1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tanítóképzés Északkelet-Magyarországon 1914-1959 között

Szerző
Lektor

Kiadó: Studium Kiadó
Kiadás helye: Nyíregyháza
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 178 oldal
Sorozatcím: Pedagógusmesterség
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-7988-85-8
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával, térképpel.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Szívesen ajánljuk e kötetet az érdeklődő olvasó figyelmébe.
A dolgozat témája kevés előzetes könyvészeti forrással rendelkezik. Szakái János 1934-ben írta meg a magyar tanítóképzés történetét.... Tovább

Előszó

Szívesen ajánljuk e kötetet az érdeklődő olvasó figyelmébe.
A dolgozat témája kevés előzetes könyvészeti forrással rendelkezik. Szakái János 1934-ben írta meg a magyar tanítóképzés történetét. Munkája ma már kevésbé használható, de figyelmen kívül sem hagyható. Majd hosszú hallgatás után, - jubileumi apropó révén - jelent meg az 1980-as évek közepén több hazai tanitóképző „kis monográfiája". Az időközben megjelent könyvészeti és levéltári források alapján azonban csak Németh András jelentetett meg 1990-ben újabb tanítóképző történetet.
Ezek után, vagy folytatásaként Dráviczki Sándor nagyon nehéz feladat elé r állította magát, amikor Északkelet-Magyarország tanítóképzőinek összehasonlító, történeti feltárását tűzte ki célul. A téma választásában az a felmérés ösztönözte, hogy ezek a „részek" gazdasági, társadalmi, művelődési, nemzetiségi, felekezeti szempontból sok azonosságot mutattak, s ugyanakkor eltérőek voltak az ország többi részétől. A dolgozat, egy olyan intézménytörténeti feldolgozás, amely az összehasonlításra törekedve rajzolja meg a nyíregyházi kettő, a kisvárdai egy, az ungvári kettő, a munkácsi egy. a szatmárnémeti három tanítóképző történetét. A kilenc középfokú tanítóképző szinte teljesen ismeretien forrásainak feldolgozását kívánta meg a kutatási téma. Olyan intézményekről van szó, amelyeknek iskolafenntartói különbözőek, szerveződési körülményeik nagyon eltérőek, működési folyamatuk időben is szaggatott volt. Dráviczki Sándor a feldolgozás során azokat az összevetési dimenziókat alkalmazta, melyek az intézmények közoktatási rendszerben elfoglalt helyük, illetve működésük pedagógiai hatékonysága szempontjából ezen iskolák legjelentősebb működési sajátosságai. A tanulmány így a szabolcsi képzők megszervezését és tárgyi feltételeinek alakulását, az északkelet-magyarországi intézmények személyi tényezőit, oktató-nevelő munkáját, gyakorlati képzését, ifjúsági egyesületeik és szervezeteik működését elemzi. A munka legértékesebb részének tarjuk azokat a társadalomtörténeti érdeklődésre és megközelítésmódra utaló fejezeteit, amelyek az egyes intézmények diákjainak, pedagógusainak szociológiai vizsgálatára irányulnak.
Dráviczki Sándor tanulmánya hosszú, elmélyült, kivételes szorgalommal, nagy forrásanyag feltárásával és elsődleges rendezésével, a levéltári anyagok gondos megszűrésével párosuló kutatómunka eredménye. Erre a bázisra alapozva jelentős új eredményeket hozott a hazai tanítóképzés-történet számára, s ösztönözheti a tanítóképzés történetével foglalkozó jövőbeli kutatókat, hogy a „régiós" tájegységek tanítóképzését összehasonlítva járuljanak hozzá ahhoz, hogy a nem távoli jövőben valaki megrajzolhassa a magyar tanítóképzés pontosabb történetét. Vissza

Tartalom

Ajánlás 3
Tartalomjegyzék 4
Bevezetés 5
1. A szabolcsi tanítóképzők megszervezése 7
a) A Nyíregyházi Magyar Királyi Állami Elemi Népiskolai
Tanítóképző Intézet létesítése (1914) 7
b) A Kisvárdai Szent Orsolya-Rendi Tanítónőképző Intézet
megalakulása (1918) 9
c) A Kálvineum Nyíregyházi Református Tanítónőképző Intézet
létesítése (2928) 10
2. A szabolcsi tanítóképzők tárgyi feltételeinek alakulása 13
a) A nyíregyházi állami tanítóképző 13
b) A kisvárdai tanítónőképző 15
c) A nyíregyházi tanítónőképző 17
3. Az északkeleti terület tanítóképzőinek azonosságai és különbségei 20
a) Szervezeti változások a képzésben 20
u) A személyi tényezők alakulása a képzőkben 28
b.1.) A tanulók 28
b.2.) A tanárok 38
c) Az oktató - nevelő munka 50
d) A gyakorlati képzés 85
e) Az ifjúsági egyesületek és szervezetek 94
4. A Nyíregyházi Dolgozók Tanítóképzőjének
működése 1946-1952 között 101
Összefoglalás 101
Jegyzetek 112
Összefoglaló 123
Angol nyelvű összefoglaló 124
Mellékletek jegyzéke 121
Mellékletek 129-178

Dráviczki Sándor

Dráviczki Sándor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dráviczki Sándor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv