1.034.876

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Matematikai versenyfeladatok

Az általános iskolai tanulók számára

Szerző
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 159 oldal
Sorozatcím: Általános iskolai szakköri füzet
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi száma: 1988. Fekete-fehér ábrákkal, fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az általános iskolai matematikatanárok és tanítványaiknak régóta hangoztatott kívánsága, hogy kapjanak a középiskolai tanulók számára készült "Matematikai Versenytételek" c. (Tankönyvkiadó, Bp.... Tovább

Előszó

Az általános iskolai matematikatanárok és tanítványaiknak régóta hangoztatott kívánsága, hogy kapjanak a középiskolai tanulók számára készült "Matematikai Versenytételek" c. (Tankönyvkiadó, Bp. 1955 és 1965.) szakköri füzetekhez hasonló feladatgyűjteményt. Örömmel kell fogadnunk ezt az igényt, hiszen köztudomású, hogy korunk mind több és több matematikai ismeretet kíván a társadalom tagjaitól. Az önálló, logikus gondolkodásra is - amelyre a matematika tanulása nevel - egyre nagyobb mértékben van szükségünk, hogy helyesen el tudjunk igazodni korunk bonyolult társadalmi, gazdasági, kulturális, szociális stb. viszonyai között. A matematikai ismereteket tudatosan használni, rugalmasan, dialektikusan, logikusan gondolkodni főként akkor tanulunk meg, ha nem kényszerből, hanem érdeklődésből és jó kedvvel veszünk részt a matematikai ismeretek elsajátításában, s ezek alkalmazásait változatos és érdekes feladatok megoldásával rendszeresen gyakoroljuk. Az sem közömbös a haladás szempontjából, hogy a feladatok megoldását hogyan gyakoroljuk. Ebben akkor érünk el egyre nagyobb jártasságot, ha önállóan, öntevékenyen, saját erőnkre támaszkodva végezzük. Ha így dolgozunk, akkor minden új feladat megoldása mintegy új felfedezést is jelent számunkra. Ennek nyomán öröm és önbizalom tölt el, amely újabb és újabb munkára ösztönöz, újabb és újabb sikerek forrása lesz. Az ilyen munkához kíván ez a szakköri füzet ösztönzést és részben segítséget is nyújtani. A közölt megoldások célja az, hogy gondolatokat ébresszenek, módszereket adjanak. Ezek áttanulmányozása után azonban gondolkodni kell azon, hogy hogyan lehetne a feladatokat másképpen is megoldani, hogyan lehetne más formába öltöztetni, hogyan lehetne általánosítani, az adatok milyen megválasztása mellett van a feladatnak megoldása stb.
Általános iskolai tanulók részére versenyeket - rendszeresen - Budapesten 1955 óta írunk ki. Vidéki városaink közül Győrött, Székesfehérvárott, Szegeden, Debrecenben, Miskolcon, Egerben stb. tartottak hasonló versenyeket. Országos verseny kiírása az 1966/67 tanév végén került sor. A Budapesten kitűzött feladatokhoz igyekeztem összegyűjteni az említett városok feladatait is, hogy így a gyűjtemény minél változatosabb feladatanyagot tartalmazzon. Szerénytelenség volna részemről azt hinni, hogy ez a kis feladatgyűjtemény a "Matematikai Versenytételek"-hez valóban "hasonló" lesz. Célkitűzéseiben és a feldolgozás módszereiben igyekszik a hasonlóságot elérni, viszont a feladatok színvonalát és követelményeit az általános iskolák tanulóinak értelmi fejlettségéhez kell mérnünk. Jó, ha figyelembe vesszük, hogy ez az értelmi fejlettség nem "konstans", és nem egyedül az életkor függvénye, hanem jelentékeny hatással van rá az, hogy milyen anyagon, milyen módon biztosítjuk a fokozatos fejlődését. Ha a tanulók nem kapnak erejükhöz mért problémákat, akkor elernyednek, nem fejlődnek; viszont ha erejüket meghaladó feladatok elé állítjuk őket, akkor a sikertelenség láttán elkedvetlenednek. A tanárok gondos munkáján múlik, hogy egyik eset se következzék be, hanem a feladatok kiválasztásával elérjék, hogy a tanulók öntevékenyen is, rendszeresen, folyamatosan dolgozzanak. Vissza

Tartalom

Előszó5
A fővárosi általános iskolai 8. o. tanulók matematikai tanulmányi versenyeinek feladatai
Felszabadulási emlékverseny 19559
Az első forduló feladatai9
A második forduló feladatai12
A verseny győztesei14
Az 1959-60. tanévben rendezett verseny14
Az első forduló feladatai14
A második forduló feladatai16
A verseny győztesei20
Az 1960-61. tanévben rendezett verseny20
Az első forduló feladatai20
A második forduló feladatai23
A verseny győztesei27
Az 1961-62. tanévben rendezett verseny27
Az első forduló feladatai27
A második forduló feladatai30
A verseny győztesei33
Az 1962-63. tanévben rendezett verseny34
Az első forduló feladatai34
A második forduló feladatai36
A verseny győztesei39
Az 1963-64. tanévben rendezett verseny40
Az első forduló feladatai40
A második forduló feladatai42
A verseny győztesei47
Az 1964-65. tanévben rendezett verseny47
Az első forduló feladatai47
A második forduló feladatai50
A verseny győztesei55
Az 1965-66. tanévben rendezett verseny55
Az első forduló feladatai55
A második forduló feladatai58
A verseny győztesei64
Heves megyei versenyek
Az 1965. évi verseny feladatai65
A verseny győztesei68
Az 1966. évi verseny feladatai69
Az első (járási) forduló feladatai69
A második (megyei) forduló feladatai72
A verseny győztesei75
Soproni verseny, 1965.
A verseny feladatai76
A verseny győztesei79
Győri versenyek
Az 1964. évi verseny feladatai80
A verseny győztese és jutalmazottjai83
Az 1965. évi verseny feladatai84
A verseny győztese és jutalmazottjai86
Az 1966. évi verseny feladatai87
A verseny győztese és jutalmazottjai90
Fejér megyei versenyek
Az 1962. évi verseny feladatai91
A verseny győztesei93
Az 1963. évi verseny feladatai94
A verseny győztesei96
Az 1964. évi verseny 97
A háziverseny (válogatóverseny) feladatai97
A megyei verseny első fordulójának feladatai98
A megyei verseny második fordulójának feladatai100
A verseny győztesei103
Az 1966. évi verseny103
Az első forduló feladatai103
A második forduló (a döntő) feladatai106
A verseny győztesei110
Miskolci verseny, 1966.
A verseny feladatai111
A verseny győztese114
Az 1966. évi békés megyei matematikai vetélkedő
A vetélkedő feladatai115
A vetélkedő győztesei120
Az 5., 6. és 7. osztályosok részére kitűzött versenyfeladatok
Budapesti Felszabadulási Emlékverseny, 1955.121
Az 5. osztályosok feladatai121
A 6. osztályosok feladatai122
Az első forduló feladatai122
A második forduló feladatai (a döntő)124
A 7. osztályosok feladatai126
Az első forduló feladatai126
A második forduló (a döntő) feladatai128
A pest megyei 7. osztályosok részére 1966-ban kitűzött verseny
A verseny feladatai130
A bács-kiskun megyei 6. osztályosok részére 1966-ban kitűzött feladatokból133
Az 1966-67. tanévben rendezett országos verseny
Járási (kerületi) forduló135
A 7. osztályosok feladatai 135
A 8. osztályosok feladatai138
A megyei (városi) forduló feladatai141
A 7. osztályosok feladatai141
A 8. osztályosok feladatai145
A Budapesten tartott városi (második) forduló győztesei150
Néhány utólagos megjegyzés151
A feladatok megoszlása tárgykörök szerint
Feladatok a számelmélet köréből153
Feladatok az arányosság köréből, következtetéssel megoldható feladatok153
Feladatok a százalékszámítás köréből154
Logikai okoskodással megoldható feladatok154
Síkbeli, szerkesztési, számítási és bizonyítási feladatok154
Testek súlyának, térfogatának kiszámítása155
Aritmetikai és algebrai kifejezések számértékének kiszámítása156
Elsőfokú, egyismeretlenes egyenlettel megoldható feladatok156

Dr. Molnár József

Dr. Molnár József műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Molnár József könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv