Előszó
Ez a könyv bemutatja, hogy a világ különböző városaiban működő metrók hogyan alakultak ki, milyen műszaki színvonalat képviselnek, melyek az új, előremutató technikai megoldások.
Természetesen terjedelmi okok miatt valamennyi metrót nem lehet azonos részletességgel ismertetni.
Nagyobb terjedelmet kaptak azok az üzemek, amelyek múltjuk, nagyságuk, technikai színvonaluk, vagy valamilyen különlegességük révén kiemelésre érdemesek. Egy-egy általánosan alkalmazott építési módszer (például réselés), vagy üzemi berendezés (például automatikus vonatmegállító) is csak egy helyen kerül részletesen ismertetésre.
A különböző metrók hálózattérképein - melyek az 1981-82. évi állapotot tükrözik - az üzemelő vonalakat folyamatos vastag vonal jelzi, az épülő szakaszok szaggatott, a tervezett szakaszok pontozott vonallal ábrázoltak, a vasúti vonalakat folyamatos vékony vonal jelöli.
Az összefoglaló tájékozódást a világ valamennyi működő, épülő, vagy tervezett metrójának fontosabb adatait és az üzemben lévő metrókocsik jellemző műszaki paramétereit bemutató táblázatok segítik.
Itt kell megemlíteni, hogy a metropolitan railway rövidítéseként keletkezett "metró" szó, amely a latin nyelvterület mellett a Szovjetunióban és más európai országokban is használatos - nem minden országban szolgál e közlekedési rendszer jelölésére.
A német nyelvterületen a Untergrundbahn, Tunnelbahn, angol nyelvterületen a Subway, Underground, Rapid Transit kifejezések ugyanezt jelentik, így a bemutatás szempontjából az elnevezés nem volt mértékadó.
A könyv viszonylag sok adatot tartalmaz, ezek általában az 1981. évi állapotnak felelnek meg, ha nem, arra a szövegben külön utalás van.
A rendkívül nagy mennyiségű forrásmunka szokásos jelölésétől el kellett tekinteni, így ennek csak felsorolására szorítkoztam.
A könyv megírásakor nagymértékben támaszkodtam munkatársaim: Gábor Péter, Szeredi István és a szaklektor Fazakas György tanácsaira, észrevételeire.
Remélhető, a könyv eléri célját; hogy a téma iránt érdeklődők új ismereteket szerezzenek, a szakemberek pedig következtetéseket vonhassanak le az uralkodó fejlesztési tendenciákra, a műszaki megoldásokra vonatkozóan és ezeket az ismereteket munkájukban közvetlenül is hasznosíthassák.
Talán az is kitűnik, hogy a budapesti metró kiállja a nemzetközi összehasonlítást, de az is, hol van szükség előrelépésre.
Vissza