Előszó
Tanári munkánk során - tanítványaink visszajelzései révén - tapasztaljuk, milyen nagy segítséget jelent a tanulásban egy füzetvázlat. Mivel az oktatásnak diákcentrikusnak kell lenni, minden oktatási módszert úgy kell(ene) megválasztani, hogy ez a diákok eredményesebb tudását szolgálja.
Gyakran tapasztaljuk, hogy tanulóink "magolják" a biológiát, nem pedig értelmesen tanulják. Ez elsősorban abból következik, hogy a megismerés során kevés vizuális élményben van részük, és a tananyag logikai szerkezetét, oksági összefüggéseit kevésbé láttatjuk meg velük. Ezen csakis úgy segíthetünk, ha mi tanárok a tananyagról élvezetes, s így maradandó vizuális élményt nyújtunk. Másrészt pedig látjuk az anyag logikai struktúráját és igyekszünk tanítványainkkal is megláttatni azt.
Ennek segítése céljából készült jelen kiadványunk a tanárszakos hallgatóknak, pályakezdő pedagógusoknak, de már régebben gyakorló pedagógusok és diákok is sikerrel használhatják napi munkájukhoz. A gimnáziumi biológia tananyag strukturálásával a kollégáknak feldolgozási ötleteket, a tanulóknak pedig otthoni tanuláshoz kívánunk hathatós támaszt nyújtani. Elsősorban a felvételire készülőknek, de a biológiával szimpatizálók részére is segítségül szolgálhat rendszeres használata.
Azt szeretnénk elérni, hogy rendszeresen használt kézikönyvvé váljon, amely a biológiatanításban a tanítás-tanulás folyamatát eredményesebbé teszi.
Elsősorban azzal, hogy
- fejleszti a lényeglátást,
- kiemeli a tananyag lényeges mondanivalóját,
- bemutatja a tananyag lényeges mondanivalóját,
- bemutatja a tananyag logikai gondolatmenetét,
- segíti a magyarázat megértését, az otthoni tanulást, rögzítést, valamint későbbi felidézését,
- ötleteket ad az önálló jegyzetelés formai és módszertani elsajátításához. Ez utóbbinak a felsőoktatási intézményekben továbbtanuló tanítványaink látják majd hasznát.
Törekedtünk arra, hogy a vázlatok jól tagoltak és könnyen áttekinthetők legyenek. A megfelelő részekre bontást, a logikai kapcsolatokat nyilakkal jelöltük.
A vázlatgyűjtemény szervesen épül a gimnáziumi biológia tananyagra, mint jelenlegi felvételi követelményrendszerre. Éppen ezért a biológiai tankönyvekkel és a biológiai albummal együtt használandó. Használatának szerves kiegészítője az időközben Szécsi Szilveszter szerzőtársammal megjelentetett "Biológiai fogalmak és összehasonlító táblázatok" című kézikönyv.
Vissza