1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Fejlődés és neveléslélektan

Egységes jegyzet/Kézirat/Bölcsészettudományi Karok

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 244 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Tankönyvi szám: J 2-310. Megjelent 750 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Mindegyik tudományos disciplina sajátos tárgykörrel és kutatási problematikával rendelkezik, amelyet speciális módszerek segítségével tanulmányoz. Ez természetesen vonatkozik a gyermek fejlődésének... Tovább

Előszó

Mindegyik tudományos disciplina sajátos tárgykörrel és kutatási problematikával rendelkezik, amelyet speciális módszerek segítségével tanulmányoz. Ez természetesen vonatkozik a gyermek fejlődésének és nevelésének pszichológiai törvényszerűségeit vizsgáló tudományágakra is. A fejlődés- és neveléslélektan sajátos tárgykörrel és metodikával rendelkező önálló tudománnyá válása a múlt század végén az általános pszichológia kialakulását követő differenciálódás eredményeként indult meg. N. D, Levitov professzor helyesen utal e folyamatot elősegítő s társadalmi, szükségletből eredő néhány körülményre:
1. Az evolúció eszméje egyre inkább és egyre mélyebben behatolt a tudományba és szükségszerűvé tette a pszichikum fejlődésének tanulmányozását. Az ún. genetikus pszichológia kutatni kezdte a pszichikum fejlődésének törvényeit a filogenezis és és az ontogenezis területén.
2. Kutató tudósok és a nevelés gyakorlati szakemberei arra a meggyőződésre jutottak, hogy az általános lélektan által megállapított törvényszerűségek nem elegendők a gyermek viselkedésének, tevékenységének, lelki sajátosságainak és fejlődésbeli feltárásához és megértéséhez. Ez a körülmény egy új sajátos tudományág kimunkálását sürgette.
3. Az orvostudománynak a gyermek szervezetével foglalkozó ágai közül a gyorsan fejlődő pediátra és gyermekpatopszichológia nemcsak a normálisan fejlett, egészséges gyermek anatómiai és fiziológiai ismeretét kezdte sürgetően igényelni, hanem ezzel együtt a gyermek pszichikai fejlődésének tanulmányozását is.
4. Végül sürgette a fejlődés- és neveléslélektan önálló kutatási tárgykörrel rendelkező tudománnyá válását a nevelőintézményekben működő gyakorló pedagógusok szükséglete is, akik nap mint nap találkoztak a különböző életkorú gyermekek sajátos pszichológiai problémáival, amelyek a nevelés eredményesebbé tétele érdekében elemzésre, tudományos feldolgozásra és általánosításra vártak. Vissza

Tartalom

Bevezetés (Duró Lajos)3
A fejlődéslélektan tárgya és feladatai5
A fejlődés- és neveléslélektan tanulmányozásának jelentősége a pedagógus munkájában7
A fejlődés- és neveléslélektan módszerei (Duró Lajos)10
A lelki fejlődés alapvető problémáinak értelmezése27
A gyermek lelki fejlődésére vonatkozó fontosabb idealista elméletek bírálata27
A gyermek fejlődésének tényezői34
Az öröklés, a környezet és a nevelés szerepe a gyermek fejlődésében34
A lelki fejlődés általános törvényszerűségei41
A fejlődés szakaszai és az életkori sajátosságok (Duró Lajos)47
A gyermek fejlődésének sajátosságai az iskoláskor előtti szakaszban53
A csecsemőkor (születéstől 1 éves korig)53
A kisgyermekkor (1-3 éves korig)59
Az óvodáskor (3-6 éves korig) (Duró Lajos)66
Kisiskolások74
A serdülők84
Az ifjúkor (Radnai Béla)99
A megismerő tevékenység fejlődése, fejlesztése114
Az érzékelés fejlődése, fejlesztése114
Az észlelés fejlődése, fejlesztése119
Az emlékezet fejlődése, fejlesztése124
A fantázia fejlődése, fejlesztése134
A gondolkodás fejlődése, fejlesztése (Radnai Béla)140
A pedagógiai pszichológia tárgya, feladata161
A neveléslélektan tárgya és feladatai166
A pedagógiai tevékenység (nevelés-oktatás) pszichológiai elemzése166
A pedagógiai hatás lélektana166
A nevelés folyamatának pszichológiai elemzése172
Az oktatás folyamatának lélektani alapjai186
A tanulás lélektana (Kelemen László)186
A feleltetés, minősítés pszichológiája (Radnai Béla)210
A közösség pszichológiai hatása219
A család lélektani hatása nevelés terén225
A napközi otthoni és a kollégiumi nevelés hatása229
Az osztályközösség hatása230
A tanulók személyiségének megismerése, jellemzése (Kelemen László)233
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv