1.034.197

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Közlekedési büntetőjog

Szerző

Kiadó: HVG-ORAC Lap- és Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 434 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN: 963-9404-08-X
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal. CD-melléklet nélkül.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

A közlekedési bűncselekmények általános jellemzői19
A közlekedési bűncselekmények jogi tárgya19
A jogi tárgyról általában19
A különös és a közvetlen jogi tárgy19
A közlekedési bűncselekmények eredete20
Specializáló tényező, a közlekedés biztonsága22
A rizikócsökkentés módjai, a közvetlen jogi tárgyak22
Az elsődleges és másodlagos jogi tárgy24
A közlekedési bűncselekmények eredménye26
A veszélyeztető eredmények27
Biológiai típusú sértő eredmények36
A közlekedési bűncselekmények alanyai45
A speciális alanyiság45
A speciádlis alanyiságot meghatározó körülmények46
A közlekedési bűncselekmények bűnösségi konstrukciója47
A bűnösség egységessége és vegyes jellege47
A veszélyeztető eredményű közlekedési bűncselekmények bűnössége49
A közlekedési bűncselekmények elkövetési magatartása55
A diszpozíció keretes szerkesztése55
A keretdiszpozíció és az időbeli hatály57
A Legfelsőbb Biróság 1/1999. Büntető Jogegységi határozata58
Az egyes közlekedési bűncselekmények elemzése63
Btk. 184. §. szerinti közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény63
A közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény jdogi tárgyai63
A közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény elkövetési tárgyai64
A közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény elkövetési magatartásai65
A közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény eredménye70
A közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény alanya72
Bűnösség a közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény körében73
A közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény halmazati kérdései75
A vasúti, légi vagy vízi közlekedés veszélyeztetése77
A vasúti, légi vagy vízi közlekedés veszélyeztetésének jogi tárgya77
A vasúti, légi vagy vízi közlekedés veszélyeztetésének eredménye78
A vasúti, légi vagy vízi közlekedés veszélyeztetésének alanya79
Bűnösség a vasúti, légi vagy vízi közlekedés veszélyeztetésének körében81
Halmazati kérdések82
A közúti veszélyeztetés84
A közúti veszélyeztetés jogi tárgya és elkövetési magatartása84
A közúti veszélyeztetés eredménye87
Bűnösség a közúti veszélyeztetés bűncselekménye körében88
A közúti veszélyeztetés alanya90
A közúti veszélyeztetés halmazati kérdései90
A közúti baleset okozása92
A közúti baleset okozásának jogi tárgya92
A közúti baleset okozásának elkövetési magatartása92
A KRESZ egyes rendelkezéseinek értelmezése, alkalmazása a gyakorlatban96
A közúti baleset okozásának alanya131
Járművezetés ittas vagy bódult állapotban132
A bűncselekmény védett jogi tárgya132
A bűncselekmény alanya és az elkövetési magatartás133
Elkövetési mód, a befolyásoltság138
Bűnösség146
A bűncselekmény stádiumai148
Halmazati kérdések150
A járművezetés tiltott átengedése151
A járművezetés tiltott átengedésének jogi tárgya151
Speciális szituáció ismérv a bűncselekmény megállapításához154
A bűncselekmény alanya156
Az elkövetési magatartás157
A járművezetés tiltott átengedésének stádiumai159
Minősített esetek160
Bűnösség a járművezetés tiltott átengedése körében161
Halmazati kérdések163
Cserbenhagyás165
A cserbenhagyás jogi tárgyai165
A cselekmény elkövetési magatartása167
A szükséges többletelem168
A cserbenhagyás elkövetési magatartása170
A bűncselekmény alanya173
Bűnösség a cserbenhagyás körében174
A segítségnyújtás elmulasztása a közlekedési bűncselekmények körében176
A kötelezettségek176
A segítségnyújtási kötelezettség feltételei177
A 2/1999. Büntető Jogegységi Határozat179
A felelősség182
A felelősség megállapításának általános feltételei182
A felelősség felfogás reformja182
A felelősségelemzési modell fő alkalmazási köre183
A felelősségi rendszer, annak egyes elemei és tartalmuk184
A felelősségelemzési modell gyakorlati alkalmazásának lehetőségei és kérdései189
Objektív gondossági kötelezettség a gyakorlatban189
A természettudományos okozati összefüggés a gyakorlatban194
Az adekvancia a gyakorlatban196
A norma védelmi köre199
Az objektív elkerülhetőség201
A közlekedési bűncselekmények bizonyításának jogi kérdései207
Tények és fikciók bizonyítása és értékelése207
A fikciók alkalmazhatósága a bizonyítás során207
A fikciók természete208
A szakértők szerepe az eljárásokban212
A szakértő nem "tény-bíró"212
Számítógépes programok használhatósága214
Az irodalmi adatok használhatósága214
A közvetlen és közvetett okozati összefüggés215
A közlekedési bűncselekmények bizonyít ásának orvos szakértői kérdései217
Alkohol217
Az alkoholos befolyásoltság igazságügyi orvos szakértői véleményezése217
Ittas járművezetés és gyakorisága218
Az alkohol felszívódása220
Az alkohol lebomlása222
A véralkohol görbék lefutása223
Alkohol-meghatározási módszerek227
Az orvosi vizsgálat és a mintavétel szabályai232
A cselekménykor fennálló véralkohol koncentráció orvosszakértői véleményezése237
Kábítószer hatásának orvos szakértői bizonyítása243
Kábítószer 243
Alkohol és kábítószerhatás szakértői értékelése247
A befolyásoltság orvos szakértői véleményezése255
A leggyakrabban használt szerek főbb jellemzői256
Közlekedési baleset áldozatainak orvos szakértői vizsgálata265
Sérülések265
Gyalogos elütéssel járó közúti közlekedési balesetek elemzése268
A személygépkocsi vezetőjének és utasainak sérülései274
A passzív védőeszközök szerepe276
Kerékpárosok sérüléseinek vizsgálata278
Motorkerékpárosok sérüléseinek vizsgálata279
Nehézgépekkel - teherjárművekkel, autóbuszokkal, munkagépekkel - érintett közlekedési események sajátosságai, speciális kérdései a műszaki szakértői bizonyítás során281
A témáról általában281
Nehézgépek fogalomköre282
A helyszínelést végző hatóság és - szakértői közreműködés esetén - a műszaki szakértő közös feladatai a helyszíni adatrögzítésekkel kapcsolatban285
A műszaki bizonyítékok rögzítése285
A közlekedési eseményben érintett személyek, illetve a kívülálló tanúk helyszíni nyilatkozatainak rögzítése289
Az eseményben részes - a járművezető által hibásnak mondott - nehézgépjárműcselekmény utáni műszaki szakértői vizsgálata290
Műszaki szakértői vizsgálat megfelelő műszaki bázison290
A munkagépek közlekedési eseményeivel kapcsolatos mászaki szakértői vizsgálat specialitásai293
A nehézgépekkel érintett közlekedési események sajátosságaira vonatkozó műszaki szakértői következtetések296
Az üzemeltetés különleges jellemzői296
A nehézgépeken foglalkoztatott járművezetők, illetve segédszemélyzet szakmai képzettsége és foglalkoztatottsága298
A karbantartási tevékenység helyzete a nehézgépjárművek üzemeltetésével kapcsolatban302
A helyszínelés szerepe és jelentősége a közlekedési események értékelhetősége szempontjából305
A témával kapcsolatos végső következtetések306
Láthatóság, észlelhetőség, korlátozott látási viszonyok között308
A látással összefüggő fogalmak309
Komfortos látás309
A közvilágítás309
A gépjármá saját világítása310
Látási funkciók310
A járművezető látási feltételei312
A járművezető látási feladatai312
A jármávezető látómezeje312
A látás követelményei313
A látást rontó tényezők316
A világítási rendszerek csoportjai a közlekedésben résztvevők kiszolgálására317
Közvilágítás (helyhez kötött világítás) hatása317
A gépjármű saját világítása melletti látás318
A szakértői vizsgálat módszere és tapasztalatai320
A műszaki szakértői vizsgálat alapjai, módszerei, eljárások bemutatása322
A közlekedési balesetek és a baleseti helyszínelés323
A balesetek bejelentését követő elsődleges intézkedések, jelentési kötelezettségek és ezek dokumentálása323
A baleseti számítások elmélete324
A baleseti folyamat általános megismerése324
A szakértő főbb bizonyítási eszközei325
A baleseti számíások, a számítások általános gyakorlata328
Kifutási szakasz328
Az ütközés (elütés)330
Az ütközés előtti szakasz330
A reakció a közúti közlekedésben338
Az észlelés folyamata338
A reakcióidő általában, a reakcióidő "felépítése"340
A reakcióidő gyakorlati összetevői342
A reakció és a késedelem értelmezése343
A korlátozott látási viszonyok között bekövetkező balesetek vizsgálatához345
A korlátozott látási viszonyok között, illetve a kijelölt gyalogos átkelőhely közelében történő balesetek vizsgálatához345
A korlátozott látási viszonyok között bekövetkező balesetek vizsgálata351
Gyalogosok és járművezetők közötti konfliktusok főbb jellemzői a baleset vizsgálatának tükrében351
Az ütközési folyamat mechanikája356
Álló járművek ütközés oldalról központosan358
Ráfutásos ütközés358
Álló járműnek ütközés nem centrálisan359
Frontális ütközés361
Nem központos ütközések361
Ütközések vizsgálatához alkalmazható eljárások362
Impulzus módszer (analitikus)363
Impulzus-vektoros módszer (grafikus)364
EES módszer365
Perdület-tükrözéses eljárás366
Energia-gyűrűs eljárás367
Területmetszéses szerkesztő eljárás368
Sebességszalagos módszer368
Előrefelé számítás az ütközési pontok közös elmozdulása alapján369
Előrefelé számítás programokkal369
A számítások ellenőrzési lehetőségei370
Számított, és a nyomokból adódó szögérték összehasonlítása370
Az ütközési pont elmozdulásainak összehason lítása371
Az ütközési tényező (k) értékének vizsgálata372
A járművek sebességváltozása372
A járművek közötti súrlódási tényező372
Az ütközési, és a kifutási számításból kapott szögsebességek összehasonlítása 372
A járművek számított EES értékének összehasonlítása a becsült EES-sel372
A sebesség energia viszony (GEV) vizsgálata373
Az energia tényező (EKZ)374
Számítógépes baleset-szimuláció374
Ütközés utáni járműmozgások különböző ütközési formáknál375
A matematikai szimulációk által szolgáltatott egyéb lehetőségek377
Számítógépes programok a közlekedési balesetek rekonstrukciójában380
Carat számítógépes szimuláció384
A PC-Crash szimulációs program388
Az utakkal szemben támasztott követelmények405
Az országos közutakra vonatkozó előírások405
A hazai közutak felosztása, tervezési kategóriái406
Az útburkolat felületi tulajdonságai413
Közúti jelzések (jelzőtáblák, útburkolati jelek)414
A közúti passzív biztonsági rendszerek416
Az út és létesítményei elhasználódása418
A műszaki mérések és számítások hibáiról421
A mérési hiba fogalma és fajtái421
A mérési hiba421
Mért mennyiségekből származtatott mennyiség hibája425
Felhasznált és ajánlott irodalom431
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv