A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Általános Zenetörténet I-II.

A legrégibb időktől a jelenkorig/I. kötet: A legrégibb időktől 1600-ig/II. kötet: 1600-tól napjainkig

Szerző

Kiadó: Rozsnyai Károly Könyv- és Zeneműkiadóhivatala
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 525 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kottákkal, fekete-fehér ábrákkal. Az I. kötetet 1911-ben, a II. kötetet 1916-ban adták ki. Az I. kötetet nyomtatta a Révai és Salamon könyvnyomdája, Budapest. A II. kötetet nyomtatta a Neuwald Illés utódai könyvnyomdája, Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a munka visszaadja zenetörténeti előadásaim gondolatmenetét. Felöleli azt az anyagot, amellyel hallgatóim az orsz. magy. kir. zeneakadémián két éven át foglalkoznak, azok számára pedig, akik az... Tovább

Előszó

Ez a munka visszaadja zenetörténeti előadásaim gondolatmenetét. Felöleli azt az anyagot, amellyel hallgatóim az orsz. magy. kir. zeneakadémián két éven át foglalkoznak, azok számára pedig, akik az egyetemen speciális kollégiumok iránt érdeklődnek, bevezető az általános zenetörténeti ismeretekbe. Értékes és megbízható tételek, olyanok, amelyeket a régibb tudományos vizsgálatnak köszönünk, nem ejthetők el bizonytalan föltevések kedvéért. Viszont éppen a legutóbbi évek nyomozásai egy-egy korszakot vagy jelenséget egészen új oldalról világitottak meg. Ezekkel az eredményekkel számot kell vetnünk. A görög zene pontosabb kutatása, bizonyos középkori egyházi emlékek és trubadur-dallamok új olvasási módja, a firenzei tizennegyedik századbeli művészetnek - azt mondhatnók - fölfedezése, aztán a trienti kodexek, amelyek a németalföldi művészetet az eddigi forrásműveknél szélesebb alapon mutatják be: mindezekre utalni kellene, mikor a zenetörténeti munkálkodás mai irányairól és adatairól beszélünk. Minden fejezetben fölhívom a figyelmet ezekre az új tanulságokra. Az apró betűs jegyzetek kettős célra szolgálnak: vagy részleteznek, vagy elméleti és esztétikai magyarázatokat adnak. Nemzeti zenénk kialakulásának önálló kötetet szántam.
Budapest, 1911 február hónap.
A szerző. Vissza

Tartalom

I. kötet
Az ó-kor homofon zenéje. (Keleti népek.)
Néhány általános kérdés (A zenetörténet tanulságai, - Mióta van zene ? -
A zenetörténet felosztása. - A zenetörténet forrásai) 3
Egyptom (Az ásatások eredményei. - Hangszerek. - 18 ábra) 5
Kitia (A skálák. - Hangszerek. - Négy kinai dallam. - 4 ábra) 9
India (A 22 foku skála. - Írásmódok. - Hangszerek. - Négy hindu
dallam. - 3 ábra.) 13
Az asszírok, babilóniaiak és héberek zenéje (7 ábra) 21
Az arabok és perzsák zenéje (A 17 fokú skála. - A hangsorok. - Hangköz-elmélet. - Hangszerek. - Nyolc dallam. - 4 ábra) 23
Görög zene (Vers és zene kapcsolata. - A reánk maradt dallam-emlékek. -
A skálák. - Transzpoziciók. - Konzonanciák és disszonanciák. -
Ritmus és tempó. - A hangjegyírás. - Hangszerek. - A műfajok.
- Homofon vagy polifon zene ? - Három dallam. - 7 ábra) . . 32
A hanyatlás kora (A római világ. - 10 ábra) 46
Adatok az ó-kor homofon zenéjéhez 49
A középkor homofon zenéje.
A keresztény zene kibontakozása 53
Ambrus püspök (Zsoltárok, canticumok, antiphonák, responsoriumok,
hymnusok, tropusok, jubilációk, sequenciák. - Skálák. - Öt dallam) 55
Nagy Gergely pápa (A legrégibb kéziratok. - A hangsorok. - A módosító
jelek, valamint a „dur" és „moll" keletkezése. - Négy dallam.) . 59
Szolmizáció és mutáció (Arezzoi Guido. - A hexakordok. - A mai solfeggio
és vokalizácio.) 64
A kromatika története (Musica ficta. - Paduai Marchettus. - Az első
kromatikus téma. - A temperált hangolás előtti kor.) 67
Átmenet a mai hangnemekre 70
Adatok a középkor keresztény zenéjéhez 78
A középkor többszólamú zenéje.
A többszólamuság kezdete (Scotus Erigena és Hucbald. - Orgánum, gymel,
discantus, fauxbourdon) 77
A középkori fejlettebb többszólamuság (A tercek és szextek konzonanciája.
- A tiltott párhuzamok. - A feloldás törvénye. - A francia ars
antiqua. - A firenzei ars nova. - A discantus-ok nevezetesebb
formái: motetus, rondellus, conductus, ochetus stb. - A caccia.
- Kánon és többszörös ellenpont. - Négy dallam.) 81
Adatok a középkori többszólamuság történetéhez 92
A középkori hangjegyírás (Neumák. - Bizánci írás. - Romanus-féle
betűk. - Hucbaldus vonalai. - Hermannus Contractus. - A vonalrendszer kialakulása. - A kulcsok keletkezése. - Korál-hangjegyek.
- A hangjegynyomás. - Menzurális hangjegyek. - Az ütemnemek, a tempók, az időegység: - Az ütemvonal és a hangjegyfejek kikerekitése. - Franciák és olaszok, mint a hangjegyírás
fejlesztői. - Orgona-tabulatura, olasz, francia és német lant-tabulaturák. - Dinamikai előjegyzések. - Hét dallam. - 9 ábra.) ... 93
Adatok a középkori hangjegyírás történetéhez 135
A középkor világi zenéje (A legrégibb kéziratok. - A népdal. - Trubadurok. Minnesingerek és mesterdalnokok. - Német, olasz, francia
többszólamú dalok (villanella, frottola, chanson stb.), a spanyol
Cancionero. - Öt dallam. - 2 ábra.) 136
A középkori hangszerek (Hárfa, a lant-család, rótta, pszalterium, chrotta,
lyra, rebec, fidula, gigue, viella, tromba marina, organisztrum,
clavicordium, clavicvmbalum, fuvola, chalumeau, bombardo, görbe
kürt, zink, szerpent, duda, trombita, puzón, kürtök, orgona. - 35 ábra.) 147
A 15. század mesterei (Angolok: Dunstaple stb. - Az első németalföldi
iskola: Binchois, Dufay stb. - A mise, gyászmise, motett, lamentáció, magnificat, passzió. - Az a cappella-stilus. - A második
németalföldi iskola: Okeghem, Busnois, Hobrecht. - Josquin de
Prés. - A hangjegyek színezése. - A németalföldiek technikája.
- Franciák és németek. - Hat dallam.) 156
A 16. század mesterei (A harmadik németalföldi iskola. - A madrigál. -
Arcadelt, Festa, Vicentino, Gesualdo di Venosa, Gastoldi, Luca
Marenzio stb. - Willaért és az első velencei iskola. - Cipriano di
Rore, Porta, Zarlino, Croce. - A dur- és moll-akkord. - Az önálló
hangszeres zene : fantázia, ricercare, praeambulum, intonáció, toccata,
szonáta. - Andrea és Giovanni Gabrieli. - A konczert. - Banchieri,
Viadana. - A számozott basszus. - Az első orkeszter. - Alessandro
de Grandi és a kantáta. - Orlando di Lasso. - Palestrina. -
A római iskola. - Festa, Animuccia, Morales, a két Nanini, a két
Anerio, Suriano, Giovanelli, Vittoria, Guerrero - Az oratorium. -
Jannequin és a francziák. - A német mesterek: Senfl, Mahu,
Hasler stb. - Az angol madrigál- és zongora-irodalom: Tallis, Byrd,
Gibbons, Bull, Dowland, Morley, Bennet. - A protestáns korál. -
Összefoglaló adatok a középkorról. - Két dallam 187

II. kötet
Az újkor harmonizált homofoniája.
Bevezetés (Ellenpont és harmonizálás. - A firenzei renaissance 1600 körül) 3
Az opera Peritől Gluckig (A firenzei, velencei és nápolyi dalmű-szerzők.
- Peri, Caccini, Monteverdi, Alessandro Scarlatti, Pergolesi stb. -
A vígopera története. - Az opera francia és német földön. - Lully,
Rameau, Grétry, Schütz, Hiller stb. - Purcell és más angolok. -
Gluck. - Hat dallam) 9
Az egyházi zene a 17. században (A római, bolognai és velencei mesterek. - A monodisztikus és koncertáló stílus a templomban. -
A protestáns egyházi zene. - Benevoli 53 szólamu miséjéből a
„Sanctus") 62
Az oratórium, kantáta és koncert Bachig (Cavalieri, Carissimi stb. - Világi
és egyházi kantáta. - A koncertálás három iránya. - Viadana,
Corelli, Vivaldi stb.) 77
A szonáta története Bachig (Sonata da chiesa és sonata da camera. -
Vitali, Marini, Kuhnau, Frescobaldi stb. - A suite története. -
Couperin, Rameau, Domenico Scarlatti, Froberger stb. - Németalföldiek, angolok, spanyolok. - Hét dallam és kisebb hangjegyidézetek) 89
Az első klasszicizmusz.
(A 18. század első fele.)
Bach és Handel (A fuga. - Bach J. S. fiai és kortársai, Veracini,
Tartini stb. - Két dallam) 121
A második klasszicizmus.
(A 18. század második fele és a 19. század eleje.)
Átmenet a második klasszicizmuszra (A számozott basszus megszünése.
- A mannheimi iskola. - Andante Stamitz Esz-dur szimfóniájából) 153
Haydn 162
Mozart 169
Beethoven 178
Az újkori hangszerek (Pengető és vonós hangszerek. - A zongora. -
A fa- és rézfuvók. - Az orgona. - Ütőhangszerek) 192
A romantika.
(A 19. század.)
Weber . . . 199
A 19. század operája (Németek, franciák, olaszok, oroszok, csehek, lengyelek, angolok, skandinávok, finnek, spanyolok, portugálok) . . 204
Schubert 214
Mendelssohn 223
Schumann 229
Chopin 238
Berlioz 247
Liszt .... 255
Wagner 268
Brahms . 277
A 19. század szimfonikus, kamara- és egyházi zenéje (Franck, Csajkovszki,
Löwe, Franz, Jensen, Wolf, Volkmann, Bruckner, Mahler, Grieg és
más skandinávok, finnek, angolok, olaszok) 283
A 20. század kezdete (Naturalizmusz és impresszionizmusz. - Strauss,
Debussy stb.) 294

Dr. Molnár Géza

Dr. Molnár Géza műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Molnár Géza könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Általános Zenetörténet I-II. Általános Zenetörténet I-II. Általános Zenetörténet I-II. Általános Zenetörténet I-II. Általános Zenetörténet I-II. Általános Zenetörténet I-II. Általános Zenetörténet I-II. Általános Zenetörténet I-II.

A borítók élei enyhén kopottak. Az első kötet címlapján tulajdonosi bejegyzés található.

Állapot:
6.980 Ft
3.490 ,-Ft 50
28 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Általános Zenetörténet I-II. Általános Zenetörténet I-II. Általános Zenetörténet I-II. Általános Zenetörténet I-II. Általános Zenetörténet I-II. Általános Zenetörténet I-II. Általános Zenetörténet I-II. Általános Zenetörténet I-II. Általános Zenetörténet I-II. Általános Zenetörténet I-II. Általános Zenetörténet I-II.

A kötetek borítói enyhén kopottak, a lapélek kissé foltosak. Néhány lapon aláhúzások, ceruzás bejegyzések találhatók. A címlapokon tulajdonosi bejegyzés látható.

Állapot:
6.980 ,-Ft
56 pont kapható
Kosárba
konyv