1.034.970

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kultúra: tanítás és nevelés Szent István korában

Európa az első évezredfordulón II.

Szerző
Lektor

Kiadó: AMETISZT Kiadó
Kiadás helye: Törökbálint
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 268 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-7952-05-5
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér reprodukcióval.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A szerző Csepelen született 1916 novemberében. A gimáziumot Pestszenterzsébeten végezte el. A teológiát Székesfehérvárott tanulta. Budafokon és Csepelen káplánkodott, s ez alatt a Budapesti Pázmány Péter Tudományegyetem Bölcsészeti Karának hallgatója is volt. Pszichológiából, filozófiából, pedagógiából és szociológiából szerzett abzsolutoriumot. A háború befejeztével Főpásztora engedélyével az innsbrucki Tudományegyetemen folytatt teológiai tanulmányait, ahol Hugo Rahner, Franz Lakner, A. Jungmann és Karl Prümm (később római professzor) jezsuita tudósok irányításával doktorátust szerzett. Majd ismét Budafokon működőtt, és egyúttal az egyházmegye ifjúsági egyesületeinek irányító lekésze volt. Állami nyomásra kitiltották a a főváros környékéről. Egy csendes kis faluban alkalma volt történelmi tanulmányai folytatására. Szellemtörténeti alapon folglalkozott, európai keretben Szent István korával, több kötetnyi tanulmányt összeállítva. Ennek elismeréseként 1958-ban a budapesti... Tovább

Fülszöveg

A szerző Csepelen született 1916 novemberében. A gimáziumot Pestszenterzsébeten végezte el. A teológiát Székesfehérvárott tanulta. Budafokon és Csepelen káplánkodott, s ez alatt a Budapesti Pázmány Péter Tudományegyetem Bölcsészeti Karának hallgatója is volt. Pszichológiából, filozófiából, pedagógiából és szociológiából szerzett abzsolutoriumot. A háború befejeztével Főpásztora engedélyével az innsbrucki Tudományegyetemen folytatt teológiai tanulmányait, ahol Hugo Rahner, Franz Lakner, A. Jungmann és Karl Prümm (később római professzor) jezsuita tudósok irányításával doktorátust szerzett. Majd ismét Budafokon működőtt, és egyúttal az egyházmegye ifjúsági egyesületeinek irányító lekésze volt. Állami nyomásra kitiltották a a főváros környékéről. Egy csendes kis faluban alkalma volt történelmi tanulmányai folytatására. Szellemtörténeti alapon folglalkozott, európai keretben Szent István korával, több kötetnyi tanulmányt összeállítva. Ennek elismeréseként 1958-ban a budapesti Hittudományi kadémia bekebelezett doktorrá adaptálta, majd 1959-ben magántanárrá habilitálta. Ebben a minőségében 30 éven át folyamatosan tanított a budapesti Hittudományi Akadémián.
Közben kerületi esperes, 1957-től törökbálinti plébános, majd c. prépost.
Négykötetes történelmi tanulmány második könyvét mutatjuk be a szerző szavaival: "A középkori nevelés- és oktatásügy fejlődése a keresztény Nyugaton az egyetemek kialakulásáig (XI. század vége) nem mozaikszerű részekből tevődik össze, hanem az egyház auktoritásának alapján épül és belőle virágzott ki. Vizsgálódásunkban különös tekintettel voltunk arra, hogy rekonstruáljuk az ifjú keresztény magyarság helyét abban a vallási és tudományos rendben, amellyel nagymúltú nyugati szomszédaink rendelkeztek. - A magyar kereszténység alapot vető munkásai, néhány bizánci pap kivételével, egytől egyig a nyugati kolostorok clunyi szellemiségű szerzeteseiből tevődtek ki. Az egész középkoron át Nagy Károly iskolapolitikája határozta meg a tanítási és nevelési rendszert. Mint zsinórmértékhez igazodtak ezekhez a mindenre kiterjedő iskolatörvényekhez az összes monostori és káptalani iskolák. - A népoktatás sürgetése és részbeni bevezetése is Nagy Károly érdemei közé sorolható. Ennek végzését a plébánosok kötelességévé tette. Az oktatás kereteit a vallásos nevelésnek alapelemei szolgáltatták. Ezeknek könnyebb megértetése céljából a plébánosok bevezették azokat a fiúgyermekeket az írás, olvasás és számolás kezdeti ismereteibe, akiket liturgikus segédkezésre is alkalmaztak.
A X. és XI. század iskolái két csoportban: a triviumban és a quadriviumban adták elő a lealkonyodott antik római világ szellemi hagyatékait. Nagy Károly uralkodása alatt igaz, hogy polgárjogot nyertek a profán tartalmú tárgyak is, de ezek a hittudomány, a szentírás helyes megismeréséhez adtak észbeli támasztékot.
Mivel a karolingi iskolatörvények évszázadokon keresztül érvényben voltak, és újítással az egyetemek koráig nem találkozunk, ezért a IX., X. és XI. század iskoláinak életét kell nyomon követni.
A tanítási módszer a dialogikus forma útján haladt. - A magyar kereszténység iskolai tanrendjéről csak az európai keresztény oktatás figyelembevételével tudunk képet alkotni. Az általános gyakorlatban lévő zsinórmértéknek hazánkban is érvényben kellett lennie. Ennek első alkalmazói a nyugati kolostorok szerzeteseiből kerültek ki. Csak azt adhatták, amiben ők is nevelkedtek, és amit ők is tanultak. Tehát rekonstruálni kell a nyugati iskola képét, és máris adva van az első magyar iskolaügy és a nevelési rend helyzetképe is." Vissza

Tartalom

Bevezetés
Történelmi háttér 5
I. Rész
Első fejezet
A középkori iskolák és azoknak nagymesterei
A középkori iskolákról általában 19
A gall tanítási rendszer tananyaga a kolostori és püspöki iskolákban 27
Metzi Chrodegang 39
Második fejezet
Nagy Károly és az iskolaügy
Beda Venerabilis és Alkuin 43
Nagy Károly és a papképzés 51
Nagy Károly és a népoktatás 55
Jámbor Lajos és az iskolaügy 59
II. Rész
Első fejezet
A nyugati tudományosság fő ápolóhelyei és Hrabanus Maurus
Nevesebb kolostorok a tudomány ápolásában 65
Hrabanus Maurus és az iskolaügy 73
Hrabanus Maurus a hét szabad művészetről
A grammatikáról és annak fajairól 77
A retorikáról 78
A dialektikáról 79
A matematikáról 80
Az aritmetikáról 80
A geometriáról 82
A zenéről 82
Az asztronómiáról 84
A filozófusok könyveiről 84
A keresztény fegyelemről 86
Második fejezet
Az egyes tudományágakról
Hittudomány a középkorban 89
Elemi ismeretek iskolai oktatása 93
Felsőoktatás
A hét szabad művészetről általában 97
A trivium tárgyai
Grammatika 101
Retorika 107
Dialektika 110
A quadrivium tárgyai
Aritmetika 113
Asztronómia 117
Zene 119
Geometria 123
III. Rész
Első fejezet
A kolostoriskolák szervezetei és nevelési rendszere
Az iskola élete és rendje 129
Berendezés a káptalani iskolákban 135
Nevelés és fegyelmezés 139
Iskolai örömnapok 143
Második fejezet
A világiak tanítása
A lovagok nevelése 147
A keresztény nőnevelés 153
A világban maradó leányok nevelése 161
Írónők a középkorban 163
IV. Rész
Első fejezet
A magyar kereszténység kialakulására ható híres középkori iskola
A Chartresi iskola 169
Chartresi Szent Fulbert 173
Bajor iskolák
A freisingi iskola 181
A tegernseei iskola 185
A regensburgi Szent Emmeram kolostor iskolája 189
A niederaltaichi iskola 193
A passaui iskola 197
Befejezés
Eredmény és összefoglalás 201
Jegyzetek
Bevezetés 229
Első rész
Első fejezet 229
Második fejezet 232
Második rész
Első fejezet 236
Második fejezet 237
Harmadik rész
Első fejezet 246
Második fejezet 249
Negyedik rész
Első fejezet 253
Befejezés 259
Felhasznált irodalom 261

Dr. Pelsőczy Ferenc

Dr. Pelsőczy Ferenc műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Pelsőczy Ferenc könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Kultúra: tanítás és nevelés Szent István korában Kultúra: tanítás és nevelés Szent István korában
Állapot:
2.480 Ft
1.240 ,-Ft 50
19 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Kultúra: tanítás és nevelés Szent István korában Kultúra: tanítás és nevelés Szent István korában Kultúra: tanítás és nevelés Szent István korában

A lapélek enyhén foltosak.

Állapot:
2.480 Ft
1.730 ,-Ft 30
26 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Kultúra: tanítás és nevelés Szent István korában Kultúra: tanítás és nevelés Szent István korában
Állapot:
2.480 ,-Ft
37 pont kapható
Kosárba
konyv