A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

A mentori tevékenység elmélete és módszertana

Oktatási segédanyag

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás helye: Gödöllő
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 71 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-269-093-3
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A társadalomban történő változások miatt a társadalmi beilleszkedési lehetőségek igen jelentősen megváltoztak az utolsó évtizedekben Magyarországon. Így a munkanélküliség - mint racionális és... Tovább

Előszó

A társadalomban történő változások miatt a társadalmi beilleszkedési lehetőségek igen jelentősen megváltoztak az utolsó évtizedekben Magyarországon. Így a munkanélküliség - mint racionális és érzelmi élmény - szokatlan, előzmények nélküli jelenségként vált az egyik központi kérdéssé. Pszichológiai szempontból erre a magyar társadalom, az állampolgárok nem készülhettek fel.
Az európai uniós csatlakozási folyamat során világossá vált, hogy a munkanélküliség megjelenése különböző társadalmi csoportokra vonatkozóan más és más nehézséget, megoldandó problémát jelent. Így alakult ki a foglalkoztatási szempontból hátrányos helyzetű csoportok fogalomköre, amelyben hangsúlyozottá vált a munkakövetelményekhez való alkalmazkodás igénye. Így például a magas technológiai kultúrát igénylő szakmák elérhetetlenné váltak az aluliskolázott csoportok számára. A munkanélküliség - az európai tapasztalatok szerint - kiemelten sújtja a fogyatékkal élők csoportját. A magyar állam gondoskodó törekvései azonban kevésbé fordultak e csoport felé, hangsúlyozottan "a megváltozott munkaképességű" személyek munkaerő-piaci integrációjára koncentrálódtak. Az európai uniós csatlakozás eredményeként fogalmazhatjuk meg, hogy az egészségkárosodott személyek munkába helyezése fontossá vált. Ennek következtében ismételten át kell tekintenünk a társadalmunkban működő humán szolgáltatás tartalmát és eszközrendszerét, hiszen egy új típusú szakember, a rehabilitációs mentor tevékenységének beillesztése e rendszerbe, egyértelműen megkívánja ezt. Vissza

Tartalom

Bevezetés 7
1. A rehabilitációs mentori tevékenység definíciója, szinonimák, különbségek 11
1.1. A tanácsadás 11
1.2. A mentori munka 12
2. A rehabilitációs mentori tevékenység célja és tartalma 15
2.1. Rendszeres kapcsolattartás az ügyféllel 16
2.2. A rehabilitációs folyamat koordinálása 16
2.3. A rehabilitációs terv végrehajtásának figyelemmel kísérése 17
2.4. Információnyújtás 17
2.5. Személyes kíséret biztosítása az ügyfél számára a szükséges rehabilitációs szolgáltatások igénybevételéhez 18
2.6. Személyes kíséret biztosítása az ügyfél számára felajánlott munkahelyek felkereséséhez 19
2.7. Együttműködés a rehabilitációs szolgáltatásokat nyújtó szolgáltatókkal, szervekkel, személyekkel 19
2.8. Orientálás, informáló tanácsadás az ügyfélnek 20
2.9. Tájékoztatási kötelezettség a kirendeltség felé 20
2.10. Foglalkoztatás esetén a munkahelyre való beilleszkedés elősegítése 21
2.11. Az ügyfél motivációjának feltárása, fenntartása 21
2.12. Kapcsolatépítés és -tartás a képző szervekkel, az ügyfél segítése a képzésbe kapcsolódásba 22
2.13. Munkahelyfeltárás, aktív közreműködés az álláskeresésben 23
2.14. Kapcsolatfelvétel és -tartás a munkáltatókkal 24
2.15. A személyes adatok védelmének biztosítása 24
2.16. A rehabilitációs napló vezetése 25
3. A rehabilitációs járadékban részesülő személyek sajátosságai 26
3.1. A rehabilitáció szempontjából akadályozó tényezőként jelentkező
egészségkárosodások 26
3.2. Átmeneti vagy tartós önértékelési problémák 27
3.3. A korábbi kudarcokból eredő motivációcsökkenés 28
3.4. Alulképzettség, a korábbi végzettség elavulása, elszokás a tanulástól 28
3.5. Terhelhetőség és a stresszel való megküzdés 29
3.6. Kommunikációs nehézségek30
3.7. Közlekedési nehézségek 31
3.8. A célcsoport lehetséges ellenérdekeltsége 32
3.9. Az életszínvonal változása 32
4. A rehabilitációs mentori tevékenység során alkalmazott eszközök 33
4.1. A rehabilitációs megállapodás 33
4.2. A rehabilitációs terv 33
4.3. Munkavállalási tanácsadás a foglalkozási rehabilitációban 34
4.4. A beszélgetés mint a mentori tevékenység fő eszköze 35
4.5. A beszélgetés típusai 38
4.6. Az ügyfél élethelyzetben történő megfigyelése 42
4.7. Mediáció 43
4.8. A foglalkoztatási rehabilitáció lépései 44
5. A rehabilitációs mentori tevékenység kapcsolatrendszere, a partnerség 45
5.1. Az együttműködés különböző formái 46
5.2. Együttműködési példák, tapasztalatok, jó gyakorlatok 48
5.3. Partnerségépítés a rehabilitációs mentor munkájában 55
6. A rehabilitációs mentori tevékenységhez szükséges ismeretek, kompetenciák 53
6.1. A kompetencia fogalma 53
6.2. A rehabilitációs munka értékelése, indikátorai 55
7. Kommunikáció a megváltozott munkaképességű fogyatékos célcsoportokkal 57
8. Önellenőrző kérdések 69
9. Irodalomjegyzék 71
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv