1.034.855

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Egy sikeres iskolai integrációs program tapasztalatai

A hátrányos helyzetű tanulók oktatási integrációs programjának hatásvizsgálata 2005-2007 - Kutatási összefoglaló

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 130 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-9795-15-0
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Az egymástól eltérő családi hátterű tanulók integrált oktatása forró társadalompolitikai téma a mai Magyarországon. A legnagyobb indulatokat kavaró kérdések a roma és nem roma, illetve hátrányos helyzetű és nem hátrányos helyzetű tanulók együttneveléséhez kapcsolódnak. A kérdés az, hogy a különböző hátterű gyermekeket együtt vagy külön érdemes-e oktatni, milyen módszereket érdemes alkalmazni, és mindez milyen hatással lehet a - roma és nem roma, hátrányos helyzetű és nem hátrányos helyzetű - gyermekek fejlődésére. A vitákban gyakoriak a csúsztatások, kevés a tény, és gyakran hangzik el bennük az igény, hogy végre őszintén kellene beszélnünk a témáról. Szándékaink szerint ez a kutatási összefoglaló nemcsak őszintén, de értelmesen és tárgyszerűen is szól a roma és hátrányos helyzetű tanulók általános iskolai integrációjáról.
Az elemzés alapja az Országos Oktatási Integrációs Hálózat komplex támogatási programja, amelyben a kezdetek óta folyamatosan néhány tucat iskola vesz részt. A... Tovább

Fülszöveg

Az egymástól eltérő családi hátterű tanulók integrált oktatása forró társadalompolitikai téma a mai Magyarországon. A legnagyobb indulatokat kavaró kérdések a roma és nem roma, illetve hátrányos helyzetű és nem hátrányos helyzetű tanulók együttneveléséhez kapcsolódnak. A kérdés az, hogy a különböző hátterű gyermekeket együtt vagy külön érdemes-e oktatni, milyen módszereket érdemes alkalmazni, és mindez milyen hatással lehet a - roma és nem roma, hátrányos helyzetű és nem hátrányos helyzetű - gyermekek fejlődésére. A vitákban gyakoriak a csúsztatások, kevés a tény, és gyakran hangzik el bennük az igény, hogy végre őszintén kellene beszélnünk a témáról. Szándékaink szerint ez a kutatási összefoglaló nemcsak őszintén, de értelmesen és tárgyszerűen is szól a roma és hátrányos helyzetű tanulók általános iskolai integrációjáról.
Az elemzés alapja az Országos Oktatási Integrációs Hálózat komplex támogatási programja, amelyben a kezdetek óta folyamatosan néhány tucat iskola vesz részt. A program legfontosabb célja a minőségi, minden tanuló számára megfelelő oktatás elősegítése integrált környezetben. A program hatásának elemzése ezért kiváló alkalmat nyújt ahhoz, hogy bemutassuk a megfelelő pedagógiai módszerekkel támogatott integrált oktatás hatásait itt és most. Vissza

Tartalom

Előszó 7
1. Bevezetés 11
2. Módszertani háttér 15
2.1 A program 15
2.2 Mintavétel 16
2.3 Adatfelvételek 19
2.4 A mérőeszközök érvényessége és standardizálása 26
2.5 Hátrányos helyzet és etnikai hovatartozás 27
2.6 A program hatásának mérése 30
2.7 A jó benyomás keltés kezelése 31
3. A roma és hátrányos helyzetű tanulók integrációjának megvalósulása 35
3.1 Osztályok közötti egyenlőtlenségek 35
4. Oktatási módszerek és az oktatás minősége 41
4.1 Általános tárgyi feltételek 42
4.2 Ülésrend 43
4.3 Házi feladat 43
4.4 A pedagógus személyisége és motiváltsága 44
4.5 Eszközhasználat 44
4.6 Tanár-diák és diák-diák kapcsolatok, az óra légköre 45
4.7 Didaktikus és személyiségközpontú elemek az óra felépítésében 46
4.8 Órai tevékenységek 48
4.9 Munkaforma 50
4.10 Csoportmunka, kooperatív tanulócsoportok, a diákok közötti interakciók szerepe 52
4.11 Egyéni munka 54
4.12 Differenciált oktatás 54
4.13 Összefoglalás 57
5. Szövegértés és továbbtanulás 59
5.1 Szövegértés 61
5.2 Továbbtanulás 66
6. Pozitív önértékelés 71
6.1 A sorsirányítás képességének érzése 72
6.2 Pozitív önértékelés 75
6.3 A nehéz helyzetekkel való megküzdés készsége 81
7. Etnikai előítéletesség 85
7.1 Sztereotípiák 86
7.2 Előítéletek és távolságtartás 89
7.3 Szociálisdominancia-orientáció 92
7.4 Társas szorongás
8. Mi magyarázhatja a program hatását? 97
8.1 A hatásmechanizmusok vizsgálatának módszere 98
8.2 Személyközpontú pedagógia 100
8.3 Munkaformák 104
8.4 Differenciálás 106
8.5 Tanulói autonómia 109
8.6 Tanulók közötti kooperáció 112
9. Tanulói összetétel és eredményesség 117
9.1 A roma tanulók aránya az osztályban 119
9.2 A hátrányos helyzetű tanulók aránya az osztályban 123
10. Záró gondolatok 129
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv