A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Állomási üzemtan

Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Varrott papírkötés
Oldalszám: 326 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: 156 fekete-fehér ábrával. Tankönyvi szám: 44 356.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A vasúti üzemi jelenségek és részfolyamatok, valamint az ezekből összetett bonyolult (folyamat-) rendszerek megismerésére és irányítására törekedve, az állomási részfolyamatokból kell kiindulni.... Tovább

Előszó

A vasúti üzemi jelenségek és részfolyamatok, valamint az ezekből összetett bonyolult (folyamat-) rendszerek megismerésére és irányítására törekedve, az állomási részfolyamatokból kell kiindulni. Erre nem csupán az állomási műveletek, időfelhasználások sokfélesége, hanem az is ösztönöz, hogy a legfontosabb állomásközi, vonali részfolyamatokat is a szélesebben értelmezett állomásokon irányítják. Az elmondottakból az is kicseng, hogy bár a vasúti fuvarozási folyamatot mint helyváltoztatást elsősorban a vonali mozgások keretében bonyolítják le, mégis a vasúti üzemi folyamat jelenségekben, műveletekben és időben mért döntő része, túlnyomó többsége az állomásokra esik. Ezzel a nagyon sokféle jelenséggel foglalkozik könyvünk mint a vasúti üzemtannak az általános üzemtani fogalmakra, elvekre és módszerekre támaszkodó első része.
Az üzemtani szemléletnek megfelelően először a jelenségeket, a műveleteket, a részfolyamatokat és folyamatokat önmagukban tárgyaljuk, majd az ezek lebonyolításához szükséges berendezéseket. Az utóbbi témakörbe tartozó problémákat csak a legszükségesebb mértékben, főleg a berendezések és berendezésrendszerek funkciói, valamint a folyamatlebonyolítás, továbbá irányítás szempontjából vesszük szemügyre.
A könyv megszabott terjedelme miatt a jobb és elmélyültebb megértést elősegítő számpéldák és bizonyos szerkezetek ismertetése a gyakorlati órák anyagába szorult át, és külön jegyzetben áll rendelkezésre.
A problémák megoldása során - az immár klasszikusnak és nem ritkán túlhaladottnak is mondható, de az első megértésre mégis legalkalmasabb, egyszerűbb algebrai és grafikus modellek, valamint megoldási módszerek mellett - minden esetben megadjuk azt a korszerű matematikai, általában operációkutatási modellt is, amellyel az kezelhető. E modellek és megoldásuk konkrét felírására azonban a terjedelem korlátozottsága miatt rendszerint nincs lehetőség. Vissza

Tartalom

Előszó 13
A) A vasútállomás üzemi folyamata és részei 15
1. A vasúti forgalmi szolgálati helyek 19
2. A nyílt vonali és állomási üzemi folyamatok és berendezések közti
kölcsönhatás 21
3. A vasúti állomások funkciói és jelentősége 23
4. Az állomások osztályozása 24
5. A vasúti forgalmi-üzemi folyamat, a kocsiforduló képlete 26
6. A vasúti kocsik vonatban töltött állomási időfelhasználása 29
6.1. Forgalmi-üzemi műveletek 29
6.1.1. A vonatok közlekedésével kapcsolatos állomási műveletek 30
6.1.1.1 A behaladás és vonatfogadás 30
6.1.1.2 A kihaladás és vonatmenesztés 31
6.1.1.3 A vonatok áthaladtatása 32
6.1.1.4 Vágányút-beállítás és -bontás 33
6.1.1.5 A tolatások irányítása 35
6.1.1.6 A vonattalálkozások 35
6.1.2. A vonatokkal kapcsolatos állomási forgalmi műveletek
időnormáinak meghatározása 38
6.1.2.1 A vonat be-, ki- vagy áthaladásával kapcsolatos
foglaltsági idő 40
612.2 A visszajelentés és az érkezési-követési időköz 42
612.3 A legrövidebb állomási időköz meghatározása 43
612.4 A legkisebb állomási tartózkodási idő meghatározása 46
612.5 A legkisebb állomási időköz csökkentése technikai
módszerekkel 47
613. Az érkezési, indulási és áthaladási időpontok megállapítása 48
62. A meddőidő-felhasználások 49
621. A menetrendi kötöttség 49
622. A vonali zavaridők 49
7. A vasúti kocsik vonaton kívüli időfelhasználása 52
71. Forgalmi-üzemi okokból adódó vonaton kívüli időfelhasználások
A tolatási műveletek 54
711. A tolatás fogalma és célja 55
712. A tolatások osztályozása 55
713. A tolatási (technológiai) módszerek. A síktolatás 56
713.1 Bejárásos tolatás 56
713.2 A szalasztás 56
713.3 Csurgatás 59
714. A tolatási munkák dinamikájának és normalizálásának
alapjai 60
714.1 A szétrendezés időszükségletének meghatározási
módja 62
714.2 A vonatösszeállítási részfolyamat tervezése 66
714.21 Egycsoportos vonatok képzése 66
714.22 Többcsoportos vonatok képzése 66
714.23 Sokcsoportos vonatok összeállítása 66
714.24 A vonatösszeállítás időszükséglete 77
714.3 Az egyéb tolatási műveletek időszükséglete 79
714.4 A tolatási óra és a szükséges tolatómozdony-mennyiség megállapítása . 79
714.5 A tolatás megszervezésének irányelvei 80
72. Kereskedelmi-üzemi okokból a vonaton kívül töltött idő 81
721. A rakodási műveletek 82
722. A vasúti és a csatlakozó üzemi folyamatok összehangolása 83
723. Az árukezelési helyek kiszolgálásának tervezése 85
723.1 A Mamedov-féle módszer 87
723.2 A rakodóhely-kiszolgálási idő-(sor-)rend megállapítási módszerének továbbfejlesztése 89
723.3 Rakodási irányvonatok összeállítása 94
73. A vonaton kívüli meddőidő-felhasználások 98
B) Az állomási üzemi folyamat térbeli elhelyezése 101
1. Az üzemi folyamat és a berendezések közti kölcsönhatás 103
2. A vasúti berendezések osztályozása 104
3. Az állomási vágányberendezések kialakításának elvei 105
4. Az egyes (homogén) berendezésfajták terhelésének (kihasználásának)
és átbocsátóképességének megállapítása 106
41. Az állomási teljesítőképességről és kihasználásáról általában 106
42. Az állomási kapacitás tényezői és mérőszáma 108
43. Az állomási teljesítőképesség (kihasználás) meghatározási elvei és módszerei 109
Az állomási átbocsátóképesség meghatározása 111
431.1 Az állomás mint vonali foglalt szakasz 112
431.2 A vágányút és elemei 112
431.3 A kitérők (vágánykapcsolások) kapacitása és kihasználása 112
431.4 A (vonatfogadó-indító) fővágányok kapacitása és kihasználása 114
431.5 Az időbeli ütközések a vágányutakon 116
432. Az állomási kocsi-(elegy-)feldolgozó (rendező-, tolatási)
kapacitás és kihasználás meghatározása 117
433. Az állomások rakodási kapacitása és kihasználása 118
44. A vasúti állóberendezésekből származó mértékadó teljesítőképesség (kihasználás) megállapítása 121
5. Az állomási berendezések elméleti és valóságos térbeli elrendezése 122
C) A különböző állomásfajták üzemi folyamata és (térbeli) elrendezése 123
KÖZÉPÁLLOMÁSOK
1. A középállomási üzemi folyamat 127
11. A középállomás feladatai 127
12. A középállomás üzemi részfolyamatai 128
121. A tolató és kezelő tehervonatok középállomási kezelési és tolatási műveletei 128
122. A kisorozás nélküli és a vonattartózkodás alatti rakodások 131
123. A vasút és a közút kooperációja a darabáru-forgalomban 132
124. Rakodási és lépcsőzetes irányvonatok szervezése 132
2. A középállomások kialakítása 133
21. A középállomások berendezései 133
22. A középállomások elrendezése 135
RENDELKEZŐ ÁLLOMÁSOK
L A rendelkező állomások kialakulása 140
2. A rendelkező állomások üzemi folyamata 142
21. Az átmenő vonatokkal kapcsolatos teendők 142
211. Az átrendezés nélküli vonatoknál 142
212. Részleges átrendezés után átmenő vonatok 144
22. Az átrendezésre kerülő vonatokkal kapcsolatos teendők 144
23. A rendelkezési szakasz tevékenységének irányítása 145
3. A rendelkező állomások berendezései 149
4. A rendelkező állomások elrendezése 151
41. Csatlakozó állomások elrendezése 151
42. Elágazó állomások elrendezése 154
43. Keresztező állomások elrendezése 155
teherpályaudvarok
1. A teherpályaudvarok rendeltetése és osztályozása 157
2. A teherpályaudvari üzemi folyamat 159
21. A teherpályaudvarok feladatai 159
22. A teherpályaudvar üzemi részfolyamatai 160
221. A teherpályaudvari munka 160
222. A központosított szállítási rendszer 161
223. Iparvágány-kiszolgálás 161
224. A teherpályaudvar munkájának operatív irányítása 163
3. A teherpályaudvarok berendezései 165
31. A berendezések osztályozása 165
32. A rakodó- és tárolóvágányok 165
33. A rendezővonatfogadó- és indító-vágány csoport 167
34. Egyéb teherpályaudvari berendezések 168
35. Iparvágány-hálózat berendezései 169
36. A töltő- és lefejtőállomások speciális berendezései 169
37. A darabáru átrakó berendezések 170
4. A teherpályaudvarok elrendezése 171
41. A helyi és körzeti teherpályaudvarok általános elrendezése 171
42. Az iparvágányt kiszolgáló teherpályaudvarok elrendezése 172
43. Az átrakó- és kikötői állomások 173
RENDEZŐPÁLYAUDVAROK
1. A rendezöpályaudvarokról általában 174
1. A rendezőpályaudvarok szerepe és jellegzetességei 174
2. A rendezőpályaudvarok feladatai 175
21. Tehervonatok fogadása, szétrendezése, összeállítása és indítása 175
22. Az átmenő (továbbmenő) tehervonatokkal kapcsolatos műveletek 176
23. Az egyéb feladatok 176
3. A rendezőpályaudvari üzemi folyamat 171
31. A rendezőpályaudvari technológia
32. A rendezőpályaudvari üzemi folyamat részei 179
4. A rendezőpályaudvarok osztályozása 179
5. A rendezőpályaudvari adminisztratív feladatok 181
II. A rendezőpályaudvarok általános elrendezése 182
1. A gurítódombos rendezőpályaudvarok 182
11. Az egyirányú gurítódombos rendezőpályaudvar 182
12. A kétirányú gurítódombos rendezőpályaudvar 183
2. A folytonos esésű rendezőpályaudvar 185
III. A rendezőpályaudvari műveletek 187
1. A szétrendezés előtt végzendő műveletek 187
2. A vonatszétrendezés (és egyidejű-összeállítás) gurítódombos rendezőpályaudvaron 192
21. A szétrendezendő szerelvények felhúzása 192
22. A hátratolás 192
23. A leakasztás 193
24. A váltó-, jelző-, fék- stb. berendezések kezelése 194
25. A gurítás 195
251. A gurított kocsira (-csoportra) ható erők 195
252. Az energiamagassági vonal 196
252. Az állandó esésű szakasz energiamagassági vonala 196
252.2 A változó esésű pályaszakasz energiamagassági vonala 197
253. A pályaerő-grafikon 199
254. A gurítódomb hossz-szelvényének geometriája 202
254.1 A gurítódomb lejtési viszonyai 202
254.2 A gurítőlejtő esését meghatározó szempontok 203
254.3 A gurítódomb magassága 204
255. A gurítási idő meghatározása 205
256. Két egymás után futó kocsi (-csoport) követési idejének
szabályozása 206
256.1 Az egymás után futó kocsik (kocsicsoportok) követési
időközét meghatározó szempontok 207
256.2 Két egymás után futó kocsi (-csoport) követési időközének szabályozása a gurítási sebesség változtatásával 210
256.3 Két egymás után guruló kocsi (-csoport) követési időközének szabályozása fékezéssel 212
26. Az össze tolás 219
27. A szétrendezési teljesítmény és biztosítása 220
271. A szétrendezés és műveletei időnormáinak meghatározása 220/
272. A gurítási teljesítmény meghatározása 223
273. A gurítómozdonyok és tevékenységük szervezése 225
274. A helyhez kötött berendezések kapacitásának fokozása 226
275. A gurítás és az összetolás irányítása . 228
276. A vonatszétrendezés munkaszervezési feladatai 229
277. A gurítódombi munka jellemzői, nyilvántartásuk és elemzésük 229
3. Az irányvágányi részfolyamat 231
31. Az irányvágányi műveletek 231
311. A szétrendezés és összeállítás egyidejűsítése 231
312. A kocsigyűjtési folyamat 232
313. Az irányvágányi kocsihelyzet nyilvántartása 234
314. A kocsigyűjtéssel egy időben végzett indítóvágány-csoporti
műveletek 235
315. Vonatindítás az irányrendező vágánycsoportról 235
316. Az irányvágányok ürítése. Az indító vágány-csoportra való
kitétel 235
32. Az irányvágány-specializáció 236
321. Az irányvágányok szükséges mennyiségének megállapítása 236
322. Az irányvágány-specializáció egyéb szempontjai 238
323. Az irányvágány-specializáció operatív módosítása 239
4. A vonatösszeállítás 241
5. Az indítóvágány-csoporti műveletek 242
IV. A rendezőpályaudvari műveletek ütemességének biztosítása 244
1. A vonatösszeállítási, a kocsigyűjtési és az indítási ütem összehangolása 246
2. A vonatszétrendezés összehangolása az összeállítással, a menetrenddel és a gyűjtési folyamattal 250
3. A vonatfogadó és -indító vágánycsoporton végzett műveletek
kapcsolata a menetrenddel
4. A rendezővágány-rendszer és a helyi kocsikkal kapcsolatos műveleteket lebonyolító állomási körzetek munkájának összehangolása 253
5. A tolatómozdonyok közti munkamegosztás 255
6. A rendezőpályaudvari részfolyamatok összehangolásának, nivellálásának menete 256
D) Az állomási üzemi folyamatok időrendje 257
1. Az állomási üzemterv szerkezete 261
2. Az állomási üzemterv készítése 264
3. A tolatási feladatok időrendjének meghatározása 268
31. A tolatási munkák segédgrafikonja 269
32. A mozdonyonkénti tolatási terv 270
4. Az állomási üzemtervvel összefüggő összehangolási feladatok 273
41. A kiszolgáló állomás és az iparvágányon folyó tevékenység egységes üzemi terve 273
42. Az egységes üzemi terv grafikonjai 275
5. Az állomási üzemterv és végrehajtása jóságának ellenőrzése 276
51. Az állomási kocsitartózkodási idő norma- és tényszáma 276
52. Az átlagos kocsitartózkodási idő meghatározása a menetrend
alapján 277
53. Az átlagos kocsitartózkodási idő meghatározása a kocsióraráfordítások alapján 277
E) Az állomási munka vezetése-szervezése 281
1. Az állomási munka operatív vezetése 285
11. A fennálló helyzet ismerete 286
12. A várható helyzetre vonatkozó értesülések 286
13. A napi és műszakterv 287
14. Az állomási munka operatív irányítása 287
2. Az állomási munka elemzése 289
F) A vasúti nagy gócpontokon belüli forgalom
lebonyolításának megszervezése 291
1. A vasúti gócpont fogalma, elemei és osztályozása 293
2. A nagy csomóponti vasúti üzemi folyamat, valamint szervezése
és vezetése 295
21. A nagy gócpont állomásai közti munkamegosztás 295
211. Átmenő vonatokkal kapcsolatos munkamegosztás 296
212. Rendezési feladatok elosztása 296
213. Az árukezelési munka megosztása 297
22. Kocsiáramlatok szervezése nagy gócponton 298
23. A nagy csomóponti vonatközlekedési terv 299
231. Az összhálózati vonatközlekedési terv csomóponti vonatkozásai 299
232. Az átállító vonatok közlekedési terve 300
24. A nagy gócponti menetrend, a mozdony- és személyzeti fordulóterv 301
25. A nagy gócpont munkájának operatív tervezése 303
26. A nagy gócponti munka irányítása 304
3. A vasúti csomópont (térbeli) elrendezése 306
31. A vasúti csomópont állomásainak, pályaudvarainak (térbeli)
elrendezése 306
311. Az egyetlen állomásból álló gócpont 306
312. Az összetett, nagy vasúti csomópont 308
32. A vonal és irány szerinti üzem 311
321. A vonal és az irány szerinti üzem a nyílt vonalon 311
322. A vonal és az irány szerinti üzem a gócpontokon 313
33. A vonalak csatlakozása a gócponthoz 317
331. A vágányutak keresztezése 317
332. A bújtatások és elrendezésük 323
Irodalomjegyzék 326
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv