1.035.157

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Egyetemes testnevelés- és sporttörténet II.

Testnevelési főiskolai tankönyv

Szerző
Lektor

Kiadó: Sport
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött keménykötés
Oldalszám: 227 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A századfordulót követő társadalmi-gazdasági fejlődés, majd a Nagy Októberi Szocialista Forradalom győzelmének következtében új szükségletek, igények és lehetőségek születtek az emberi... Tovább

Előszó

A századfordulót követő társadalmi-gazdasági fejlődés, majd a Nagy Októberi Szocialista Forradalom győzelmének következtében új szükségletek, igények és lehetőségek születtek az emberi életmegnyilvánulások valamennyi területén. Ennek a távolról sem egységes arculatú legújabb kornak különleges jelentősége van a testkultúra történetében is. Megkezdte térhódítását a testkultúra társadalmi szerepének, eszményének új, valóban humanisztikus értelmezése. A fizikai képességek egyoldalú kifejlesztési módját mindinkább felváltotta a sokoldalú felkészítés. Napirendre került az emberiség szellemi és fizikai fejlődése közötti évezredes aránytalanság felszámolása. Megértek a feltételei annak, hogy az ember fizikai képességeinek maximális kihasználásával önmagát is tudatosan alakítsa a megváltozott környezetnek megfelelően, nem utolsósorban átmenetet jelentett ez a kor egy olyan jövőbe, amely el tudja tüntetni a világ kulturális térképéről a testkultúra azon fehér foltjait is, amelyeket Afrikában, Ázsiában, Dél- és Közép-Amerikában az elmúlt évszázadok gyarmatosítása okozott. E humanisztikus törekvéseknek, a testkultúra új eszményének érvényre jutását számos tényező keresztezte és hátráltatta. Egyfelől szembe kellett szállnia mindazon visszaélésekkel, amelyeket a fasizmus, illetve a militarizmus körei követtek el, másfelől bonyolította és bonyolítja a helyzetet az, hogy éppen a civilizáció legfejlettebb központjaiban léptek fel azok az ellentmondások, amelyek a testkultúra funkcióját, belső tartalmát kezdték eltorzítani, (elidegenedés, áruvá-válás stb.) Ugyanakkor a szocialista országokban megszilárdultak az átalakulás társadalmi-gazdasági feltételei. Határaikon túl is gyűlik az az anyagi és technikai bázis, történelmi tapasztalat, amely lépésről lépésre közelebb viszi az emberiséget a fentiekben vázolt problémák megoldásához. Az I. világháború előtt - a testnevelési és sportmozgalom; továbbá az érintkező területek szakembereinek szűk rétegén túlmenően - a világ közvéleménye nem tudta a testkultúrát komplex mivoltában megérteni, A különböző rétegek társadalmi helyzetükből vagy nevelésükből fakadó előítéleteik miatt csak a katonai, csak az egészségügyi, vagy csak a nevelés, vagy éppen csak a szórakoztató időtöltés oldaláról értelmezték. A két világháború közötti időszakban azonban a termelés és a testkultúra közötti kapcsolat felismerése is tért hódított. Ez már egymagában is korszakalkotó változást idézett elő, az utóbbi fejlődésén belül. Elvezetett a testkultúra társadalmi szerepének sokoldalú értelmezéséhez, ugyanakkor felszínre kerültek annak képességfejlesztő, kulturális, politikai és társadalomlélektani funkciói. A már régebben ismert funkciók új oldalról jelentkeztek: mint az idegi regeneráció, az aktív pihenés, a szabadidő helyes eltöltése, stb. E kor testkultúrájának hatása többek között abban is megnyilvánult, hogy nevetségessé tette az emberiség életfelfogásán belül a napfénnyel, vízzel az öltözködéssel kapcsolatos előítéleteket és a merev mozgás kimért etikett normáit. Vissza

Tartalom

Bevezetés
I. fejezet
Az iskolai testnevelés története a századfordulótól napjainkig 9
A tornán alapuló testnevelési irányzatok fejlődése 10
Modern gimnasztikai irányzatok 14
A játék és sporttevékenységen alapuló testnevelési irányzatok fejlődése 19
Helyi sajátosságok a testnevelés fejlődésében 23
Napjaink iskolai testnevelésében mutatkozó fő fejlődéstendenciák 25
II. FEJEZET
Az iskolán kívüli testnevelési szervezetek és rekreációs mozgalmak fejlődése 29
III. FEJEZET
A testnevelési mozgalom nemzetközi szervezeteinek fejlődése 37
IV. FEJEZET
Az újkori olimpiai játékok története 41
Az olimpiai mozgalom fejlődése az alapító kongresszustól napjainkig 41
A játékok műsorának fejlődése 57
Az amatőrkérdés és az olimpiai eszme 60
Díjak és vándordíjak 63
A nyári és a téli játékok krónikája 64
V. FEJEZET
regionális játékok története 91
VI. FEJEZET
Az egyes sportágak szervezeti és verseny kereteinek fejlődése 105
VII. FEJEZET
Az egyes sportágak technikájának és felkészítési módszereinek fejlődése 111
VIII. FEJEZET
A magasság, a mélység, a távolság és a sebesség rekordjai 115
IX. FEJEZET
A nemzetközi munkássport-mozgalom 131
X. FEJEZET
A szocialista országok testkultúrájának történeti fejlődése 147
A forradalmi átalakulást megelőző időszak hagyatékai a Szovjetunióban és a népi demokratikus országokban 147
A szocialista testkultúra alapjainak lerakása a Szovjetunióban és a népi demokratikus országokban 151
A szocialista testkultúra kibontakozásának kezdetei a szocialista tábor országaiban 161
XI. FEJEZET
A függetlenné vált volt gyarmati országok testnevelési és sportmozgalma 165
XII. FEJEZET
A sportszociológia kialakulása és fejlődése 169
XIII. FEJEZET
Az olimpiai győztesek időrendi táblázata 175
Időrendi táblázat 215
Jegyzetek 219
Felhasznált irodalom 223
Név- és tárgymutató 225

Dr. Kun László

Dr. Kun László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Kun László könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv