E könyv értékelméleti szempontból értelmezi a romantikus magatartást és módszert, állítja magyarázó fénybe a teremtő képzeletnek a romantikában kiemelt szerepét, és a nemzetközi szakirodalomban első ízben von részletes párhuzamot Shelley költészete, Turner festészete, Field és Chopin zenéje között. A szerző mondanivalóját a cambridge-i Harvard Egyetemen, a londoni Tate/Clore Galleryben, valamint a National Galleryben végzett kutatásait összegezve, az összehasonlító irodalom módszerét a művészeti ágak egybevetésére kiterjesztve, remekművek sorozatának tüzetes elemzésével fejti ki.
Tartalom
I. AXIOLÓGIA ÉS ROMANTIKA, ÉRTÉK ÉS KÉPZELET 7
II. A KÉPZELET PARADOXONA 26
Shelley: Óda a Nyugati Szélhez 26
Homérosz, Popé és Shelley viharábrázolása 26
III. SHELLEY ÉS TURNER VILÁGKÉPÉNEK PÁRHUZAMAI 41
IV. SHELLEY ÉS TURNER KÉPVILÁGÁNAK PÁRHUZAMAI 71
1. A vihar képének pozitív átértékelése 71
2. A kép tárgyszerűségének feloldása 78
3. Költői és festői jelképteremtés 87
4. Költői és festői metafora 97
5. A látvány dinamizálása. Teremtő képzelet és kavargó kép 100
V. ÁLMODOZÓ ÉS FELAJZOTT KÉPZELET 105
Noktürn és vihar 105
Field és Chopin 105
jegyzetek 134
függelék 157
P. B. Shelley: Ode to the West Wind 157
Óda a Nyugati Szélhez 160
A KÉPEK ÉS KOTTÁK JEGYZÉKE 164
Képjegyzék 164
Kottajegyzék 165
ILLUSZTRÁCIÓK