Előszó
Az általános iskola 3. és 4. osztályában bevezetett osztályfőnöki órák tanterve több erkölcsi vonatkozású témát is megjelöl, amelyek feldolgozásához nélkülözhetetlen segítséget adhatnak az ifjúsági irodalom alkotásai, mivel az elvont erkölcsi tulajdonságok, normák konkrét szemléletes megvalósítását tárják a tanulók elé. E szöveggyűjtemény anyagát az MTA Pedagógiai Kutató Csoportja által irányított kísérleti erkölcsi nevelés folyamán gyűjtöttük egybe, abból a célból, hogy a tanítók, illetve a tanulók kezébe olyan irodalmi szemelvényeket adhassunk, amelyek erkölcsi helyzeteket, emberi viszonylatokat, konfliktusokat, magatartási mintákat, jellemtulajdonságokat mutatnak be s ilyképpen az erkölcsi tudatosság fejlesztéséhez szükséges elemzésekhez anyagot szolgáltatnak. Az anyagot olyan tematikus elrendezésben adjuk közre, mely lényegében követi a kísérleti erkölcsi nevelés elméleti koncepcióját.
Ez a válogatás nem a teljesség igényével készült és a témák arányai nem jelentenek egyszersmind értékrangsort is. Célunk csupán az volt, hogy a 6-10 éves kornak megfelelő gyermekirodalomból olyan szöveggyűjtemény kerüljön a tanítók kezébe, amely a könyvtári keresgélés és a válogatás időigényes munkáját némileg csökkenti azáltal, hogy együtt tartalmazza a jelentős írók műveinek azon részleteit, melyek az osztályfőnöki órák anyagának feldolgozásához hasznos segédletek lehetnek.
A szemelvények gyűjteményben való elhelyezésénél a tartalmi megfontolások mellett tekintettel kellett lennünk arra is, hogy csak olyan részletek kerüljenek be, amelyek a mű teljes ismerete nélkül is (esetleg kisebb bevezető információval) viszonylag önállóan kezelhetők. Azzal is tisztában vagyunk, hogy ezen kívül is található olyan irodalmi példaanyag, amely méltán szerepelhetett volna a szöveggyűjteményben, ha a rendszeres gyűjtő- és rendszerező munkára több időt fordíthattunk volna. Mivel azonban úgy ítéltük, hogy az osztályfőnöki órák erkölcsi vonatkozású anyagának feldolgozásához ez a gyűjtemény jelen állapotában is segítséget adhat, kézbeadását nem halogattuk, s reméljük, hogy azoktól, akik használják majd, kiegészítési javaslatot, hasznos tanácsokat és segítséget kaphatunk.
Szöveggyűjtemény vagy példatár bevezetőjeként általában nem szokás elméleti jellegű tanulmányt közölni, ez esetben mégis célszerűnek látszott, hogy eltérjünk a formai konvencióktól. Az erkölcsi nevelési kísérlet során ugyanis szükségessé vált, hogy a munkában résztvevő kutatók, gyakorló nevelők az etika és a neveléselmélet alapfogalmait egyöntetűen értelmezzék. Ehhez kíván hozzájárulni a bevezető tanulmány is a morális és erkölcsi nevelés néhány alapvető fogalmának értelmezésével, rövid ismertetésével.
Vissza