A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Paedagogiai plutarch I. (töredék)/Észak-amerikai útam vonala, természeti, etnografiai és kulturai viszonyok/Vezérkönyv a földrajz tanitásában/Magyar nyelvtanítás

Szerző
,
Kiadó:
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 312 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 13 cm
ISBN:
Megjegyzés: 4 mű egybekötve. Az I. mű könyvészeti adatai címlaphiány miatt nem beazonosíthatók, töredék kötet. Az I-II. mű fekete-fehér ábrákkal illusztrált. A könyvészeti adatok a tartalomjegyzékben találhatók.

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A "Paedagogiai plutarch I." c. mű előszava:

Ki ne óhajtaná, hogy a legterhesebb, de egyszersmind a legmagasztosabb pálya - a közoktatás és a népnevelés - kiválóbb küzdőinek arczképeit,... Tovább

Előszó

A "Paedagogiai plutarch I." c. mű előszava:

Ki ne óhajtaná, hogy a legterhesebb, de egyszersmind a legmagasztosabb pálya - a közoktatás és a népnevelés - kiválóbb küzdőinek arczképeit, tanulságos élettörténetök adatait s irodalmi munkásságuk gyümölcseinek jegyzékét egybegyűjtve lássa? Bizonyára minden tanügyi tényező, ki érzi és tudja, hogy pályájának hajdani őserdejét e nagy szellemek eszméi törték át s vertek rajta keresztül-kasul járható - bár csak nagy ritkán rózsás - utakat.
A tábornoknak, a ki távcsövén s parancsosztás által csatát intéz, csatát nyer - szobrot emelnek. A népnevelőknek, a közoktatás békében harczolóinak, kik a társadalmi életküzdelemnek, a közmívelődésnek, nagy eszmék terjesztésének, a hazaszeretetnek s népek jóllétének mindennapi hősei, tetteiket nem hirdeti szobor, pedig sokszor fel lehetne tenni a kérdést: ki volt nagyobb, ki volt dicsőbb, ki nyert több s fényesebb csatát?
A mi hőseink emlékének nem kell porladó kő-, vagy megmérhető időkig fennálló érczszobor. „Eszméik győzedelme" halhatatlanitja őket. Egyik alkotásával emelt magának idővel és enyészettel daczoló emléket; a másik, korát megelőző fényes szellemével átvilágított századok homályán. Vissza

Tartalom

Orbók Mór: Paedagogiai plutarch I. 1-32

Dr. Szabó József: Észak-amerikai útam vonala, természeti, etnografiai és kulturai viszonyok - Két előadás, tartatott a Természettudományi Társulat estélyén, 1882. decz. 1. és 15., három ábrával illusztrált, Népszerű Természettudományi Előadások Gyüjteménye VI. kötete 41. füzete, kiadja: a K. M. Természettudományi Társulat, Budapest, 1883., nyomtatta a Franklin-Társulat nyomdája
Utam vonala -. -- --- --- --- - --- 3
New-York - - - -- - - - - 5
New-Haven ___ - - -- -- -- - - - 13
Philadelphia ... - - --- - -- - 14
Washington - -- - - - --- - - 16
Cincinnati --- -- --- -- -- - 18
St. Louis - --- --- ----- -- 18
Omaha és az Overland-ut ... ... ... - 19
Salt Laké City, Ogden (Utah) ... - - - - 21
San Francisco (Kalifornia)- - - - -. -- 23
Virginia City (Nevada), Cornstock Lode ___ -- - 25
Denver (Kolorado) _- ___ - -- --- -- -- 27
Kansas ___ ___ --- --- --- --- --- -- 30
Chicago (Illinois) (Endless wire cable) ___ - 31
Niagara ___ ___ ___ - - - -- --- -- --
Montreal (Kanada) „_ ... ___ - -- - 36
Ottawa (Kanada) - --- - - --- --- 39
Albany (New-York állam) - -- - -- - -- 41
Boston (Massachusetts) ___ - -- --- - --- 42
Bármim ___ ... - -_ -- --- - 44
New-York (búcsúzás) ___ - - - -- - - 48
I. É.-Amerika természeti viszonyai... --- -53
I. A két oczeán _.. ... _ . .. --- --- --- --- --55
II. Az E. Államok területe ___ ___ - --- - -59
A felület alakulata ... - -- --59
Geologiai viszonyok ___ - - - --- - 61
A) Az Appalachi hegység és az Atlanti rónaság -. 64
B) A Kordillerák... ... ... - - - - 65
a) Rocky Mountains - - - -- - 66
b) Kalifornia és Oregon hegysége-... - ... ... 68
c) Belföldi fensík- - - - - - 69
Great Salt Laké - ... - - - ... 70
Yellowstone National Park ... „„ ... 71
Bányászat ... --- --- --- --- - - 76
III. Az E. Államok vízrendszere... ... ... ... - 79
a) A közép lapály vagy a Mississippi-völgy ... ... 81
(3) Az ÉK lépcsős sík-rendszer, az 5 nagy tó ... 82
Niagara folyó és zuhatag ... ... ... ... ... 82
A jégkereskedés... ... ... ... --- ... 88
É. Amerika növényvidékei s különösen erdősége 93
Yosémite valley ... - -. ... - - ... 97
IV. Az E. Államok klímája... ... ... ... ... ... 98
II. É.-Amerika etnográfiái viszonyai ... ... ... ... 101
A fehér. 1. Angol ... ... ... ... ... - 102
2. Ir ... - - -..- - - - - 104
3. Német... ... ... ... ... - - 104
4. Franczia... ... - ... ... ... ... 107
Az indián... ... ... ... ... ... ... ... 107
A néger ... ... ... ... ... 111
A chinai ... ... ... ... ... ... ... ... 113
III. Kulturai viszonyok ... ... ... ... ___ ... 117
A vallásosság ... ... ... ... ... ... ... ... 120
Temperance societies ... ... ... ... ... ... ... 122
A nőtisztelet ... ... ... ... ... ... 123
A nevelés és tanítás ... ... ... ... ... ... ... 126
Harward University ... ... ... ... ... .128
American Association for advaricement of science ... 130
A felolvasások ... ... ... ... ... ... 131
Végkövetkeztetés ... ... ... ... ... ... ... ... 133
Függelek.
a) Magyar munkák jegyzéke Amerikáról ... - 135
b) A legkiválóbb forrásmunkák Amerika viszonyaira
nézve ... ... ... ... ... ... ... ... 141

Ballagi Károly: Vezérkönyv a földrajz tanitásában tanitók számára - Franklin-Társulat Magyar Irod. Intézet és Könyvnyomda kiadása és nyomása, Budapest, 1877.
Előszó . . 3
I.
1. Szükséges tantárgy-e népiskolában a földrajz ... 7
2. A földrajzi oktatás célja és értéke -
3. Mely alapelvek szerint kell a földrajzi tananyagot a
népiskola számára kiválasztani 8
4. A földrajzi tanítás módszere 12
II.
5. A földrajzi oktatás előkészítése 17
III.
6-8. A ministeri tanterv . . 18
IV.
Az első tanfolyam, vagyis a 3.
oszt. tananyaga a földrajzból.
9. Helység, láthatár, világtájak, térkép 20
10. Megye, kerület, földszíne, víz 24
11. A kerületek . 26
12. Társországok 28
13. A föld, földrészek, tengerek -
A 2. évfolyam, vagy a 4. osztály
tananyaga 35
14. A negyedik osztály 29
15. Bevezetés 30
16. A magy.-osztrák birodalom 33
17. Magyarország leírása ... 34
18. A 3. évfolyam, vagy az 5.
osztály tananyaga 35
19. Ismétlés - a tenger. ... -
20. A hegyek 37
21. Égitestek 38
22. A föld gömbalakja 39
23. A föld mozgása .40
24. Földsarkok, földtengely . . 42
25. Nap és éj, időkülönbség . . 44
26. A napok és éjek hossza . . 45
27. A föld keringése és az évszakok 46
28. Egyenlítő, egyenközü körök 47
29. Délvonal, délkör 48
30. Földrajzi hosszuság, szélesség 49
31. Valamely hely fekvésének
meghatározása 50
32. A földrajzi hosszúság fokai,
percei, másodpercei kilométerekben -
33. Évszakok 51
34. Időkülönbség 53
35. A földövek és kiterjedésük 54

Deme Károly: (felső leányiskolai igazgató): Magyar nyelvtanítás - Kiadja Stampfel Károly, cs. és kir. udvari és kir. akad. könyvkereskedő, Budapest-Pozsony, 1889., Stampfel, Eder és társai könyvnyomtató intézetéből, Pozsonyban
Általános megjegyzések 7
Nyelvtanításunk hiányai 9
1. Téves vélemények 9
2. Az egyöntetlenség 17
3. A pedagógiai és logikai következetlenség 20
Javaslatok 28
1. A nyelvtani oktatás 28
2. A nyelvtani kézikönyv 44
3. A beszédtanítás 57
4. Az ortográfia 64
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv