadék között -legalábbis az oktatás területén - még jelentős különbség van. Az Európai Uniós fejlesztésekre és a hazaiakra egyaránt igaz, hogy az eddig realizálódott hasznok a költségekhez képest elenyészők. Persze, ez egy ilyen új területen részben természetesnek tekinthető. Azonban az is kézenfekvő, hogy a kihívások tudatosítása, a kívánt és egyúttal lehetséges jövő körvonalainak "letapogatása", a rendelkezésünkre álló eszközrendszer valós potenciáljának felmérése jelentősen javíthatja a bevezetésre kerülő fejlesztési programok költség-haszon arányát.
Kutatásunk egyik kulcs komponense az e-learning fogalom eddigi megközelítéseinek elemzése és újraértelmezése, egy strukturált, design-orientációjú, stratégiaalkotás szempontjából releváns munka-definíció kialakítása volt. Vizsgáltuk és értelmeztük továbbá az e-learning viszonyát, helyét az oktatási modernizáció vezérfogalmainak rendszerében - mindenek előtt az egész életre kiterjedő tanulással való kapcsolatát. Előrebocsátjuk, hogy itt nem egy öncélú tudományos fogalomértelmezésről van szó. Az e-learning ma az IKT technológia oktatási, képzési, tanulási és humánerőforrás fejlesztési felhasználásának teljes spektrumát jelenti. Amikor a tananyagfejlesztés gettójába zárjuk, stratégiai jelentősége szorul háttérbe, transzformatív ereje marad kihasználatlanul. Vissza

Tartalom

Kutatási összefoglaló 5
I. Az e-learning fogalomkör értelmezése 9
1.1. Az e-learning stratégiaformálás szempontjából releváns definíciója 10
1.2. Az e-learning fogalom különböző értelmezési lehetőségei 11
1.3. Az e-learning és az egész életre kiterjedő tanulás 15
II. Jövőképek és jövőtrendek 19
II.1. Az oktatás technikai médiumai a jelenben és a jövőre kivetítve 20
II.2. A pedagógiai módszer a jövőben 24
II.3. A médium és a módszer kapcsolata 25
II.3.1. Technológiai determinizmus 25
II.3.2. A pedagógiai technológia jövőtrendjei 25
II.4. Következtetések egy e-learning stratégia számára 27
III. Magyarországi IT helyzetkép 29
III.1. Számítógépek a háztartásokban 29
III.3. Az internet-használat helyszínei 32
IV. A Sulinet program elemzése és értékelése 35
IV.1. Sikerkommunikáció 35
IV.2. Rendszerszemléletű elemzés 36
IV.2.1. Stratégiai deficit 37
IV.2.2. Pedagógiai deficit 37
IV.2.4. A Sulinet értékelése az oktatási rendszer minőségmutatói alapján 38
IV.3. A sulinet program stratégiai szempontból legvitathatóbb elemei 39
V. Egy felnőttképzési e-learning stratégia körvonalai 41
V.1. A kutatás fontosabb általános következtetései 41
V.2. Javaslatok a kutatás eredményeinek hasznosítására 41
V2.1. Oktatási-szolgáltatói oldalt érintő lépések 41
V.2.2. Felhasználói oldalt érintő lépések 45
VI. Az e-learning felnőttképzésbe történő bevezetésével várható költségek és hasznok 47
VI.1. Az e-learning felnőttképzési implementációjának SWOT-analízise 47
VI.2. Az e-learning felnőttképzési implementációjának haszna 48
VI.3. Az e-learning felnőttképzési implementációjának költségei 51
VIII. A kutatás célrendszere, módszertana és folyamata 53
VIII.1. A kutatás célrendszere 53
VIII.2. A kutatás módszertana 54
VIII.3. A kutatás folyamata 55
Irodalomjegyzék 57

Dr. Komenczi Bertalan

Dr. Komenczi Bertalan műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Komenczi Bertalan könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv