A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Fizika 8.

Tanári kézikönyv/Általános iskola

Szerző
Szerkesztő
Grafikus

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 244 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-17-9434-2
Megjegyzés: A könyv tankönyvi száma: 83036/1. Fekete-fehér ábrákkal illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a könyv egy sorozat harmadik és egyben utolsó tagja. Célja és feladata megegyezik az előző kötetekével. Most a 8. osztály fizika tananyagát az új tanterv szerint tanítóknak szeretnénk segíteni... Tovább

Előszó

Ez a könyv egy sorozat harmadik és egyben utolsó tagja. Célja és feladata megegyezik az előző kötetekével. Most a 8. osztály fizika tananyagát az új tanterv szerint tanítóknak szeretnénk segíteni gondolataink és tapasztalataink közreadásával.
Mivel az előző segédkönyvekkel kapcsolatos észrevételeikben a kartársak nem kértek alapvető változtatást, ezért ennek a kötetnek a felépítése megegyezik a 7.-es segédkönyv felépítésével. Most is az elképzelésünk szerint várható „miért"-ekre, „hogyan"-okra és „mivel"-ekre igyekszünk válaszolni.
Az A fejezetben felelevenítjük azokat a szakmai ismereteket, amelyek a 8. osztály fizika tananyagának mélyebb megértését és rendszerbe foglalását szolgálják. A pontos megfogalmazások biztos tudása nélkül ugyanis könnyen hibázhatunk a gyerekek számára egyszerűsített ismeretek tanítása közben.
Valószínű, hogy az A fejezet jelentős része sok kartársnak felesleges, hiszen tartalma számukra jól ismert. Mégis leírtuk, mert így könnyebb ezekre a gondolatokra hivatkozni. Talán nem felesleges ez a rész azért sem, mert 8. osztályban sok olyan ismeret kerül feldolgozásra, amelyet az elmúlt 15 évben nem kellett tanítani (változó mozgás, gyorsulás, hullámmozgás stb.), illetve amelyet általános iskolában még soha nem tanítottunk (lendület, a fény anyag, a mezők kapcsolata az elektromágneses indukció közben stb.) Természetes tehát, hogy ezek az ismeretek egy kicsit elhomályosodtak. A régen tanultak felfrissítése meggyőződésünk szerint könnyebb, ha nem különböző könyvekből kell azokat összeválogatni, hanem célszerű feldolgozásban egy helyen megtalálhatók. Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
A) MIT KELL TUDNI A FIZIKA TANÍTÁSÁHOZ A 8. OSZTÁLYBAN? 6
1. A testek mozgása 6
1. A mechanikával kapcsolatos néhány általános kérdés 6
1.1. A klasszikus mechanika felosztása 6
1.2. Vonatkoztatási rendszer; koordináta-rendszer 7
1.3. Skalár- és vektormennyiségek; műveletek vektorokkal 8
1.4. A differenciálokról 12
2. Megjegyzések a 8. osztályos mechanika tananyaghoz 15
2.1. A mozgó anyagi pont pályája, útja, elmozdulása 15
2.2. A sebesség fogalma. Egyenes vonalú egyenletes mozgás és egyenletes körmozgás sebessége 16
2.3. A gyorsulás fogalma. Egyenletesen változó mozgás és egyenletes körmozgás gyorsulása 21
2.4. Tömegpont mozgásegyenlete 27
2.5. Inercia- és nem inerciarendszerek. Tehetetlenségi erők 28
2.6. Lendület, lendületmegmaradás 36
2.7. A tapadási súrlódásról 45
2.8. Rezgések és hullámok 47
II. Az elektromos áram hatásai. Az indukció 57
3. Az elektromos áram hatásai 57
3.1. Egyensúlyi folyamatok 57
3.2. A „fogyasztók" teljesítménye 58
3.3. A mágneses mező ábrázolása 58
3.4. Az elektromos áram vegyi és élettani hatása 59
4. Az elektromágneses indukció 60
4.1. Einstein gondolatai a 13 éven felülieknek 60
4.2. Az elektromágneses indukció 61
4.3. A távvezetékrendszer 62
III. Fényjelenségek 63
5. A fény anyag 64
5.1. A fény fogalmának fejlődése 64
5.2. Mit mondhatunk a fényről a 8. osztályban? 66
5.3. A testek színe 68
B) TANÁRI ÉS TANULÓI KÍSÉRLETI ESZKÖZÖK 70
1. A testek mozgása 70
II. Az elektromos áram hatásai. Az indukció 77
III. Fényjelenségek 79
C) A TANÍTÁS ANYAGA 83
A 8. osztály fizika tanterve 83
Javaslat a tananyagbeosztásra 86
A fizika 8. osztályos tananyagának feldolgozásakor megvalósítandó legfontosabb nevelési feladatok 111
D) A TANANYAG RÉSZLETES FELDOLGOZÁSA 115
I. Témakör: A testek mozgása 115
1. óra: 1. Emlékeztető: Mozgás, erő, tömeg 115
2. óra: 2. A sebesség 117
3. óra: 3. Az átlagsebesség 120
4. óra: 4. Az út és a menetidő kiszámítása 121
5. óra: 5. Az egyenletesen változó mozgás 122
6. óra: 6. A hely és a mozgás viszonylagos 126
7. óra: 7. Az inerciarendszer alapgondolata 128
8-9. óra: 8. A lendület. A lendület megmaradásának törvénye 131
10. óra: 9. A lendületváltozás 134
11. óra: 10. Az erő és mértékegysége 138
12. óra: 11. A lendület és a mozgási energia 142
13. óra: 12. A szabadesés és a közegellenállás 144
14. óra: 13. A súrlódás 146
15. óra: 14. Forgómozgás, körmozgás 148
16. óra: 15. Rezgőmozgás 151
17. óra: 16. Hullámmozgás 153
18. óra: 17. Összefoglalás: A testek mozgása 155
Az I. témakör összefoglalása és a „Gondolkozz és válaszolj!" kérdéseinek megoldása 156
1.A) Gyakorló feladatlap megoldása 158
1.B) Gyakorló feladatlap megoldása 158
2.A) Gyakorló feladatlap megoldása 159
2.B) Gyakorló feladatlap megoldása 159
19. óra: Ellenőrzés szóban 160
20. óra: Ellenőrzés írásban 160
21. óra: Dolgozatjavítás. Gyakorlás 160
22. óra: Üzemlátogatás 160
II. Témakör: Az elektromos áram hatásai. Az indukció 160
23. óra: 1. Emlékeztető: Az elektromos kölcsönhatás, az az elektromos áram 160
24. óra: 2. Az elektromos áram hőhatása 161
25. óra: 3. Az elektromos mező munkája és a fogyasztók teljesítménye 164
26. óra: 4. A feszültség, az áramerősség és az energiaváltozás kiszámítása 165
27. óra: 5. Fizikai gyakorlat: Az elektromos berendezések teljesítményének meghatározása 167
28. óra: Feladatok: Az elektromos munka és teljesítmény kiszámítása 169
29. óra: 6. Az elektromos áram mágneses hatása 169
30-31. óra: 7. Az elektromágnes és gyakorlati alkalmazása 170
32. óra: 8. Elektromágneses indukció 172
33. óra: 9. Az indukált áram 175
34. óra: 10. A váltakozó áram 177
35. óra: 11. A transzformátor 179
36. óra: 12. Transzformátor alkalmazása a gyakorlatban 181
37. óra: Feladatok 183
38. óra: 13. Mikrofon, telefon, magnetofon, a rádió és a televízió elve (Olvasmány) 183
39. óra: 14. Összefoglalás: Az elektromos áram hatásai és az indukció 184
A II. témakör összefoglalása, a „Gondolkozz és válaszolj!" kérdéseinek megoldása 185
3.A) Gyakorló feladatlap megoldása 186
3.B) Gyakorló feladatlap megoldása 187
4.A) Gyakorló feladatlap megoldása 187
4.B) Gyakorló feladatlap megoldása 188
40. óra: Ellenőrzés szóban 189
41. óra: Ellenőrzés írásban J89
42. óra: Dolgozatjavítás. Gyakorlás 189
43. óra: Üzemlátogatás 189
III. Témakör: Fényjelenségek 189
44. óra: 1. A fény 190
45. óra: 2. A fény visszaverődése. Síktükör 193
46. óra: 3. Gömbtükrök. A domború gömbtükör képalkotása 197
47. óra: 4. A homorú gömbtükör 202
48. óra: 5. A fénytörés 204
49. óra: 6. A fénytani lencsék 207
50. óra: 7. Fizikai gyakorlat: A gyűjtőlencse képalkotása 209
51. óra: 8. Fénytani eszközök 210
52. óra: 9. A testek színe 212
53. óra: 10. Összefoglalás: A fényjelenségek 214
54-55. óra: Ellenőrzés: A fényjelenségek 215
A III. témakör összefoglalása, a „Gondolkozz és válaszolj!" kérdéseinek megoldása 216
5.A) Gyakorló feladatlap megoldása 217
5.B) Gyakorló feladatlap megoldása 218
6.A) Gyakorló feladatlap megoldása 219
6.B) Gyakorló feladatlap megoldása 220
56. óra: Gyakorlás az ellenőrzés tapasztalatai alapján 221
57. óra: Üzemlátogatás 221
58-64. óra: IV. Az általános iskolai fizikaórákon tanult ismeretek összefoglalása 221
E) A témazáró feladatlapok megoldása 231
LA) Témazáró feladatlap megoldása 231
I.B) Témazáró feladatlap megoldása 232
I.C) Témazáró feladatlap megoldása 233
II.A) Témazáró feladatlap megoldása 234
II.B) Témazáró feladatlap megoldása 235
II.C) Témazáró feladatlap megoldása 236
III.A) Témazáró feladatlap megoldása 237
III.B) Témazáró feladatlap megoldása 238
III.C) Témazáró feladatlap megoldása 239
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv