1.034.801

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az edzés elmélete és módszertana

Testnevelési Főiskolai tankönyv

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor

Kiadó: Sport
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött keménykötés
Oldalszám: 254 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 17 cm
ISBN: 963-253-009-8
Megjegyzés: Második, javított, bővített kiadás. Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az "Edzéselmélet" létrejöttében jelentős szerepük van a csaknem másfél évtizedes főiskolai oktatómunka tapasztalatainak, az előadásoknak, szakmai megbeszéléseknek, vitáknak, tanulmányoknak. A... Tovább

Előszó

Az "Edzéselmélet" létrejöttében jelentős szerepük van a csaknem másfél évtizedes főiskolai oktatómunka tapasztalatainak, az előadásoknak, szakmai megbeszéléseknek, vitáknak, tanulmányoknak. A feladatom az, hogy a hazai és nemzetközi gyakorlatot és a sporttudományos fejlődést nyomon kövessem, és a kiválasztott ismeretanyagot - mivel főiskolai tankönyvről van szó - a megadott kereteken belül, a sportolók teljesítményfokozása terén felmerülő kérdésfeltevéseknek megfelelően, elméletté rendszerezzem. Az, hogy szerény vállalkozásom milyen sikerrel jár, tanítványaim tevékenységén, a gyakorlati szakemberek véleményén mérhető majd le.
Mi sem esik messzebb a tudományos gondolkodástól, mint a felfogások, ismeretek megmerevítése. Különösen a sportélet követeli meg az elméleti szakemberektől a gyakorlatból fakadó feladatok és a leszűrhető tapasztalatok állandó figyelemmel kísérését, a sporttudományos munka eredményeinek felhasználását, a szükséges korrekciók bátor végrehajtását.
Ezúton kérem kollégáimat, tanítványaimat, edzőket és testnevelő tanárokat, a sport iránt érdeklődő tudományos kutatókat, főként sportorvosokat, sportpszichológusokat, hogy észrevételeikkel, tanácsaikkal segítség a sportteljesítmények fokozását megalapozó elmélet továbbfejlesztését.
A második, javított kiadás alkalmából ismételten hálásan köszönöm a felkért bírálók értékes észrevételeit, akik sok hasznos tanácsot adtak. Vissza

Fülszöveg

Az edzés elmélete magában foglalja azokat az ismereteket, törvényszerűségeket, amelyek a sportteljesítmény fokozásával, az elért eredményszint megtartásával kapcsolatosak.
Az 1972-ben már megjelent mű újabb kiadását a tudomány fejlődése, a gazdagon áramló új tapasztalati anyag tette szükségessé. A módosított és részben bővített 2. kiadás főként a fizikai képességek, mindenekelőtt az erő, az állóképesség és a gyorsaság elméleti hátterét tárja a szakemberek elé korszerűbb megfogalmazásban. Módosult a versenyzés elemzését és módszertanát tartalmazó fejezet, valamint átdolgozásra került az ifjúságiak felkészítésével összefüggő anyag.
Mindezeken felül cserélődtek a gyakorlati példák, táblázatok, irodalmi utalások.
A könyv jelentős segítséget ad a testnevelő tanárok, sportiskolai, egyesületi edzők szakmai munkájához.

Tartalom

Előszó3
Bevezetés5
Általános rész11
Az edzéselmélet kialakulása11
A gyakorlati tapasztalatok általánosítása11
A társtudományok ismereteinek felhasználása12
A társtudományok kutatási eredményei13
A sporttudományos kutatások13
A sporttudományok és társtudományok kutatásának kölcsönhatása13
Az edzéselmélet fejlődésének ellentmondásai14
Az edzés jellemzői16
Alapfogalmak18
Edzés18
Edzésrendszer19
Edzésmódszer19
Feladatok19
Edzéseszközök21
Káros edzéseszközök (dropping)25
Edzettség28
A teljesítmény összetevői30
Edzésterhelés31
Alkalmazkodási sajátosságok34
Elfáradási sajátosságok36
A terhelés összetevői41
Túledzés, túledzettség48
Edzéselvek50
Fokozódó terhelés51
Egész éves terhelés53
A terhelési ciklusok alakítása55
Az egész éves ciklus felépítése59
Formaidőzítés66
Tudatosság71
Szemléletesség73
Rendszeresség73
Érthetőség74
Erőnlét76
Erőedzés
Maximális erő77
Gyorsasági erő77
Erő-állóképesség77
Abszolút erő, relatív erő78
Belső és külső erők, statikus és dinamikus erőkifejtések78
Erőfejlesztő gyakorlatok79
Az erőfejlesztés módszerei84
Az erőfejlesztő eszközök alkalmazásának követelményei90
Erőfejlesztés izometriás gyakorlatokkal91
Az erőgyakorlatok és a légzés93
Módszertani követelmények94
A gyorsaság edzése100
A gyorsaság megjelenési formái100
A gyorsaság organikus feltételei101
Egyszerű és összetett reakciók elemzése103
A helyzetgyorsaság elemzése105
A gyorsaságfejlesztés módszerei107
A fiatalok gyorsasági edzése108
Erőfejlesztés a gyorsasági edzésben109
Az állóképesség edzése112
Hosszútávú állóképesség113
Középtávú állóképesség114
Rövidtávú állóképesség115
Erő-állóképesség115
Gyorsasági állóképesség115
Állóképesség-fejlesztő módszerek115
Terhelési tényezők118
Az ügyesség edzése122
Az ügyesség jellemzői122
Az ügyesség fejlesztésének követelményei124
Fejlesztési eljárások125
A hajlékonyság edzése125
Mitől függ a hajlékonyság?126
Ellazulási készség127
Autogén tréning128
A különböző érzékletek szerepe a sportmozgásokban129
Egyensúlyérzék129
Térérzék129
A képességek közötti kölcsönhatás130
Technika132
A mozgáskoordináció elméleti alapjai132
Meghatározások132
A mozgáskoordináció fő jellemzői136
A jellemzők kölcsönhatásai137
A mozgások programozása138
Információforrások139
Mozgásérzékelés139
Tapintás141
Egyensúly141
Látás142
Hallás143
Szóbeli információk144
Mozgásészlelés és mozgásképzet145
Komplex információk146
Mozgáskoordinációs modellek148
Belső és külső szabályozó körök150
A gyakorlati alkalmazás mintái151
A mozgásszerkezet fogalma154
Mozgásritmus, egyéni mozgás155
A technikai képzés fokozatai158
A képzés alapkövetelményei158
Hibajavítás160
Taktika163
A taktikus cselekvés fázisai163
A taktika fajtái166
A taktikai képzés módszerei167
A ciklikus sportágak taktikája169
Versenyzés174
A sportversenyzés meghatározása, jellemzői174
A versenyhelyzet elemzése174
Versenyzési motívumok176
Az élversenyző életvitelében jelentkező konfliktusok177
Alkalmazkodás a versenyhelyzethez178
A sportversenyek, mérkőzések jelentősége179
Edzésversenyek180
A versenyek tervezése181
A versenyek száma182
Az edzés és versenyzés összhangja182
Közvetlen verseny-előkészületek184
A verseny-előkészületek pszichológiai problémái187
A rajtállapot változatai187
A rajtállapot kedvező alakítása189
A rajtláz csökkentésének lehetőségei192
Az autogén edzés192
Az autogén edzés hatásának mérése197
Közvetlen pszichikai előkészület198
Felkészülés a verseny előtti napon198
A verseny előtti bemelegítés200
Az edzés tervezése203
Az edzéstervek fajtái203
Egyéni edzéstervek204
Csoporttervek204
Vegyes tervek204
A különböző tervek azonosságai204
Évi edzésterv (egyéni)206
Időszaki tervek206
Az edzés felépítése211
Általános jellemzők211
Bevezető rész212
Fő rész213
Levezető rész213
A sportbeli felkészülés szakaszai215
Alapismeretek215
Anatómiai, élettani jellemzők216
Mozgásfejlődés220
A korai mozgástanítás problémái223
Az utánpótlás nevelésének problémái233
Az utánpótlásedzést befolyásoló tényezők225
A fizikai képességek fejlesztése226
Technikai képzés226
Taktikai képzés227
Értelmi fejlesztés228
A sokoldalú kézés szerepe229
Élsport232
Alapismeretek232
Az élsportedzést befolyásoló tényezők232
Kiválasztás234
A tehetség jellemzői234
Törekvések a sportolók kiválasztására236
Akklimatizáció245
Észak-dél irányú eltolódás245
Kelet-nyugati irányú eltolódás245
Magassági alkalmazkodás245
Irodalom249

Dr. Nádori László

Dr. Nádori László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Nádori László könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv