| Előszó | 9 |
| Pedagógiai alapgondolatok (Christoph Hess) | 11 |
| A lovassport jelentősége | 11 |
| A lovassport sajátosságai | 11 |
| A lovaglás (hajtás, voltizsálás) mint tömegsport | 12 |
| Az oktató a tömegsportban | 12 |
| A lovaglás (hajtás, voltizsálás) mint versenysport | 13 |
| A kiképző a versenysportban | 14 |
| Pedagógiai ismeretek lovasedzők számára | 17 |
| Általános pedagógia | 17 |
| Az oktatás tervezése (Wolfang Hölzel) | 19 |
| Az oktatás hat kritériuma | 20 |
| Felépítés | 21 |
| Az információ tartalma | 23 |
| Az információ formája | 24 |
| Visszajelzés | 26 |
| Helyezkedés és magatartás | 26 |
| Felügyelet és balesetvédelem | 27 |
| A lovaglás tanításának módszerei (Eckart Meyners) | 27 |
| Az oktatási módszer alapelvei | 28 |
| Utasításorientált és tapasztalatorientált oktatásrendszer | 29 |
| Az oktatás és a kiképzés stílusai a lovardában | 32 |
| Oktatástechnológia a lovaglás tanításában | 33 |
| Auditív média | 33 |
| Vizuális média | 33 |
| Audiovizuális média | 34 |
| Egyéb média | 35 |
| Mozgatástanulás a lovaglásban | 36 |
| A lovaglástanulás fogalmáról | 36 |
| A szabályozókör-modell szerinti tanulás | 36 |
| Mozgásszabályozás és mozgáskoordináció | 37 |
| A mozgástanulás fázisai (a motorikus mozgásfolyamat) | 38 |
| A kezdők (gyermekek, fiatalkorúak, későn bekapcsolódók) tanítása (Claudia Elsner) | 41 |
| Körülmények és előfeltételek | 41 |
| Iskolalovak, pónik | 41 |
| Találkozás a lóval | 42 |
| Pedagógiai aspektusok | 43 |
| A lovaglás kezdeti szakasza | 44 |
| A térbeli környezeti média | 44 |
| Megjegyzések az oktatás tartalmához | 45 |
| A tanuló életkora (Eckart Meyners) | 46 |
| Gyermekek, serdülők tanítása | 46 |
| Felnőttek tanítása | 49 |
| Bevezetés a lovastornába (voltizsálásba) (Annette Müller-Kaler) | 51 |
| Voltizsálás az egyesületben. Feladatok, célok, szervezés | 51 |
| A voltízssport lehetséges helye és feladatai az egyesületben | 51 |
| Mi lehet a voltizsálás a lóhoz való közeljutás terén? | 52 |
| A voltízsló | 53 |
| Mikor lehet megkezdeni a voltizsálást? | 53 |
| A voltízspont szervezése és integrációja az egyesületben | 53 |
| A voltízspont segédeszközei | 55 |
| Megjegyzések a voltizsálás tanításának didaktikájához és metodikájához | 55 |
| A voltizsálásoktatás problematikája | 55 |
| A voltizsálás oktatásszervezése | 57 |
| A bemelegítés rendje | 57 |
| A mozgó lovon gyakorlás rendje | 58 |
| Az álló lovon gyakorlás rendje | 59 |
| Az oktatás intenzívebbé tétele | 59 |
| Javaslatok a voltizsálás tantervére | 60 |
| Gyakorlati útmutató a kiképző számára (Eckart Meyners, Michael Putz) | 65 |
| A tanuló ráhangolása a lóval való bánásmódra | 65 |
| Az istállóban | 65 |
| A lovardában | 66 |
| A terepen | 67 |
| Az ülés alapjainak tanítása | 68 |
| Ülésiskolázás | 69 |
| Üléshibák és kiküszöbölésük | 69 |
| Az izomzat jelentősége a helyes (idomító-) ülésben | 70 |
| Mozgékonyság a medencetájékon | 71 |
| A combizomzat | 71 |
| A lábszár | 72 |
| Farizomzat | 72 |
| Lábtartás | 73 |
| Has- és hátizomzat | 73 |
| Mell- és vállizomzat | 74 |
| Felkar- és alkarizomzat | 74 |
| A tarkóizomzat, a fej tartása | 75 |
| Tartásproblémák lovagláskor | 75 |
| Székülés | 75 |
| Villaülés | 76 |
| Tartáshibák és következményeik | 76 |
| Üléshibák és javításuk könnyűülésben | 77 |
| A segítségadás alapjai és hibái | 79 |
| A testsúlysegítségek | 80 |
| A combsegítségek | 82 |
| A szársegítségek | 83 |
| Segédeszközök | 86 |
| Büntetések | 86 |
| Tornagyakorlatok | 87 |
| Az edzéselmélet alapjai (Björn Ahsbahs) | 97 |
| A sportedzés | 97 |
| A sportteljesítményre ható tényezők | 98 |
| A motorikus (testi) képességek | 98 |
| A pszichikai tényezők és képességek | 99 |
| A taktikai képességek | 99 |
| A környezeti tényezők | 99 |
| További alapvető tényezők | 99 |
| Az edzéshatár sportélettani alapjai | 101 |
| Az energia-előállítás | 101 |
| A mozgás szabályozása | 103 |
| Az edzéshatár | 105 |
| A legfontosabb edzéselvek | 107 |
| Edzésmódszertan | 109 |
| Az állóképesség edzésmódszerei | 110 |
| Az erőedzés módszerei | 110 |
| A gyorsaságedzés módszerei | 112 |
| A hajlékonyságedzés módszerei | 113 |
| A technikai edzés módszerei | 114 |
| Edzéstervezés | 115 |
| A voltízssport követelményei | 117 |
| A lovassport követelményei | 119 |
| A ló edzésének sajátosságai (Claus Chmiel) | 120 |
| Az edzés felépítése | 120 |
| Az edzésterhelés alapelvei | 122 |
| Kondíció | 123 |
| Edzésmetodika | 124 |
| Speciális edzéstervezés | 124 |
| Bevezetés a lovas kiegészítősportjába és erőnléti edzésébe | 126 |
| A lovas állóképesség-edzése | 126 |
| A lovas erőedzése | 129 |
| Kondíciógimnasztika zenével | 134 |
| Hajlékonyság, mozgékonyság edzése | 134 |
| Reakciógimnasztika | 137 |
| Játékok a kiegészítősport és a kondícióedzés keretében | 137 |
| A sportpszichológia jelentősége a lovassportban (Andreas Tack) | 139 |
| A lovasok, voltizsálók és hajtók teljesítményére ható pszichológiai tényezők | 139 |
| Feszültség, idegesség | 139 |
| Agresszió, harag | 141 |
| Önbizalom | 143 |
| Személyiségtípusok | 145 |
| A teljesítmény befolyásolása | 147 |
| Testtudat | 147 |
| Az energiaforrások optimális kihasználása | 150 |
| Mentális edzésmódszerek | 151 |
| Félelem a lovassportban (Ralph-Michael Rash) | 153 |
| A félelem következményei és okai | 153 |
| Következtetések a kiképző részére | 155 |
| Félelem verseny előtt | 157 |
| Baleset-megelőzés és elsősegélynyújtás (dr. Helga von Brauchitsch) | 161 |
| Megelőzés | 161 |
| Ki lovagoljon? | 163 |
| Sérülések és balesetek | 165 |
| Sebellátás | 167 |
| Vérzések | 167 |
| Sokk | 168 |
| Eszméletlenség | 169 |
| A mellkas sérülései | 169 |
| Csonttörés | 170 |
| Légzésmegállás | 170 |
| A sérült szállítása | 171 |
| Egyéb sérülések | 173 |