1.034.970

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Munkaerkölcs a szocialista társadalomban

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Magánkiadás
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 103 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 50 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

I. A MUNKA ÉS MUNKAERKÖLCS TÖRTÉNETI MEGKÖZELÍTÉSÉNEK SZÜKSÉGESSÉGE
A munkaerkölcs sokarcú fogalom: egyszerre jelölhet hivatástudatot, helytállást, életvitelt; összegezhet követelményeket,... Tovább

Előszó

I. A MUNKA ÉS MUNKAERKÖLCS TÖRTÉNETI MEGKÖZELÍTÉSÉNEK SZÜKSÉGESSÉGE
A munkaerkölcs sokarcú fogalom: egyszerre jelölhet hivatástudatot, helytállást, életvitelt; összegezhet követelményeket, utalhat állapotokra. Az emberiség eddigi történetében sokszor és sokféle módon éltek s éltek vissza a tisztes munka, a munkában való helytállás igényével, látszatával s hasznával.
A munka s az erkölcs fogalmának összekapcsolása egyébként korántsem természetes s eredendően adott. Erre figyelmeztet a köznapi gondolkodás s a nyelv története s még egyértelműbben az osztálytársadalmak érdekviszonyait tükröző ideológiák s etikai tanok historikuma.
Ami a köznapi gondolkodást s a nyelv történetét illeti, tanulságos - különösen azok számára, akik leginkább csak meditálni szoktak a kétkezi munkáról s könnyedén vetik papirra a munka esztétikumával kapcsolatos gondolataikat -, hogy szinte valamennyi európai nyelv archaikus rétegeiben a munkát a kin, a gyötrelem fogalmával társitják. A latin labor először fáradozást, csapást, kint, bajt jelöl s csak később válik egyértelműen a fizikai erőkifejtést, a munkát jelölő fogalommá. A francia labeur egyszerre jelöli a fáradtságot, a fárasztó erőkifejtést s a munkát; többesszámban pedig szülési fájdalmakat, a vajúdást. A népnyelv s a közgondolkodás szinte költői módon társitja a legnemesebb, uj életet világra segitő fájdalmakat s a munkát, amely az emberi nemet "segítette világra": az embert homo sapicussá avató második természet megalkotója lett. Az ugyancsak francia travail egyszerre jelöl fáradtságot, terhet s munkát. Elgondolkoztató, hogy a középkorban - a jobbágyi röghözkötöttség időszakában - a travail volt a neve annak az erős faállásnak, amiben a kovács a makrancos lovat a lábak megbéklyózásával nyugalomra késztette. Egy másik kapcsolatrendszert - társadalmi viszonyt s az eredendő bün mítoszával eszmeileg is szentesitett állapotot - tükröz a latin poena "büntetés" szóból származó francia poine, amely egyszerre jelöl büntetést, szenvedést, fáradtságot, gondot és munkát. A német "Arbeit" szláv eredetű s eredetileg bajra, nyomorra, szenvedésre utal. A szláv rabota a rabu-roby szóból származik: alapjelentése: rabszolga. A trud szó az ószlávban kettős értelmű: fájdalmat, betegséget s egyidejűleg igyekezetet, hőstettet is jelentett.
A magyar munka szó is szláv eredetű: a muka szóból származik, amelynek eredeti - a szláv nyelvekben ma is megőrzött - jelentése: a kin. A "munkás" megjelöléssel egyébként a Halotti beszédben találkozunk először, annak jelölésére, hogy az embert "gyötrelmes, fáradtságos világba vetette az Isten. Az Ur s annak különböző származékai - Uros, Urocs - pedig nemcsak hatalmi helyzetet fejezett ki, de a munkától való mentességet is. Az osztálytársadalmak sajátos érdekviszonyait visszatürköző ideológiák s etikai tanok története pedig világosan utal arra, hogy az uralkodó osztályok csak a polgári társadalom kialakulásával párhuzamosan - s akkor is igen ellentmondásos módon - tulajdonítottak erkölcsi értéket a munkának s integrálták a munka tevékenységét - legalábbis a kétkezi munkát - az erkölcsileg méltánylandó jelenségek körében. Aristoteles - hiven visszatükrözve a rabszolgatársadalom sajátosságait - s szellemiségét - a munkatevékenységet a szabad emberhez méltatlan létmódként, a fizikai munkát végző rabszolgát beszélő szerszámként jellemezte. A hűbéri társadalmat a katolicizmus szellemi monopóliuma uralja. A katolicizmus - minden látszólagos mozdulatlansága ellenére - a középkor évszázadai alatt is módosította, finomította erkölcsi szabályrendszerét. Vissza

Tartalom

I. A munka és munkaerkölcs történeti megközelítésének szükségessége . 3
II. Munkásmagatartás a tőkés társadalomban 5
III, A magyar társadalomtörténet és a munkaerkölcs 13
Az un. történeti osztályok munkafelfogása 13
A parasztság rétegződése és munkaerkölcsről kialakított felfogásai a feudál-kapitalista Magyarországon 14
A magyar ipari munkásság kialakulása és munkaerkölcse
A földreform, az államosítások - az uj munkaerkölcs kialakulásának kezdetei. . . 28
Az "erőltetett menet" hatásai a munkásmagatartásra 30
IV. A mezőgazdaság szocialista átszervezése és a munkaerkölcs 43
V. Az uj gazdaságirányítási rendszer és a munkás magatartások 52
Gazdasági szabályzók és a munkásmagatartás (Dr. Pirityi Ottó előadása) 53
Munkásmagatartások és a gazdasági szervezet (Dr. Héthy Lajos előadása) 57
A munkaerőhelyzet és a munkamorál (Meitner Tamás előadása) 63
Az üzemi demokrácia és a munkásmagatartások (Dr. Pozsgay Imre előadása). . . 69
A szakszervezetek tevékenységének hatása a munkásmagatartásra (Buza Márton
előadása) 72
A munkaszervezettel kapcsolatos jogok és kötelességek rendszere (Dr. Radnay
József előadása)
A munkaerkölcs néhány szociálpszichológiai vonatkozása (Dr. Pataki Ferenc
előadása) 79
VI. Munkásvélemények és értékek. A társadalmi egyenlőség elve és az ösztönzés
szocialista rendszere 83
VII. Munka, közösség és a szocialista brigádmozgalom 90
Összefoglalás 100
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Munkaerkölcs a szocialista társadalomban Munkaerkölcs a szocialista társadalomban Munkaerkölcs a szocialista társadalomban Munkaerkölcs a szocialista társadalomban Munkaerkölcs a szocialista társadalomban

A borító kissé foltos, töredezett, a könyv kötése megtört.

Állapot:
3.480 Ft
1.740 ,-Ft 50
9 pont kapható
Kosárba
konyv