1.034.944

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A vakok általános iskolája tantárgypedagógiái I.

Kézirat/Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 242 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Megjelent 488 példányban. 63 fekete-fehér ábrával illusztrálva. Tankönyvi szám: J 12-139.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A tiflopedagógia szakos hallgatók a IV-VII. félévekben tanulják a "Tantárgypedagógiák" című tárgyat. E tárgy oktatásának feladata, hogy megismertesse a hallgatókkal a gyengén látók iskolája 1-4., a... Tovább

Előszó

A tiflopedagógia szakos hallgatók a IV-VII. félévekben tanulják a "Tantárgypedagógiák" című tárgyat. E tárgy oktatásának feladata, hogy megismertesse a hallgatókkal a gyengén látók iskolája 1-4., a vakok iskolája előkészítő - 3. osztálya és kisegítő tagozata tantárgyai tanításának fejlődését, feladatait, anyagát és követelményeit; tegye tudatossá, hogyan kell a tanulókkal elsajátíttatni a meghatározott ismereteket, kialakítani a szükséges jártasságokat és készségeket, megvalósítani a hozzájuk kapcsolódó szocialista nevelési feladatokat. Feladata továbbá, hogy tájékoztató ismereteket nyújtson a gyengén látók iskolája 5-8. és a vakok iskolája 4-8. osztálya tantárgyai tanítása speciális kérdéseiről, valamint a vak gyermekek óvodai foglalkoztatásáról. Készítsen fel a tanultak eredményes alkalmazására. A hallgatók előbb a gyengén látók iskolája 1-4. osztályos tantárgypedagógiáival ismerkednek meg (IV-V. félév), ezt követően tanulják a vakok iskolája előkészítő - 3. osztálya tantárgypedagógiáit (V-VI. félév). Ez utóbbi tanulásához kíván segítséget nyújtani "A vakok általános iskolája tantárgy pedagógiái" c. jegyzet, melynek I. kötete hat alsó tagozatos tantárggyal foglalkozik. A jegyzet II. kötete tartalmazza majd a többi tantárgy módszertanát. A Vakok Általános Iskolája 1968-as tantervét (Kiegészítő Tanterv a Vakok Általános Iskolája számára I-II. Tankönyvkiadó, Budapest, 1969.) a művelődésügyi miniszter 128/1973. (M. K. 11.) MM. számú utasításában- a KB 1972. június 15-i határozatát követő tananyagcsökkentéssel kapcsolatban-módosította. A következőkben ezen utasítás 1. számú mellékletét ismertetjük, mely az iskola új óratervét tartalmazza. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 3
I. TAPINTHATÓ ÍRÁSRENDSZEREK 6
A) Vonalrendszerű tapintható írások 7
B) Pontrendszert! tapintható írások 9
1. Barbier-féle pontrendszer 9
2. Louis Braille-féle pontrendszer 10
3. A Braille-féle rendszer kritikája 13
4. A német Braille-írás 14
5. Az amerikai Braille-írás 15
6. Egységesítő törekvések a pontrendszerű írás területén 17
7. Az egységes Braille-féle írás fokozatai 19
8. Az egységes Braille-féle írás változatai Magyarországon 20
9. Az egyetemes Braille-rendszer második fokozata 26
10. A rövidített írás általános alapelvei 28
II. A VAKOK OLVASÁS-IRAS TANÍTÁSÁNAK TÖRTÉNETI
ÁTTEKINTÉSE HAZÁNKBAN 31
A) A vonalrendszerű Írásforma tanításának történeti áttekintése 32
1. A latin betűk olvasásának és Írásának tanítása 1826-től az 1870-es évekig 32
2. A latin betűk olvasásának és Írásának tanítása az 1870-es évektől a
századordulóig 36
3. A latin betlik olvasásának és Írásának tanítása a századfordulótól az 1900-as évek közepéig 42
B) A Braille-féle pontírás-olvas ás tanításának történeti áttekintése 48
1. A Braille írás-olvasás tanítása 1955-ig 48
2. A Braille írás-olvasás tanítása az 1955-ős tanterv szerint 57
Tájékoztató irodalom 58
III. OLVASÁS 61
1. Az olvasás tanításának feladatai 61
2. Az olvasás tantervi anyaga és követelménye 63
3. Az oktatási folyamat sajátosságai 68
a) A tényanyag bemutatása, elemzése, általánosítás 68
b) Megszilárdítás és gyakorlati alkalmazás 70
c) Ellenőrzés 71
4. Az olvasás előkészítése az előkészítő osztályban 72
Gyakorlatok a nagy hatrekeszes dobozzal 74
Gyakorlatok a kis hatrekeszes dobozzal 77
Gyakorlatok a gombás és szöges táblával 78
Gyakorlatok a Braille-betűkirakóval 82
Pontolvasási gyakorlatok az olvasótáblákról 83
5. Olvas ás tanítás az átmeneti osztályban 86
Az olvasás előkészítése 86
A Braille-betlik tanítása 88
6. Az olvasmányok feldolgozása az 1-3. osztályban 94
7. Az olvasási és beszédkészség fejlesztése az 1-3. osztályban 96
Az olvasás gyakorlásának és ellenőrzésének módjai 98
Az olvasás megszerettetése 101
8. Tervezés, felkészülés, óravezetés 106
IV. ÍRÁS 109
1. Az írás tanításának feladatai - 109
2. Az írástanítás tantervi anyaga és követelményei 110
3. Az oktatási folyamat sajátosságai 111
a) Új ismeret tanítása 112
b) Gyakorlás 113
c) Ellenőrzés 113
4. Írás-előkészítés az előkészítő osztályban 115
5. Írástanítás az átmeneti osztályban 125
6. Az írástanítás tárgyi feltételei 128
7. Tervezés, felkészülés, óravezetés 128
Tájékoztató irodalom a III. és IV. fejezethez 129
V. NYELVTAN-HELYESÍRÁS I31
1. Történeti áttekintés 131
2. A nyelvtan-helyes írás c. tárgy tanításának feladatai 132
3. Az oktatási folyamat sajátosságai 138
a) Konkrét tényanyag bemutatása, elemzése, általánosítás 138
b) Megszilárdítás és gyakorlati alkalmazás 140
c) Ellenőrzés 142
4. A helyesírási készség fejlesztése 142
a) A Braille-írás természetéből adódó helyesírási különbségek 142
b) A helyesírási készség fejlesztésének módszeres eljárásai 144
c) A tanulók helyesírásának ellenőrzése, hibajavítás 146
d) A tantárgyi koncentráció szerepe a helyesírási készség fejlesztésében 147
Tájékoztató irodalom 147
VI. SZÁMTAN-MÉRTAN 149
1. Történeti áttekintés 149
2. A számtan-mértan tanításának feladatai 151
3. A számtan-mértan tanításának tantervi anyaga és követelményei 152
4. Az oktatási folyamat sajátosságai a számtan-mértan tanításában 155
a) Az ismeretanyag bemutatása konkrét szemléleti anyagon 155
b) A tények elemzése 156
c) Általánosítás 157
d) Az ismeretek megszilárdítása 157
e) Az ismeretek gyakorlati alkalmazása 158
f) Az ismeretek ellenőrzése 158
5. A számolás és mérés előkészítése 160
6. Számfogalom kialakítás, számkörbővítés 163
7. A műveletfogalom kialakítása 176
a) A. műveletfogalmak kialakítását előkészítő eljárások 176
b) A szóbeli műveletek tanítása 176
c) Az Írásbeli műveletek tanítása a bécsi jegyszámoló készüléken 177
d) Számolás abakusszal 178
8. Mérés 189
a) A méter és a mérés ismertetése 189
b) Az Űrmértékek és az Űrmérés ismertetése 190
c) Tömegmérés 190
d) Az időmértékek tanítása 190
e) A pénz ismertetése 191
f) A mértani alapfogalmak tanítása 192
9. Szöveges feladatok 197
Tájékoztató irodalom 198
VII. TESTNEVELÉS-MOZGÁSNEVELÉS 200
1. Történeti áttekintés 200
2. A testnevelés-mozgásnevelés tanításának feladatai 201
3. A testnevelés-mozgásnevelés tantervi anyaga és követelményei 203
a) Tantervi anyag- és követelmények a vakok és fényérzékenyek számára 203
b) Tantervi anyag és követelmények az alig látók számára 205
4. A testnevelés-mozgásnevelés eszközei 206
a) A testgyakorlatok 206
b) A korrekciós gyakorlatok 207
c) A természet erői 207
d) A higiénia feltételei 207
5. A testnevelés-mozgásnevelés oktatásának módszerei 208
a) Ismeretnyújtás 208
b) Gyakoroltatás 208
6. A testgyakorlási ágak jellemzése 209
a) Torna 210
b) Atlétika 212
c) Játékok 213
7. A testnevelés-mozgásnevelés óra felépítése 213
8. Felkészülés az órákra: tanmenet, óravázlat 214
Tájékoztató irodalom 217
VIII. ÉNEK-ZENE 218
1. Az ének-zene tanításának rövid történeti áttekintése 218
2. Az ének-zene tanításának célja és feladatai 219
3. Az ének-zene tanításának tantervi anyaga és követelményei 219
4. Az. ének-zene oktatás folyamata 221
5. Az ének-zene tanításának módszerei és eszközei 224
a) Daltanítás 224
b) Hallásfejlesztés, készségfejlesztés 224
c) Ritmusérzék fejlesztés 225
d) Hangképzés 226
e) A zenei bemutatás módszere, eszközei 227
f) Népzenei ismeretek tanítása 230
6. Az ének-zene tanítás nevelési lehetőségei 232
7. Tervezés, felkészülés, óravezetés 234
a) Tanmenetkészítés 234
b) Készülés a tanítási órákra 235
TARTALOMJEGYZÉK 239
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv