A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Közlekedési informatika I.

Általános közlekedési informatika/Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki Kar/Kézirat

Szerző
Grafikus
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 333 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. 105 fekete-fehér ábrával. Megjelent 535 példányban. Tankönyvi szám: J7-1077.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az általános fejlődés előidézte információrobbanás és az információk korszerű kezelésére alkalmas adatfeldolgozó és kommunikációs eszközök minden eddiginél gyorsabb fejlődése irányította rá a... Tovább

Előszó

Az általános fejlődés előidézte információrobbanás és az információk korszerű kezelésére alkalmas adatfeldolgozó és kommunikációs eszközök minden eddiginél gyorsabb fejlődése irányította rá a figyelmet a közlekedési szervezetek információellátásának problémáira, fejlesztésére, amivel a közlekedési informatika foglalkozik. A rendelkezésre álló igen sokféle információ-technikai berendezések típusainak száma, gépek és átviteli eszközök teljesítménye és kapacitása olyan nagy, hogy csak gépoldalról kiindulva nem lehet már alkalmazásukat helyesen megszervezni, megtervezni. Ezért mint minden gépi eszköz esetén ezen újféle gépeknél is csak az igényparaméterekből kiindulva lehet eljárni. Az igényparaméterek azonban csak a közlekedési szervezetek statikus és dinamikus struktúrájából vezethetők le ez utóbbiak megfelelő információkkal való leképezés után. Mivel az információk az ún. információs rendszeren belül helyezkednek el a közlekedési szervezetekben, elkerülhetetlen a szervezeti rendszernek az összetettségi szintjén foglalkozni az információellátás fejlesztésének a kérdéseivel.
A közlekedési szervezetek információellátási igényei a funkcióikból vezethető le. Az említettek alapján a közlekedési szervezetek információellátásának szisztematikus, informatikai értelemben vett fejlesztéséhez szükséges ismeretek rendkívül összetettek. A Budapesti Műszaki Egyetem rendszerszervező közlekedésmérnök hallgatói e komplex ismereteket három félév folyamán sajátítják el, előrebocsátva, hogy programozási és számítógépi ismereteket már korábban kapnak. Az első félév az általános közlekedési informatikái ismeretek kel alapozza meg a második félév alkalmazott közlekedésinformatikával összefüggő anyagát. A szükséges rendszerelemzési ismereteket is elsajátítva az alkalmazott rendszerek ismeretében következik a közlekedési informatikai rendszerek szervezésével, tervezésével kapcsolatos záró, módszertani félév.
Ezen általános közlekedési informatikával foglalkozó jegyzetnek mindazon ismereteket össze kell foglalnia tehát, amelyek egyrészt az alkalmazott közlekedésinformatikai rendszerek megértéséhez, másrészt az ilyen rendszerek szervezéséhez, tervezéséhez, fejlesztéséhez szükségesek. Vissza

Tartalom

1 . A KÖZLEKEDÉSI INFORMATIKA TÁRGYTARTOMÁNYÁNAK KIALAKULÁSA, FELADATAI 1
11. Az információ fontossága a közlekedési szervezetben, informatika 12
12. Az informatika fejlődése, belső differenciálódása és annak feltételei 15
13. A közlekedés korszerűsítendő információellátási területének áttekintése 19
14. A közlekedés információellátásának fejlesztése. 23
15. A közlekedés információellátása fejlesztésének visszahatása a közlekedés egészének fejlesztésére 26
2. A KÖZLEKEDÉSI INFORMATIKÁHOZ SZÜKSÉGES, RENDSZERTECHNIKAI ALAP 29
21. A közlekedési informatika rendszerszintű kezeléséhez felhasználható ismeretkörök 31
22. A közlekedési szervezetek rendszerszintű kezeléséhez szükséges legfontosabb rendszertechnikai alapfogalmak az informatika szempontjából 33
221. A rendszerek általános leírásához szükséges fogalmak 34
222. A rendszerek szerkezetének a leírásához szükséges fogalmak 36
222.1 A rendszerek váza, statikus struktúrája 37
222.2 A rendszerek működési szerkezete, dinamikus struktúrája 38
222.3 A rendszerek hierarchikus felépítése 39
223. A közlekedési informatika szempontjából fontos rendszerféleségek 40
223.1 Rendszerféleségek a rendszerek jellemzői szerint 40
223.2 A közlekedési szervezetekben megkülönböztetett rendszerféleségek 42
23. A közlekedési szervezeteken bélül megkülönböztetett rendszerféleségek egymáshoz és a környezethez való kapcsolata 44
3. AZ INFORMÁCIÓ ÉS FUNKCIÓI A KÖZLEKEDÉSI SZERVEZETEKBEN 51
31. Az információ fogalmának pontosítása 51
311. Az információ fogalmának funkcionális értelmezése 51
312. Az információ fogalmának valószínűségi értelmezése 54
313. Az információk tartalmi vonatkozásai, szemiótika 56
314. Az információk fajtáinak csoportosítása 57
32. Az információk szisztematikus kezelésének alapterületei és az azokkal kapcsolatos közlekedési szervezetbeli funkciói 59
321. Az információ mint a szervezet statikus és dinamikus struktúráját leképező (tükröző) eszköz 59
322. Információátvitel, az információnak a közlekedési szervezet elemeit összekapcsoló funkciója 62
323. Információtárolás, az információ mint a közlekedési szervezet adaptív képességét
növelő tényező 65
324. Információfeldolgozás (transzformálás), információ mint a szervezet összetevőinek
működését kiváltó tényező 66
325. Az információ szervezetbeli funkcióinak és az információkezelés szisztematikus
megvalósítási területeinek összefüggései 66
33. Az információkezelés ember-gépi irányítás esetén 68
331. Ember-gépi vezérlés 69
332. Visszacsatolás ember-gép rendszerekben 70
333. Ember-gépi szabályozás 72
334. Az információk kezeléséhez figyelembevehető szabályozási típusok 77
335. Irányítási műveletek relatív hatékonysága a közlekedési szervezetekben 79
A KÖZLEKEDÉSI SZERVEZETEK INFORMÁCIÓS RENDSZERÉNEK FUNKCIONÁLIS SZERKEZETE 83
41. A közlekedési szervezetek statikus struktúrája 84
411. A szervezeti felépítés szerinti funkcionális szerkezet 84
412. A tevékenység szerinti funkcionális szerkezet 86
413. Az információs rendszer felépítésének funkcionális szerkezete vezetési szintek szerint 88
413.1 A vezetési szintek elhelyezkedésének geometriai modellje és a három fő
funkció 88
413.2 A funkciók és az azokhoz tartozó információellátás időbeliségének arányai a vezetési szinteken 89
413.3 A vezetési szintek információellátásának relatív karakterisztikái 91
413.4 A három vezetési szint relatív jellemzése tíz paraméter összevetésével 95
413.5 A gépi adatkezelés lehetőségeinek százalékos megoszlása az egyes vezetési szinteken 97
414. A tevékenységhez kötött funkcionális szerkezet vertikális felépítése 99
42. A közlekedési szervezetek dinamikus struktúrája 101
421. A közlekedési, szervezetek funkcionális, átfogó dinamikus modellje 101
422. A tervezés és végrehajtásirányítás időbeli rendje és a fő információellátási területek 105
423. A fő tervezési fázisok és irányítási feladatok információellátási csoportjai 105
424. A fő tevékenységekhez szükséges információcsoportok összekapcsolása 109
425. Az operatív irányítás belső tagolása és a szükséges információellátás 110
43. A közlekedési szervezetek teljes információellátási rendszere 110
KÖZLEKEDÉSI SZERVEZETEK INFORMÁCIÓS RENDSZERÉNEK ANALITIKUS SZERKEZETI FELÉPÍTÉSE 113
51. A közlekedési szervezetek információs rendszere analitikus struktúra modelljének szerkezeti összetevői, felépítése 114
52. A statikus szerkezet modellezése 116
521. Elemi összetevők, elemszerkezet 117
522. Az elemen belüli szerkezet modellezése 123
523. Az elemek között kapcsolati szerkezet modellezése 129
523.1 A kapcsolatok szerkezete modellezésének általános alapjai 129
523.11 Elemi kapcsolati formák 129
523.12 Az információs rendszer komplexitása, bonyolultsága 131
523.13 Korlátozó feltételek az elemek közötti kapcsolatok modellezéséhez 134
523.2 Az input kapcsolati szerkezet analitikus modellje 139
523.21 Belső input kapcsolatok 139
523.22 Külső input kapcsolatok 157
523.3 Az információs rendszer elemeinek output kapcsolatai 161
53. A dinamikus szerkezet modellezése 172
531. Az elemszerkezet dinamikus modellezése 174
532. Az elemeken belüli szerkezet dinamikus modellezése 174
533. Az elemek közötti kapcsolati szerkezet dinamikus modellezése 175
6. A KÖZLEKEDÉSI SZERVEZETEK INFORMÁCIÓELLÁTÁSÁT BIZTOSÍTÓ ADATRENDSZER 181
61. Az adat mint a közlekedési szervezetek fontos erőforrása 181
62. Az információs rendszert szolgáló adatszerkezetek modellezése 184
63. A közlekedési szervezetekben alkalmazott adatszerkezetek 138
631. Hagyományos hierarchikus adatállomány felépítése 188
632. A közlekedési szervezetekben alkalmazott adatbázis szerkezetek 191
632.1 Az adatbázis szervezés célkitűzései 193
632.2 Logikai adatkapcsolatok ábrázolása 197
632.3 Az alkalmazott adatleíró nyelvek 204
632.4 Adatbázis kezelő rendszer 205
64. Osztott adatok 209
7. A KÖZLEKEDÉSI SZERVEZETEK INFORMÁCIÓELLÁTÁSÁNAK FEJLESZTÉSÉRE FELHASZNÁLT TECHNIKAI ESZKÖZÖK FŐ ALKALMAZÁSI JELLEMZŐI 217
71. Adatfeldolgozó számítógépek jellemzői 219
711. Nagyszámítógép jellemzőinek áttekintése 219
711.1 Helyileg üzemeltetett gépek alkalmazási jellemzői 221
711.2 Időosztásos rendszer jellemzői az alkalmazás szempontjából 227
711.3 A folyamatszámítógépek jellemzői 231
712. Miniszámítógépek jellemzőinek áttekintése 236
713. Mikrogépek és személyi számítógépek fő jellemzői 240
714. A nagygépes, minigépes és mikrogépes rendszerek együttes értékelése a felhasználás szempontjából 242
72. Távadatfeldolgozó rendszerek fő jellemzői a közlekedési alkalmazás szempontjából 243
721. A távadatfeldolgozó rendszerek kiépítéséhez szükséges legfőbb összetevők és alkalmazási jellemzőik 243
721.1 Adatfeldolgozó gépek mint távadatfeldolgozó rendszerek összetevői 244
721.2 Terminálok, végberendezések felhasználási jellemzői 244
721.3 Átviteli utak és hálózatok, jellemzőik 248
722. Kiterjedt számítógéphálózatok alkalmazási jellemzői 267
722.1 Egygépközpontos rendszerek legfőbb alkalmazási jellemzői 268
722.2 Távadatfeldolgozó rendszerek jellemzői többgépes számítógéphálózatnál 281
723. Lokális számítógéphálózatok legfőbb alkalmazási jellemzői 290
723.1 Lokális hálózatok jellemzői 290
723.2 Üzenettovábbítási megoldások 292
723.3 Lokális hálózatok felépítési topológiái és jellemzőik 294
73. Osztott adatfeldolgozó rendszerek legfőbb alkalmazási jellemzői 298
731. Az osztott adatfeldolgozó rendszer fogalomköre 299
732. A megosztás tárgykörei 300
733. A megosztás hálózattípusai 301
734. A centralizált és decentralizált adatfeldolgozás hálózatai 308
74. A közlekedés információellátása fejlesztéséhez használt egyéb technikai eszközök 310
741. Az információk elérésére, közvetítésére és kapcsolattartásra használt technikai eszközök 311
742. Szolgáltatást, tájékoztatást nyújtó eszközök 312
743. Eligazítást adó eszközök 312
75. Az elérhető és alkalmazott technikai összefoglaló értékelése 313
8. A KÖZLEKEDÉSI SZERVEZETEK INFORMÁCIÓELLÁTÁSÁNAK FEJLESZTÉSÉHEZ SZÜKSÉGES SZOFTVER ESZKÖZÖK ÉS FŐ ALKALMAZÁSI JELLEMZŐIK 316
81. Az adatfeldolgozó számítógépek fő szoftver jellemzői az alkalmazás szempontjából 317
811. Nagygépes rendszerek, szoftver jellemzői 317
812. Mini számítógépek szoftver jellemzői 319
813. Mikrogépek szoftver jellemzői 321
814. Intelligens terminálok szoftver jellemzői 322
82. A telekommunikációhoz szükséges fő szoftver összetevők jellemzői 322
83. Az osztott feldolgozáshoz szükséges programrendszer 325
84. A közlekedési szervezetekben szükséges felhasználói programok fő jellemzői 327
9. ÖSSZEFÜGGÉSEK A KÖZLEKEDÉSI SZERVEZETEK FUNKCIONÁLIS SZERKEZETE, ANALITIKUS SZERKEZETE, ADATSZERKEZETE, A HÁTTÉRKÉNT HASZNÁLT TECHNIKA ÉS SZOFTVER SZERKEZETE KÖZÖTT 332

Dr. Westsik György

Dr. Westsik György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Westsik György könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv