1.115.881

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig
Ginop popup ablak bezárása

Edzéselmélet és módszertan

Középfokú tanfolyam

Szerző
Budapest
Kiadó: Sportpropaganda
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 233 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az elmélet és gyakorlat kölcsönhatását ma már általában nem vitatják. Lehet, hogy egyelőre a tudományról alkotott vélemények a sportvezetők, szakemberek körében különbözőek. Egyben azonban biztosak... Tovább

Előszó

Az elmélet és gyakorlat kölcsönhatását ma már általában nem vitatják. Lehet, hogy egyelőre a tudományról alkotott vélemények a sportvezetők, szakemberek körében különbözőek. Egyben azonban biztosak vagyunk: a tudomány szerepe a társadalmi-gazdasági folyamatok irányításában, így a sportirányításban is, nem csökken, hanem nő a jövőben.
Éppen azért, mert egyre differenciáltabban bontakoznak ki a fejlődést gátló problémák. A tudomány és politika kölcsönhatása soha nem érvényesült még ilyen intenziven, mint napjainkban, annak ellenére, hogy jelentős nehézségekkel kell a kutatóknak és a tudományirányításnak számolnia.
A sport területén különösen szembetünik az, hogy vezető szakemberek körében nem tapasztalunk veszélyérzetet. Sokan még nem érzik azt a veszélyt, amit a hagyományokra épülő, abból kilépni nem tudó gyakorlati-szakmai irányitási módszer jelent a sportmozgalom egyes területein. Számunkra nem megnyugtató az, amikor ilyen állásfoglalással, a tudományt látszólag pozitivan értékelő megállapítással találkozunk: "Ez a tudományra tartozik. Oldják meg a kutatók!" Ez a felfogás szakadást idézhet elő elmélet és gyakorlat között. A problémát a gyakorlat és elmélet munkatársainak együtt kell megfogalmazniuk, a feladatokat is együtt kell megoldaniuk. Ha ez nem így történik, akkor a gyakorlati szakember csak hivatkozási alapként és részben mentségként fogja a tudományt felhasználni. nem szabad a tudományt, elismert tudósok megállapításait tekintélyalátámasztásra felhasználni; arra, hogy valaki elfogadtassa kellő megalapozottságot nélkülöző elképzelését, programját, intézkedéseit. De arra sem, hogy a tudományra utalva valaki mentséget keressen, jóllehet tudományos alaposságot nélkülözve születtek a döntések, a tudományos feltételeknek nem megfelelően alkalmazzák a módszereket. A tudomány csak akkor tud hatékony lenni, ha beépül a gyakorlatba, ha annak része, elválaszthatatlan, jellemző karaktere lesz. Vissza

Tartalom

Bevezető3
Az edzéselmélet kialakulása, meghatározása5
A gyakorlati tapasztalatok általánosítása, leírása5
Csoportmunka5
Önálló sporttudományos kutatások: önálló elmélet5
Elmélet-gyakrolat kapcsolata6
Meghatározás7
A korszerű edzés jellemzői8
Egy sportágra szakosodás8
Életmód és sport8
Egyéni edzés9
Tervszerű edzés9
Tudományos edzés10
Edzés11
Edzésrendszer, edzésmódszer, edzéseszközök13
Teljesitőképesség, teljesítőkészség15
Feladatok17
Fizikai képzés17
Technikai, taktikai képzés17
Értelmi képzés18
Nevelés18
Edzettség19
Az edzettség növelésének eszközei21
Versenygyakorlatok22
Speciális gyakorlatok23
Sokoldaluan képző gyakorlatok23
Az edzettség növelésének káros eszközei (dopping)26
Az edzésterhelés jellemzői28
Alapismeretek28
Alkalmazkodási sajátosságok30
A terhelés összetevői32
Intenzitás32
Ingersürüség33
Időtartam (terjedelem)34
Terjedelem (időtartam) és intenzitás összhangja34
Elfáradási sajátosságok35
Tuledzettség38
Edzéselvek, követelmények42
Fokozódó terhelés42
Egész éves terhelés43
Terhelési ciklusok alakítása45
Formaidőzités49
Tudatosság52
Szemléletesség54
Rendszeresség55
Érthetőség56
Erőedzés57
Maximális erő57
Gyorsasági erő57
Erőállóképesség58
Abszolut erő, relatív erő58
Belső és külső erők58
Statikus és dinamikus erő59
Erőfejleszés izometriás (statikus) gyakorlatokkal59
Erőfejlesztő gyakorlatok60
Sportági sajátosságok62
A gyorsaság edzése63
A gyorsaság elemi formái63
A gyorsaság sajátos formái64
A gyorsaságfejlesztés lehetőségei65
A gyorsaségfejlesztés módszerei69
Az állóképesség edzése71
Hosszutávú állóképesség (alapállóképesség)72
Középtávú állóképesség72
Rövidtávú állóképeeség73
Állóképességfejlesztő módszerek73
Tartós módszerek74
Intervallumos módszerek74
Verseny, ellenőrző módszerek75
A módszerek kölcsönhatása75
Az ügyesség edzése77
Az ügyesség jellemzői77
Az ügyesség fejlesztésének követelményei78
A hajlékonyság edzése79
A képességek közötti kölcsönhatás82
A sporttechnika elsajátításának fázisai83
A mozgásszerkezet fogalma85
A gyakorlás jelentősége a technikai képzésben87
A technikai képzés sajátos követelményei89
Hibajavítás92
A helyes és helytelen szembeállítása92
Az objektív információk felhasználása93
A végrehajtás eltulzása93
A mozgásrészek gyakorlása93
Kényszerű helyzetek alkalmazása93
Stratégia és taktika94
Stratégia és taktika jelentősége a versenysportban94
Alapfogalmak95
A stratégia95
A taktika97
A sportágak csoportosítása a taktika jelentősége szerint104
Sorsolásos sportágak104
Ciklikus sportágak104
Páros küzdelmek105
Csapatjátékok106
Az egyén mint feladatmegoldó rendszer106
A taktikai feladat107
Versenyhelyzet (játékszituáció)108
Taktikai cselekvés108
Taktikai gondolkodás115
A csapat mint feladatmegoldó rendszer116
A csapat sturkturáltsága116
Az együttműködés118
A játékrendszer124
A támadás taktikája126
A védekezés taktikája128
A rendszer irányítása és a taktikai terv130
Oktatásmódszertani kérdések134
Oktatási célkitüzések134
Az ismeretek alkalmazásának a kérdése136
Oktatásmódszertani szempontok141
Versenyzés152
A sportversenyek, mérkőzések jellemzői152
Edzésversenyek152
A versenyek tervezése153
Versenyelőkészületek154
Pszichikai előkészületek155
Felkészülés a verseny előtti napon156
A rajt előtti felkészülés157
A verseny előtti bemelegítés158
Az edzés tervezése161
Edzésterv fajták161
Egyéni edzéstervek162
Csoporttervek162
Versenytervek162
Az edzésterv készítés követelményei162
Az edzéstervek értékelése, az edzettség ellenőrzése164
A sportoló edzésnaplója165
Az edző naplója166
Aportorvosi vizsgálatok eredményei166
Az edzés felépítése167
Alapismeretek167
Bemelegítés168
Fő rész170
Levezető rész171
A sport felkészülés szakaszai173
Alapismeretek173
Az utánpótlás nevelésének időszaka173
Az utánpótlás-edzést befolyásoló tényezők175
A fizikai képességek fejlesztése175
Technikai képzés176
Taktikai képzés177
Értelmi fejlesztés177
Kiválasztás180
A tehetség jellemzői180
A tehetségkutatás lehetségei, területei181
Függelék184

Dr. Nádori László

Dr. Nádori László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Nádori László könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem