1.031.433

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pedagógia II.

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 256 oldal
Sorozatcím: Tanárképző főiskolai tankönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-17-8702-8
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 47151/II.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Pedagógia-tankönyvünk két kötetben jelent meg. Az I. kötet az „Általános pedagógia" és a „Didaktika" című részt tartalmazza, ez a II. kötet pedig a „Neveléselmélet" című részt foglalja magában.
A... Tovább

Előszó

Pedagógia-tankönyvünk két kötetben jelent meg. Az I. kötet az „Általános pedagógia" és a „Didaktika" című részt tartalmazza, ez a II. kötet pedig a „Neveléselmélet" című részt foglalja magában.
A pedagógusképző intézmények részére először 1971-ben jelent meg pedagógia-tankönyv. Az új általános iskolai tantervi reform, valamint a neveléstudomány széles körű kutatási eredményei indokolttá tették egy új tankönyv kiadását. Különösen a neveléselmélet terén figyelhető meg tartalmi gazdagodás, amely nem annyira mennyiségi, mint inkább minőségi vonatkozásban jelentkezik. A neveléselmélet végre kezd kiszabadulni absztrakt jellegű mivoltából, és konkrét megfigyelésekre, kísérletekre, kutatásokra alapozva, egyre inkább a szocialista társadalom igényeihez igazodva fogalmazza meg tételeit, törvényszerűségeit. Neveléselméletünk nem tartalmaz merőben új koncepciót, jelen körülményeink és adottságaink között erre nem is vállalkozhatunk. Arra azonban törekszünk, hogy az iskola, a család és más nevelési tényezők tevékenységi lehetőségei között alkotó módon rámutassunk a nevelők és a tanulók szocialista együttműködésének személyiségformáló erejére. Ebben a szellemben íródott neveléselméletünk, és reméljük, hogy az eddigieknél több segítséget nyújthatunk a pedagógusjelölteknek pedagógiai szemléletük formálásához.
Mivel tankönyvünk célja elsősorban szemléletformálás a szocialista nevelés gyakorlatához, nem fejtettük ki részletesen a szocialista pedagógia alkalmazási ágainak - pályapedagógia, szexuálpedagógia, úttörőpedagógia stb. - anyagát. Ezekkel a problémakörökkel speciálkollégiumok keretében lehet foglalkozni.
Kívánjuk, hogy segítse e tankönyv hallgatóinkat jövendő nevelői hivatásuk minél jobb és hatékonyabb gyakorlásához.
A szerkesztő Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 3
NEVELÉSELMÉLET
(Dr. Bernáth József, dr. Komlósi Sándor, dr. Kovács Sándor, dr. Várnagy Elemér, dr. Vastagfi Zoltán)
I. Főbb nevelési alapelvek (Dr. Komlósi Sándor) 7
A szocialista eszmeiség és a szocialista össztársadalmi gyakorlatban való tevékenység egységének elve 8
A közösségi nevelés és az egyéni sajátosságok együttes figyelembevételének elve 9
A követelés és a tisztelet egységének elve 10
A pozitívumokra támaszkodás elve 11
A pedagógusok vezető szerepe és a tanulók önállósága egységének elve 12
A pedagógusok és a tanulók tudatosságának elve 13
A pedagógusok és a tanulók tevékenysége tervszerűségének elve 14
A nevelési ráhatások egységessége biztosításának elve 15
Kiegészítő irodalom 16
Feladatok 17
II. A nevelés folyamata (Dr. Komlósi Sándor) 19
A társadalmi jelleg 19
A szocializáció és a nevelés 20
Az ellentmondásos jelleg: folyamatosság és megszakítottság 21
A közösségi, átfogó, dinamikus jelleg 22
A társadalmi követelmények közvetítése: belsővé válás és külsővé válás 23
A személyiségfejlesztés 24
A tapasztalat - a tudati feldolgozás - a tevékenység 25
A sztohasztikus jelleg 27
A tervezés és irányítás 27
A nevelési folyamatra vonatkozó felfogások 28
Kiegészítő hazai irodalom 30
Feladatok 31
III. A világnézet-alakítás: a nevelés átfogó funkciója (Dr. Komlósi Sándor) 32
A világnézet és a világkép fogalma 32
A világnézet-alakítás mint nevelési funkció 35
Kiegészítő hazai irodalom 42
Feladatok 42
IV. A közösség átfogó pedagógiai hatásrendszere (Dr. Vastagh Zoltán) 43
A közösségi nevelés fogalma, jelentősége és ismérvei 43
A közösség lényeges jegyeire vonatkozó újabb kutatás 56
A közösség és az egyén 57
A tevékenység kiemelt szerepe 59
A közösség fejlődéstörvényei 61
Önkormányzat és pedagógiai irányítás. A nevelőközösség 65
Az elsődleges közösség pedagógiai funkciói 68
Az iskola nevelési rendszere 72
Kiegészítő hazai irodalom 75
Feladatok 76
V. A nevelés fő feladatai 77
Az értelmi nevelés (Dr. Bernáth József) 77
Az értelmi nevelés jelentőségének növekedése korunkban 77
A képességek mibenléte és fejlesztése 79
Alkotó tanulás - hatékony képességfejlesztés 81
A képességfejlesztés pedagógiai feltételei 82
Kiegészítő hazai irodalom 83
Feladatok 84
Az erkölcsi nevelés (Dr. Komlósi Sándor) 84
Az erkölcsről általában 84
Az erkölcsi nevelésről általában 87
Kiegészítő hazai irodalom 91
Feladatok 91
A kollektivizmusra nevelés 92
A szocialista hazafiságra és proletár internacionalizmusra nevelés 93
Kiegészítő hazai irodalom 102
Feladatok 102
A munkára (a munkához való szocialista viszonyra) nevelés 103
Kiegészítő hazai irodalom 108
Feladatok 109
A szocialista fegyelemre nevelés 109
Kiegészítő irodalom 111
Feladatok 111
A szocialista humanizmusra nevelés 112
Feladatok 115
A testi nevelés (Dr. Komlósi Sándor) 115
A testi nevelés jelentősége 116
A 6-14 évesek testi fejlődésének főbb sajátosságai 117
Az egészség megóvása, az egészséges életre nevelés 118
A szervezet edzése, a megbetegedés megelőzése 120
Természetvédelmi feladatok 123
Kiegészítő hazai irodalom 124
Feladatok 124
Az esztétikai nevelés Vastagh Zoltán) 125
Az esztétikum lényege 125
Az esztétikai nevelés néhány feltétele 126
Az esztétikai nevelés főbb feladatai 129
Az emberi környezet esztétikuma 130
A természet esztétikai hatása 131
Anyanyelvi, irodalmi nevelés 131
A halláskultúra nevelése 133
A vizuális (látás-) nevelés 134
A mozgásnevelés 137
Kiegészítő hazai irodalom 138
Feladatok 139
A politechnikai nevelés (Dr. Komlósi Sándor) 139
A politechnikai nevelés mint fő feladat 139
A politechnikai nevelés feladatrendszere 141
Kiegészítő hazai irodalom 147
Feladatok 147
VI. A nevelésmódszertan alapjai (Dr. Vastagh Zoltán) 148
A nevelési módszer fogalma 148
A nevelési módszerek hagyományos osztályozása 149
A követelés 149
A meggyőzés 150
A gyakorlás (szoktatás) 152
Az ellenőrzés és értékelés 153
Az összes ráhatás tudományos megszervezése 155
A közösségi életgyakorlat 155
A közvélemény-formálás 157
A mértéktartás 159
A nevelő a szociális kapcsolatok hálózatában (szociális technikák) 159
A testi közelség, testhelyzet 160
A mozdulatok (gesztusok) és a külső megjelenés 161
Az arckifejezés 161
A metakommunikáció követése 162
A beszéd (verbális kommunikáció) síkja 163
Kiegészítő hazai irodalom 164
Feladatok 164
VII. A nevelés főbb színterei 165
Az iskola és a környezet (Dr. Kovács Sándor) 165
A nevelési környezet 165
Az iskola harmonikus illeszkedése a környezethez 167
A környezet hatása tanulókra, tanulóközösségekre 167
Az iskolakörnyezet kapcsolattípusai
A napközi otthon és az iskolaotthon (Dr. Vastagh Zoltán) 173
A napközi otthonok helye a nevelőmunka rendszerében 175
A feladatok rendszerezése 176
A foglalkozások megszervezése 176
A tanulás megszervezése 177
A Szervezett szabad idő 177
Objektív és szubjektív feltételek 179
Kiegészítő hazai irodalom 181
Feladatok 181
A bentlakásos intézmények (Dr. Bernáth József) 182
Az általános iskolai diákotthonok közoktatás-politikai jelentősége 182
A pedagógiai befolyásolás irányai, lehetőségei 183
A nevelőotthoni pedagógia fő problémái. Az állami gondozásba vétel okai 184
Az állami gondozott gyermekek rendellenes személyiségfejlődésének sajátosságai 185
A nevelőotthon otthonossá tétele 185
A családi kapcsolatok rendezésének néhány útja, lehetősége 186
Kiegészítő hazai irodalom 187
Feladatok 187
Az úttörőszervezet (Dr. Kovács Sándor) 188
Az úttörőszervezet társadalmi és nevelési funkciói 188
Az úttörőszervezet strukturális (szerkezeti) viszonyai 189
A nevelőmunka tartalma az úttörőszervezetben 193
A nevelőmunka módszertana az úttörőszervezetben (módszerek, eljárások) 197
Kiegészítő hazai irodalom 199
Feladatok 199
A család (Dr. Komlósi Sándor) 200
Nevelésszociológiai szempontok 200
A családi nevelés 206
A családi életre nevelés 210
Az iskola kapcsolata a családdal 212
Kiegészítő hazai irodalom 216
Feladatok 217
VIII. A gyermekek speciális nevelési problémái Várnagy Elemér) 218
Az organikusan sérült gyermekek 219
A hátrányos helyzetű gyermekek 222
A nehezen nevelhető gyermekek 226
A hátrányos helyzetű cigány gyermekek nevelése 229
Kiegészítő hazai irodalom 234
Feladatok 235
IX. A nevelőmunka tervezése, a koordináció és az eredmény vizsgálat (Dr. Vastagh Zoltán) 236
A tervezés kérdései 236
A nevelő hatások koordinálása 240
Az osztályfőnök főbb feladatai 241
A nevelési eredmény vizsgálata 248
Kiegészítő hazai irodalom 251
Feladatok 251
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Pedagógia II. Pedagógia II. Pedagógia II.

A gerinc enyhén elszíneződött, kopott. Néhány lapon bejegyzés, jelölés található.

Állapot:
980 Ft
490 ,-Ft 50
4 pont kapható
Kosárba
konyv