| Bevezetés | |
| A neveléstörténet fogalma, tárgya, feladatai | |
| A neveléstörténet kutatási módszere | |
| A neveléstörténet periodizációja | |
| Az ókori nevelés története | |
| Az ősközösségi társadalom nevelése | |
| A rabszolgatartó társadalom nevelése | |
| Az ókori görög nevelés gyakorlata, intézményei Spártában | |
| Az ókori görög nevelés gyakorlata, intézményei Athénben | |
| A görög filozófusok és a nevelés | |
| A szofisták | |
| Szokratesz | |
| Platon neveléstörténete | |
| Arisztotelesz neveléselmélete | |
| A rabszolgák nevelésének gyakorlata, intézményei | |
| A keresztény ideológia megjelenése a rabszolgatársadalom felbomlási szakaszában | |
| A középkori nevelés története | |
| A feudális társadalom nevelése | |
| A feudális urak nevelése (lovagi nevelés) | |
| Az egyházi (papi, lerikus) nevelés | |
| Középkori egyetemek (universitas) | |
| A jobbágytömegek nevelése | |
| A kereskedelmi kapitalizmus és manufaktúra korszakának nevelésügye és pedagógiája | |
| A városi lakosság nevelése | |
| A renaissance (humanizmus) nevelése | |
| A korai utópista szocializmus pedagógiai elmélete | |
| A nevelés helyzete a magyarországi feudalizmus korai szakaszában | |
| A nevelés helyzete a magyarországi feudalizmus virágzó szakaszában | |
| A demokratikus sekták pedagógiai törekvései Európában | |
| A németországi reformáció nevelésügyi törekvései | |
| Az ellenreformáció nevelésügyi törekvései | |
| A nevelés helyzete a török- és Habsburg-hódítás korabeli Magyarországon | |
| Apáczai Csere János pedagógiai törekvései | |
| Komenszky Ámos János pedagógiája | |
| Az újkori nevelés története | |
| John Locke pedagógiai gondolatai | |
| A 18. század francia materialistáinak pedagógiai nézetei | |
| Jean Jacques Rousseau pedagógiai gondolatai | |
| Johann Heinrich Pestalozzi pedagógiai munkássága | |
| Johann Friedrich Herbart elméleti pedagógiája | |
| Robert Owen | |
| Az orosz forradalmi demokraták pedagógiai nézetei | |
| Konsztantyin Dmitrijevics Usinszkij | |
| A marxista pedagógia megalapítása: Karl Marx és Friedrich Engels | |
| A Párizsi Kommün pedagógiai törekvései | |
| A nevelés helyzete Magyarország teljes gyarmatosításának idején | |
| Tessedik Sámuel pedagógiai működése | |
| Nevelési törekvések a reformkorban | |
| Táncsics Mihály | |
| Az 1848-49-es polgári forradalom és nemzeti szabadságharc pedagógiai törekvései | |
| A közoktatásügy helyzete az imperializmus korabeli Magyarországon | |
| A Magyar Tanácsköztársaság nevelésügye | |
| A szovjet közoktatásügy fejlődése | |
| Anton Szemjonovics Makarenko | |
| Nagyezsda Konstantinova Krupszkaja | |
| A magyar ellenforradalom és fasizmus nevelésügye | |
| Közoktatásügyünk alakulása a felszabadulás után | |
| Hallgatóknak ajánlható irodalom jegyzéke | |
| Időrendi táblázatok | |
| Tartalomjegyzék | |