| Bevezető | 7 |
| A mai gyermek- és ifjúságvédelem kialakulásának előzményei | 11 |
| Néhány alapvető fogalom mai értelmezése | 11 |
| A kultúra, a társadalom működésének zavarai és a gyermekvédelem összefüggése | 13 |
| A kultúra értelmezésének néhány összefüggése | 14 |
| Az értékfogalom értelmezéséről | 18 |
| A gyermekvédelem kialakulásának főbb szakaszai | 27 |
| A szakaszolásról | 27 |
| Az elhagyott és "kitett" gyermekek helyzete az ókori népeknél | 29 |
| Az elpusztítás vagy "kitevés" | 29 |
| A gyermekáldozatok | 31 |
| Az életben maradt árva és elhagyott gyermekek helyzete | 31 |
| A szegénykérdés megjelenésének hatása az elhagyott és szegény gyermekek helyzetére | 32 |
| A kereszténység megjelenésének hatása az elhagyott és szegény gyermekek helyzetére | 32 |
| A gyermekvédelem alakulása a középkorban | 34 |
| A gyermekvédelem kezdete Magyarországon | 36 |
| A reneszánsz hatása a szegény, az elhagyott gyermekek helyzetének alakulása | 38 |
| A reformáció és ellenreformáció hatása | 42 |
| Az állami és karitatív intézmények időszaka a gyermekvédelemben | 43 |
| Eszmei előkészítés és hősi erőfeszítések | 43 |
| Az állami gyermekvédelem megjelenése | 44 |
| A felvilágosodás programadó hatása | 45 |
| Az állami gyermekvédelem fellendülése | 48 |
| Az állami gyermekvédelem törvénybe iktatása | 52 |
| A századfordulótól a demokratikus köztársaságig | 57 |
| A Gyermekvédelmi Lap és a Gyermek című folyóirat szerepe | 58 |
| A demokratikus köztársaság és a Tanácsköztársaság gyermekvédelmi tevékenysége | 63 |
| Gyermekvédelem a két világháború között | 65 |
| A Gyermekvédelem Lapj tevékenységéről | 69 |
| A rendszeres és intézményes gyermekvédelem kialakulása | 70 |
| Örökség és újjáépítés | 70 |
| Tartalmi újjászületés | 72 |
| A gyermekvédelem alakulása az 1949 és 1957 közötti években | 74 |
| A gyermekvédelem fellendülése és megtorpanása | 75 |
| A megtorpanás és útkeresés | 79 |
| Észrevételek a mai gyermekvédelem szerkezeti és tartalmi útkereséshez | 82 |
| A tudományos tevékenység fellendülése | 82 |
| A személyiségelv érvényesítése | 85 |
| Tevékenység és élmény | 86 |
| Tartós személyes szeretetkapcsolat | 88 |
| Az értékzavarok rendezése | 89 |
| Önfejlesztő aktivitás | 90 |
| Néhány szervezeti forma megújulása | 91 |
| Az intézményes hálózat összehangolása | 92 |
| Az állami gondoskodásról | 94 |
| Állami nevelés helyett társadalmi nevelés | 96 |
| A nevelőszülői hálózatról | 96 |
| A hivatásos nevelőszülőkről | 97 |
| A gyermekotthonok továbbfejlesztéséről | 97 |
| A gyermekfalu-mozgalomról | 98 |
| Összegzés | 99 |
| A gyermekvédelem és intézményrendszere | 101 |
| A gyermekvédelem értelmezésének néhány alapkérdése | 101 |
| A fogalom meghatározásának módszertani problémái | 101 |
| A gyermekvédelem területei | 103 |
| A preventív gyermekvédelem | 103 |
| A speciális gyermekvédelem | 105 |
| A szociokulturális hatások jelentősége a gyermekvédelemben | 106 |
| Reális felnőttkép, "emberléptékű" felnőttmodell | 107 |
| A negatív hatások és következményeik | 110 |
| Harmónia és konfliktus a gyermek szocializációjában | 112 |
| A gyermekvédelem fontosabb alapfogalmai | 119 |
| Kinek az érdeke? | 119 |
| Ki a felelős? | 119 |
| A gyermekvédelem fogalma | 121 |
| A veszélyeztetés | 123 |
| A pszichés sérülések | 125 |
| A speciális gyermekvédelmi tevékenység megkezdése | 127 |
| Az anómia szerinti felosztás | 131 |
| A gyermekvédelem intézményei | 132 |
| Hatósági és társadalmi szervezetek | 132 |
| Adatok az egyházak gyermekvédő tevékenységéhez | 134 |
| A speciális gyermekvédelem intézményei | 136 |
| Az óvodai és iskolai gyermekvédelem szerepének megnövekedése | 141 |
| Preventív gyermekvédelem az iskolában | 142 |
| A speciális gyermekvédelem az óvodában és az iskolában | 144 |
| A segítő pedagógiai, pszichológiai hatás | 146 |
| Gyermekvédelmi gondozómunka az óvodában és az iskolában | 148 |
| Pótló nevelés az óvodában és az iskolában | 148 |
| A korrigáló nevelés | 151 |
| A helyettesítő nevelés | 155 |
| Az "értő figyelem" módszere | 156 |
| Az általános és a speciális gyermekvédelem jogi vonatkozásai | 157 |
| A családi jogállás | 158 |
| A kiskorúakról való állami gondoskodás | 158 |
| Védő- és óvóintézkedések | 159 |
| A szülői felügyelet megszüntetése és szüneteltetése | 160 |
| A kiskorúakról történő állami gondoskodás | 160 |
| Az örökbefogadás | 161 |
| Fiatalkorúakra vonatkozó néhány büntetőjogi rendelkezés | 162 |
| Utógondozás - pártfogás | 163 |
| Fiatalkorúak jogi védelme | 163 |
| A szociokulturális ártalmak, a gyermek- és ifjúkori személyiségzavarok összefüggései | 164 |
| Az ártalomforrás, a veszély és a pszichés zavar fogalma | 164 |
| Az ártalomforrás és a veszély fogalma | 164 |
| A szociokulturális ártalom | 167 |
| A pszichés zavarok megnyilvánulásainak jelöléséről | 168 |
| A pszichikus jelenségek, a személyiség kialakulásának és működésének feltételei | 172 |
| A személyiségelvre épülő gyermekvédelem | 172 |
| Az öröklött adottságok (biológiai potenciál) | 173 |
| Az adaptivitás | 177 |
| A szellemi adottságok | 179 |
| A tipológiai ismeretek szerepe a gyermekvédelemben | 183 |
| Az exravertált és az introvertált típus | 187 |
| A szociokulturális hatások jelentősége a pszichikus jelenségek és a pszichikus rendszer kialakulásában | 189 |
| A természeti környezet szerepe | 190 |
| A kultúra mint feltételrendszer | 190 |
| A tesi gondozás, az ápolás és a higiéniai feltételek | 191 |
| A személyes kötődés jelentősége | 192 |
| A testi-lelki érintés | 194 |
| A bizalom | 196 |
| A gazdasági, társadalmi hatások és az intézmények | 197 |
| A hagyományok, a történelmi emlékek és értékek tisztelete | 199 |
| A nevelés szerepe a személyiséggé válás folyamatában | 201 |
| A nevelés és a szocializáció összefüggése | 201 |
| A nevelés fogalmának értelmezése | 203 |
| A nevelés fontosabb színterei és eszközei | 203 |
| A személyiség fejlődését meghatározó késztetések | 207 |
| Biológiai jellegű dinamikák | 222 |
| A természeti és a szociokulturális hatások késztetései | 222 |
| A személy értékrendje mint késztető erőforrás | 224 |
| A célrendszerbeli értékek és a pszichés dimamika | 225 |
| A tágabb környezet késztetései | 227 |
| Az ösztönző energiák egyéni különbségei | 228 |
| Szociokulturális ártalomforrások, leggyakoribb veszélyformák | 229 |
| Az antropogén veszélyek | 230 |
| A házastársi és a családi konfliktusok hatása | 233 |
| A konfliktusok fokozatai | 234 |
| Az állandósult házastársi és családi diszharmónia (életminőség-romlás) forrása és hatásai | 236 |
| A házastársi és családi diszharmóniát kiváltó leggyakoribb okok | 236 |
| Az elhagyás és az elhanyagolás | 242 |
| A szülők nevelési stílusából eredő hatások | 244 |
| A szülők alkoholizmusa | 247 |
| A válás hatása a gyermekek szocializácójára | 251 |
| A válások számszerű alakulása | 252 |
| A különböző életkorú gyermekek reakciói a válási krízisre | 253 |
| Az új család | 255 |
| A bűnözés és a lumpen környezet hatása gyermekre | 257 |
| A kedvezőtlen iskolai hatások | 260 |
| A szegénység hatása a gyermekek szocializációjára | 263 |
| A szegénység hatása a gyermekek fejlődésére | 264 |
| A pozitív családi és iskolai hatások esetén korrigálható személyiségzavarok főbb típusai | 265 |
| Szorongás: út a személységzavarhoz | 266 |
| A személyiségzavarok néhány általánosabb sajátossága | 266 |
| Retardáció és regresszió | 267 |
| Gyakrabban előforduló viselkedési, életvezetési és beilleszkedési (disszociális) zavarok | 270 |
| A pszichoszomatikus reakciók és zavarok értelmezése | 281 |
| A pszichoszomatikus eredetű személyiségzavarok korrigáló nevelésének vázlata | 289 |
| A személyiségelv | 289 |
| Néhány szempont a korrigáló nevelés módszeréhez | 293 |
| A társas problémák megoldását fejlesztő programok | 298 |
| Gyakorlatok nevelési problémahelyzetek megoldásához | 299 |
| Utóhang | 302 |
| Irodalom | 303 |