1.035.082

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A kémia tanításának módszertana I.

Természettudományi Karok/Kézirat

Szerző

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 267 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Tankönyvi száma: J3-293. Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Mint az első kiadás előszavában is kiemeltük, a Tudományegyetemeken folyó tanárképzés helyzetében az utóbb 4-5 év alatt igen sok és örvendetes változás következett be. Az 5 éves képzésre való... Tovább

Előszó

Mint az első kiadás előszavában is kiemeltük, a Tudományegyetemeken folyó tanárképzés helyzetében az utóbb 4-5 év alatt igen sok és örvendetes változás következett be. Az 5 éves képzésre való áttérés, az egyetemekhez tartozó gyakorlóiskolák megszervezése, a Tanárképző Tanácsok müködése és néhány más szervezeti változás az egyetemek tanárképző munkájában jelentős javulást hoztak. E fejlődés fontos állomásaként az egyes szakcsoportokon belül módszertani tanszéki részlegek szervezése kezdődött meg s ez lehetőséget ad a módszertani oktatás jelentős javitására, továbbá az eddig elhanyagolt módszertani kutatás meginditására is.
A középiskolai reform bevezetése, az ezzel járó tapasztalatok kiértékelése még 2-3 évet igénybevesz, igy még a második kiadásnál is el kellett tekintenünk a jegyzet második kötetének, a konkrét tanitási anyag módszertanát felölelő részek kidolgozásától. A jegyzet teljes anyagának összeállitása előtt azonban szükségesnek láttuk az első rész anyagának bizonyos mértékü átcsoportositását, illegőleg korszerüsitését.
Meggyőződésünk szerint a jegyzet jelenlegi anyaga is alkalmas arra, hogy a tanárjelöltek kiképzésében betöltött szerepén kivül kellő utmutatást nyujtson a már müködő kémia-szakos tanárok számára, ezért igyekeztünk biztositani, hogy a jegyzet a kémia-tanárok kezébe is eljuthasson. Ez egyben lehetőséget nyujt arra, hogy észrevételeiket és megjegyzéseiket hozzánk eljuttatva a jegyzet anyagát tovább bővitsük és csiszoljuk. E munkában számitani szeretnénk kémia-tanár társadalmunk s ezen belül a Kémiai Szakmódszertani Kutatócsoport eredményes tapasztalatgyüjtő és kutatómunkájára. Vissza

Tartalom

Előszó 3
I. A KÉMIATANITÁS ÉS MÓDSZERTANA 5
1. A kémiatanitás módszertanának meghatározása, a rokontudományokkal való kapcsolata 5
2. A kémia, mint iskolai tantárgy 9
3. A kémia tantárgy kapcsolata az iskolai tárgyakkal 13
II. A KÉMIATANITÁS TÖRTÉNETE 21
1. Az iskolai kémiatanitás bevezetése és alakulása 1945-ig 21
2. A kémiatanitás helyzete a felszabadulás után 25
III. A KÉMIATANITÁS CÉLJA, FELADATA 30
1. A kémiatanitás célja az általánosan müvelő iskolákban 30
2. A kémiatanitás oktatási és nevelési feladatai 34
IV. A KÉMIATANITÁS TARTALMA 71
1. A tantervi anyag kiválasztásának elvi kérdései 71
2. Az általános iskolai és a középiskolai kémia tantervi anyaga 75
3. A kémiai tanmenet 81
4. A kémia tankönyveiről és segédkönyveiről 84
V. A KÉMIAI ISMERETSZERZÉS UTJA 89
1. A kémiai tényanyag ismertetése 89
2. A tények, tapasztalatok elemzése 92
3. Általánositás; a kémiai fogalmak kialakitása 94
4. A kémiai ismeretek megszilárditása, alkalmazása, ellenőrzése 98
VI. A KÉMIATANITÁS MÓDSZEREI 101
1. Az oktatás módszereinek kialakulása 101
2. Az ismeretek szóbeli kifejtése 105
3. A szemléltetés módjai és eszközei 112
4. Az előadási kisérletek 124
5. Tanulmányi kirándulás. Üzemlátogatás 140
6. A kémia tanitásában előforduló hibák
VII. A TANULÓKKAL VALÓ FOGLALKOZÁSI KÉRDÉSEI 147
1. A kémiai tanulásának módszerei 147
2. A tanulók aktivitása; az önálló munka lehetőségei, módjai 149
3. Házifeladatok a kémiatanitásban 154
4. A tanulók munkafüzetei 156
VIII. AZ OKTATÓ-NEVELŐ MUNKA TERVEZÉSE, VEZETÉSE 158
1. A tématerv készitése 158
2. A kémia-órák szerkezeti kérdései 163
3. A tanár felkészülése az órára, óravázlat 179
4. A tanitási óra vezetése 191
5. A kémia-órán folyó oktató-nevelő munka elemzése 198
IV. A KÉMIA TANITÁSÁNAK ÉS TANULÁSÁNAK MÁS FORMÁI 202
1. A kémiai szakkör 202
2. A tanulók segitő munkája a szertárban és az órán 209
3. A felnőttoktatás kérdéseiről 211
4. A kémiai ismeretterjesztő munka 213
X. A KÉMIATANITÁS TÁRGYI FELTÉTELEI 216
1. A kémiai szertár 216
2. A kémiai előadóterem 227
3. A kémiai szakkönyvtár 233
XI. A TANÁR TOVÁBBKÉPZÉSE. MÓDSZERTANI KUTATÓMUNKA 235
1. A tanári továbbképzés területei 235
2. A módszertani kutatómunka kérdései 239
3. A magyar nyelvü kémiai szakmódszertani irodalom bibliográfiája 241
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv