1.034.174

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Sajátos pedagógiai feladatok 6. - Vezetéslélektan

Egészséges emberkép/Személyi vezetés

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Alfa Rehabilitációs Kht.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 219 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A jelen tankönyv a korábbi A vezetés lélektanának bővített és átdolgozott változata. Az elmúlt évtizedben mind Európában, mind Magyarországon a társadalmi, gazdasági élet több szempontból is... Tovább

Előszó

A jelen tankönyv a korábbi A vezetés lélektanának bővített és átdolgozott változata. Az elmúlt évtizedben mind Európában, mind Magyarországon a társadalmi, gazdasági élet több szempontból is jelentős változáson ment keresztül. Ehhez mind a pedagógusképzésnek, mind a továbbképzésnek igazodnia kell. Az iskolai nevelő tevékenységben nemcsak azért kell bizonyos problémák megoldására nagyobb erőfeszítéseket tenni, mert azok halmozottan jelentkeznek - természetesen azért is -, hanem azért, mert a korábbinál nagyobb igényességgel kívánunk munkálkodni az új nemzedék egészséges életvezetésének és társadalmi integrációjának a kialakításán. E két szempont együttesen tette szükségessé, hogy amikor a közoktatásban a vezetés kérdéseit tárgyaljuk, akkor a problematikus, a veszélyeztetett, a kisebbségi sorsban élő gyermekek problémáival kiemelten foglalkozzunk. Ezt nem azért tesszük, hogy az iskolai munka egészét hozzájuk igazítsuk, hanem éppen ellenkezőleg: arra kell törekednünk, hogy az ő problémáikat oldva, a megszokott iskolai élet az ő számukra is természetes és jó színvonalon teljesíthető legyen. Éppen ezért - és ilyen szempontból -, foglalkozunk a tehetséggondozás kérdésével, nem az elitiskolái, hanem a normáliskolai megoldásával, mindenkire kiterjesztve. Ez a pedagógiai vezetéslélektan tehát profiljában bővül, de terjedelmében alig. Ahogyan az átdolgozás során az időközben kiadott vonatkozó miniszteri rendeletben megjelenteken kívül a korábbi oktatási tapasztalatokat figyelembe vettük, úgy most is köszönettel fogadjuk a javító szándékú észrevételeket. Vissza

Tartalom

Előszó ...................................................................................7
Bevezetés ..........................................................................9
Első rész: A pedagógiai tevékenység és speciális területeinek a lélektana
1. Egészséges emberkép és nevelés.............................................................15
1.1. A neveléshez emberképre van szükségünk..............................15
1.2. A test és a lélek egysége .............................................................16
1.3. Az egészség és a fejlődés.............................................................19
1.4. A nevelés: ösztönzés és környezetalakítás ....................................21
1.5. A jelző nélküli ember............................................................22
Kérdések - feladatok..........................................................................................26
2. A pedagógiai tevékenység pszichológiai alapjai és törvényszerűségei 27
2.1. Egy nevelőszülő vallomásai ...........................................................27
2.2. A pedagógiai hatás értelmezése......................................................29
2.3. A pedagógiai hatás törvényszerűségei..............................30
2.4. A nevelési helyzetek elemzése....................................................32
2.5. Három bipoláris tevékenységforma.................................34
2.6. Motiváció, motivációs elméletek ......................................36
Kérdések -feladatok..............................................................................40
3. A problematikus gyermek nevelésének pszichológiai problémái............43
3.1. Ki a problematikus gyermek, és mitől az?...........................................44
3.2. A nehezen nevelhetőség okai...............................................................46
3.3. A korrigáló nevelés ........................................................................48
3.4. Védekezési és menekülési mechanizmusok............................51
3.5. A parataxisok működése...............................................56
Kérdések - feladatok.........................................................................................60
4. A veszélyeztetett, intézményes gyermek- és ifjúságvédelemre
szoruló csoportok nevelésének pszichológiai problémái....................................65
4.1. A veszélyeztetés, az állami gondozottak helyzete ............................................66
4.2. A családközpontú gyermek- és ifjúságvédelem.....................67
4.3. A gyermekvédelem összetett, bonyolult tevékenység ..................................71
4.4. Az iskolai gyermekvédelem........................................................................74
Kérdések-feladatok.................................................................................77
5. Az etnikai kisebbséghez tartozó gyermekek és fiatalok
nevelésének pszichológiai kérdései...........................................79
5.1. Az előítéletek által okozott lelki sérülések..................................79
5.2. Gyógyítás szerepjátékkal ..........................................................................80
5.3. Egy makroszintű esemény: a cigány gyerekek nevelési problémái 84
5.4. Az identitástudat szerepe ......................................................................86
Kérdések - feladatok........................................................................................92
6. Tehetséggondozás.....................................................................................93
Kérdések - feladatok.......................................................................................101
Második rész: A pedagógiai vezetés lélektana
1. A vezetés szemléletmódja az egyéni bánásmódtól a rendszerirányításig fejlődött..............................................103
1.1. A multidiszciplináris megközelítés is a pszichológiához vezet .. 104
1.2. A korszerűnek tűnő vezetés is juthat válságba .................107
1.3. A vezető tevékenységét a léptékrend is meghatározza................................109
1.4. A vezetés lényegében: rendszerirányítás különböző léptékrendben 110
1.5. A megfelelő vezetési stílus több dimenziós.........................................112
1.6. A vezetői stílus meghatározása bonyolult feladat...........................116
Kérdések-feladatok....................119
2. A pedagógiai vezetés is rendszerirányítás .........................................12r|
2.1. A pedagógiai vezetés ökoszisztémája: az iskola szervezete
és fejlesztő környezete...........................................................122
2.2. A pedagógiai vezetés funkcióit és hatékonyságát együtt értelmezzük........127
Kérdések-feladatok.............................................................................134
3. Személyi vezetés és bánásmód .............................................................137
3.1. A helyes személyi értékelés és bánásmód alapja a reális 138
emberismeret ......................................................................................138
3.2. A vezetés eredménye a meggyőződés kialakulásával
válik tartóssá................................................................................................147
3.3. Az életszemlélet realitása gondolkodó értékeléssel növelhető.... 150
Kérdések - feladatok........................................................................................155
4. A vezetés csoportépítés....................................................................157
4.1. Ahogyan mi látjuk magunkat, és ahogyan - véljük,
hogy - minket látnak: tanári szerepek és sztereotípiák..............................158
4.2. A kommunikáció emberi üzenetváltás és energiacsere folyamat 163
4.3. Az eredményes kommunikáció: eredményes kapcsolatteremtés és
konfliktuskezelés.....................................................................................170
Kérdések - feladatok.............................................................................178
5. A vezetés nyilvános kapcsolatépítés .........................................183
5.1. Az iskola „személyisége" közvéleményt és ethost formál ....................184
5.2. A jó tantestületi légkör a hatékony iskolai PR biztos forrása .... 189
Kérdések -feladatok.....................................................................................193
6. A vezető személyisége, egészsége és pedagógiai kultúrája..............................195
Kérdések-feladatok...........................................................................204
Befejezésül .....................................................................213
Bibliográfia .....................................................................................................217

Dr. Rókusfalvy Pál

Dr. Rókusfalvy Pál műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Rókusfalvy Pál könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Sajátos pedagógiai feladatok 6. - Vezetéslélektan Sajátos pedagógiai feladatok 6. - Vezetéslélektan
Állapot:
2.480 ,-Ft
12 pont kapható
Kosárba
konyv