1.034.197

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Általános Zenetörténet I.

A legrégibb időktől a jelenkorig/I. kötet A legrégibb időktől 1600-ig

Szerző

Kiadó: Rozsnyai Károly Könyv- és Zeneműkiadóhivatala
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 214 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal, illusztrációkkal. Ez a könyv Rozsnyai Károly 389. számú kötete.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a munka visszaadja zenetörténeti előadásaim gondolatmenetét. Felöleli azt az anyagot, amelylyel hallgatóim az orsz. magy. kir. zeneakadémián két éven át foglalkoznak, azok számára pedig, akik az... Tovább

Előszó

Ez a munka visszaadja zenetörténeti előadásaim gondolatmenetét. Felöleli azt az anyagot, amelylyel hallgatóim az orsz. magy. kir. zeneakadémián két éven át foglalkoznak, azok számára pedig, akik az egyetemen speciális kollegiumok iránt érdeklődnek, bevezető az általános zenetörténeti ismeretekbe. Értékes és megbízható tételek, olyanok, amelyeket a régibb tudományos vizsgálatnak köszönünk, nem ejthetők el bizonytalan föltevések kedvéért. Viszont éppen a legutóbbi évek nyomozásai egy-egy korszakot vagy jelenséget egészen új oldalról világitottak meg. Ezekkel az eredményekkel számot kell vetnünk. A görög zene pontosabb kutatása, bizonyos középkori egyházi emlékek és trubadur-dallamok új olvasási módja, a firenzei tizennegyedik századbeli művészetnek - azt mondhatnók - fölfedezése, aztán a trienti kodexek, amelyek a németalföldi művészetet az eddigi forrásműveknél szélesebb alapon mutatják be: mindezekre utalni kellene, mikor a zenetörténeti munkálkodás mai irányairól és adatairól beszélünk. Minden fejezetben fölhívom a figyelmet ezekre az új tanulságokra. Az apró betüs jegyzetek kettős célra szolgálnak: vagy részleteznek, vagy elméleti és esztétikai magyarázatokat adnak. Nemzeti zenénk kialakulásának önálló kötetet szántam. Vissza

Tartalom

Az ó-kor homofon zenéje. (Keleti népek)
Néhány általános kérdés (A zenetörténet tanulságai., Mióta van zene?, A zenetörténet felosztása., A zenetörténet forrásai)3
Egyiptom (Az ásatások eredményei., Hangszerek., 18 ábra)5
Kina (A skálák., Hangszerek., Négy kinai dallam., 4 ábra)9
India (A 22 foku skála., írásmódok., Hangszerek., Négy hindu dallam., 3 ábra)13
Az asszirok, babiloniak és héberek zenéje (7 ábra)21
Az arabok és perzsák zenéje (A 17 foku skála., A hangsorok., Hangköz-elmélet., Hangszerek., Nyolc dallam., 4 ábra)23
Görög zene (Vers és zene kapcsolata., A reánk maradt dallam-emlékek., A skálák., Transzpoziciók., Konzonanciák és disszonanciák., Homofon vagy polifon zene?, Három dallam., 7 ábra)32
A hanyatlás kora (A római világ., 10 ábra)46
Adatok az ó-kor homofon zenéjéhez49
A középkor homofon zenéje
A keresztény zene kibontakozása53
Abrus püspök (Zsoltárok, canticumok, antiphonák, responsoriumok, hymnusok, tropusok, jubilációk, sequenciák., Skálák., Öt dallam)55
Nagy Gergely pápa (A legrégibb kéziratok., A hangsorok., A módosító jelek, valamint a "dur" és "moll" keletkezése., Négy dallam)59
Szolmizáció és mutáció (Arezzoi Guido., A hexakordok., A mai solfeggio és vokalizácio.)64
A kromatika története (Musica ficta., Paduai Marchettus., Az első kromatikus téma., A temperált hangolás előtti kor)67
Átmenet a mai hangnemekre70
Adatok a középkor keresztény zenéjéhez78
A középkor többszólamu zenéje
A többszólamuság (Scotus Erigena és Hucbald., Organum, gymel, discantus, fauxbourdon)77
A középkori fejlettebb többszólamuság (A tercek és szextek konzonanciája., A tiltott párhuzamok., A feloldás törvénye., A francia ars antiqua., A firenzei ars nova., A discantus-ok nevezetesebb formái: motetus, rondellus, conductus, ochetus, stb., A caccia., Kánon és többszörös ellenpont., Négy dallam)81
Adatok a középkori többszólamuság történetéhez92
A középkori hangjegyirás (Neumák., Bizanci írás., Romanus-féle betűk., Hucbaldus vonalai., Hermannus Contractus., A vonalrendszer kialakulása., A kulcsok keletkezése., Korál-hangjegyek., A hangjegynyomás., Menzurális hangjegyek., Az ütemnemek, a tempók, az időegység., Az ütemvonal és a hangjegyfejek kikerekítése., Franciák és olaszok, mint a hangjegyírás fejlesztői., Orgona-tabulatura, olasz, francia, és német lant-tabulaturák., Dinamikai előjegyzések., Hét dallam., 9 ábra)93
Adatok a középkori hangjegyírás történetéhez135
A középkor világi zenéje (A legrégibb kéziratok., A népdal., Trubarudok, Minnesingerek és mesterdalnokok., Német, olasz, francia többszolamú dalok (villanella, frottola, chanson stb), a spanyol Cancionero., Öt dallam., 2 ábra)136
A középkori hangszerek (Hárfa, a lant-család, rotta, pszalterium, chrotta, lyra, rebec, fidula, gigue, viella, tromba marina, organisztrum, clavicordium, clavicymbalum, fuvola, chalumeau, bombardo, görbe kürt, zink, szerpent, duda, trombita, puzón, kürtök, orgona., 35 ábra)147
A 15. század mesterei (Angolok: Dunstaple stb., Az első németalföldi iskola: Binchois, Dufay stb., A mise, gyászmise, motett, lamentáció, magnificat, passzió., Az a cappella-stilus., A második németalföldi iskola: Okeghem, Bushois, Hobrecht., Josquin de Prés., A hangjegyek szinezése., A németalföldiek technikája., Franciák és németek., Hat dallam)156
A 16. század mesterei (A harmadik németalföldi iskola., A madrigál., Arcadelt, Festa, Vicentino, Gesualdo di Venosa, Gastoldi, Luca Marenzino stb., Willaert és az első velencei iskola., Cipriano di Rore, Porta, Zarlino, Croce., A dur- és moll-akkord., Az önálló hangszeres zene: fantázia, ricercare, praembulum, intonáció, toccata, szonáta.)
(Andrea és Giovanni Gabrieli., A konczert., Banchieri., Viadana., A számozott basszus., Az első orkeszter., Alessandro de Grandi és a kantáta., Orlando di Lasso., Palestrina., A római iskola., Festa, Animuccia, Morales, a két Nanini, a két Anerio, Suriano, Giovanelli, Vittoria, Guerrero., Az oratorium., Jannequin és a francziák., A német mesterek: Senfl, Mahu, Hasler, stb., Az angol madrigál- és zongora-irodalom: Tallis, Byrd, Gibbons, Bull, Dowland, Morley, Bennet., A protestáns korál., Összefoglaló adatok a középkorról., Két dallam)187

Dr. Molnár Géza

Dr. Molnár Géza műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Molnár Géza könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv