| Köszönetnyilvánítás | 11 |
| Bevezetés. A gyerekek változó élete: Együttműködés a családokkal a különélés és a válás során | 13 |
| Változás a családban és a gyerekek aggodalmai | 21 |
| Fókuszban az átmeneti periódus: mi teszi jobbá vagy rosszabbá? | 23 |
| Rövid és hosszú távú hatások | 25 |
| A család felbomlása: célravezető elgondolás? | 28 |
| Harag és keserűség | 29 |
| Apák, anyák és a gyerekek közvetlenül a válás után | 30 |
| Az apák | 33 |
| Milyen előnyei származnak a gyereknek a közös szülői felügyeletből? | 36 |
| Az apák és anyák közös felügyelete | 37 |
| A megbékélés és a szülők válása | 38 |
| Elméleti keret: Átmeneti időszakok és rizikófaktorok a különélés és a válás során | 41 |
| Az iskoláskor előtti évek | 43 |
| Az iskolás évek | 47 |
| Az általános iskolás évek (5-11 éves kor) | 49 |
| A teenager évek | 54 |
| A gyerekek nehézségei és a családszerkezet: a válás mint rizikófaktor | 55 |
| Összefoglalás | 56 |
| A válás okozta változásokon átmenő családok: Fókuszban egy klinikai minta | 58 |
| Nemi különbségek a válási folyamatban | 58 |
| Változások az anyagi körülményekben és a munkavégzésben | 63 |
| A nők tapasztalatai a válás utáni anyaszereppel kapcsolatban | 65 |
| A férfiak tapasztalatai a válás utáni apaszerepről | 67 |
| Változások a kapcsolatban a különválás után: veszteségek, nyereségek és érzelmek | 71 |
| A tágabb család támogatása | 73 |
| A gyerekek beutalásának okai | 75 |
| Együttműködés a szülőkkel és a gyerekekkel: Fókuszban a szülő | 82 |
| Munkánk orientációja a gyerekek érdekében | 85 |
| Kettősség a párkapcsolatban a válást követően | 87 |
| A szülők kapcsolata a gyerekeikkel | 89 |
| A szülők és a gyerekek kommunikációjának javítása | 90 |
| Családi interjúk | 94 |
| Munkánk célja | 98 |
| Összefoglalás | 99 |
| Függelék: a családterápia gyakorlati váza | 100 |
| A gyerekek perspektívái: Hogyan segíthetünk, hogy hallhatóvá váljon a hangjuk | 103 |
| Roy | 103 |
| Ahogyan a történet összeáll | 107 |
| Fejlődési különbségek | 109 |
| Mit mutat a klinikai tapasztalat? | 111 |
| Igény az összefüggő történetre | 114 |
| Az érzések kifejezése | 116 |
| Segítség a gyerekeknek, hogy megbirkózzanak a család újrarendeződésével | 122 |
| Összefoglalás | 122 |
| Túl a racionális kontrollon: Harag, erőszak és lelki betegség | 126 |
| A válás utáni otthon kockázatai | 127 |
| A tapasztalat feldolgozása | 130 |
| A gyerekek veszélyeztetettsége | 136 |
| A válás utáni erőszak csökkentésében használható kulcstényezők | 139 |
| A gyerekek rossz viselkedése - "olyan vagy, akár az apád" | 139 |
| Súlyos mentális betegség és viselkedési zavarok | 141 |
| Milyen jelekre figyeljünk a gyerek érdekében, ha a válás után olyan szülővel él együtt, akinek gyenge a mentális egészsége | 145 |
| Láthatási központok | 146 |
| Összefoglalás | 146 |
| A család újrarendeződése: Új családok és a szülői viselkedés új mintái | 148 |
| Kapcsolat az új partnerrel együtt élő szülővel | 151 |
| Kapcsolat a "másik szülővel": a gyerekek otthonán kívül élő apák | 154 |
| Mostohatestvérek és féltestvérek | 159 |
| Felbomlanak az új kapcsolatok? | 160 |
| Összefoglalás | 165 |
| Az iskola: Biztos bázis? | 167 |
| Tanárok szülőpozícióban | 167 |
| Az iskolát megelőző évek | 168 |
| Az általános iskolás évek | 171 |
| A tanár mint biztonságos bázis | 174 |
| Felnövekedés - átmenet a középiskolába | 175 |
| A válás és a középiskola | 177 |
| Mit tehetnek az iskolák? | 178 |
| Mit tehetnek a tanárok? | 180 |
| Mikor vegyünk igénybe külső segítséget? | 181 |
| Összefoglalás | 185 |
| A válás és az alapellátás | 186 |
| Az alapellátás körülményei | 186 |
| A beavatkozás szintjei | 189 |
| A mentálhigiénés szakember bevonása a családorvosi tanácsadásba: a családi konzultáció modellje az általános orvosi ellátás keretein belül | 194 |
| Összefoglalás | 200 |
| A kontextus kiszélesítése: Különböző szakmai szituációk alkalmazása | 201 |
| Kutatás és klinikai tapasztalat | 202 |
| Az egészségügy kontextusa | 204 |
| Az iskolai kontextus | 206 |
| Gyerekek, válás és a jogi kontextus | 207 |
| A mediátorok szerepe | 210 |
| Szociális munka, a válás, az otthoni erőszak és a gyerekvédelem | 212 |
| Interjúk a gyerekekkel | 214 |
| Indirekt eszközök a gyerekek gondolatainak és érzéseinek megközelítésére | 215 |
| Függelék: megjegyzések szülőknek | 218 |
| Bibliográfia | 224 |
| Név- és tárgymutató | 233 |