1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Elme- és idegápolás 1956. április

Kézirat/Középkáderek továbbképző lapja - 1956/2. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Útmutatóul vázoljuk az anyagot, amit lapunk e száma felölel; miért ez s nem más cikkeinknek tárgya; miért így s nem másként következnek egymás után.
Előbb jön a nehéz és bonyolult:... Tovább

Előszó

Útmutatóul vázoljuk az anyagot, amit lapunk e száma felölel; miért ez s nem más cikkeinknek tárgya; miért így s nem másként következnek egymás után.
Előbb jön a nehéz és bonyolult: általánosságok, elmebetegségek. Aztán a könnyebb, egyszerűbb: részletek és idegbajok. - Gyerekkorunkban is a világot ilyesféle sorrendben ismertük meg. Előbb tetszett a mozdony, aztán jöttünk rá, hogyan mozog benne a dugattyú. Előbb tudtunk beszélni, aztán tanultuk meg a nyelvtant. Régóta éltünk, mozogtunk, betegeskedtünk, mikor okoskodni kezdtünk. Pedig az élet, a mozgás, a betegség körülményesebb minden okoskodásnál.
Vizeletvizsgálat, injectióadás, beteglefogás, ágyazás és hasonló fogásoknak kevés helyet szenteltünk. Nem mintha nem lenne fontos, hogy az ápoló apróra ismerje ezeket. De kémcsővel, fecskendővel a kézben, az osztályos orvos percek alatt megtanítja és érthetővé teszi azt, amire papíron sok unott oldal, több ezer betűje nem elég. A lapban inkább annak megértetésére törekszünk, hogy a sok apró fogás mivel kapcsolatos, hol is van a helyük?Hova is tegye az ápoló azt a rengeteg látni valót, amit a betegektől, orvosoktól elleshet? Hol is van a helyük abban a tengernyi ismeretben, amit a világ és élet gazdagon önt le ránk? Hova is tegye saját magát az életben, a világban, ahol annyi szépet lehet csinálni? - Ha erre rájön, hamarabb megtanulja azt, amit az osztályon - reméljük - minduntalan magyaráznak neki.
Nem rágjuk szájába, mit értsen tér, idő, helyzet, egymásutániság és hasonlók alatt. Sem azt, hogy ezek mit jelentenek a tünetek csoportosulásában és felsorakozásában, vagy egy betegség folyamán. Mit jelentenek kint az életben s egy osztályon belül. Mit a szervek sokaságában, vagy egy szervezet fejlődése közben. Mit jelentenek több ember szervezetének találkozása esetén s az emberek sorsának alakulásában. Vissza

Tartalom

Útmutatóul 3
A pavlovi elmélet az elmeorvosi gyakorlatban 9
Írta Sándor György:
Az elmeápolás általános elvei
Írta Makai Józsefné:
Oligophrenia 17
Írta Ballay Judith:
Aggkori elmebajok 22
Írta Böszörményi Zoltán:
Az epilepsia, mint betegség és ápolási feladat 26
Írta Tariska István:
Hysteria 36
Írta Tóth László - Xantus Enikő:
A sokgócú idegkeménykedés 56
Írta Sai-Halász András:
Az idegrendszeri daganatok 60
Írta Simonyi Gusztáv:
Ideggyulladások és idegfájások 64
Írta Korona Árpád:
A coordináció 68
Írta Fenyő Egon:
Az inzulinszobáról 73
Írta Mártfay Edit:
Az ápoló feladata éjjel 76
Írta Kovács Júlia - Peczenka Mária - Tóth Istvánné:
Elmebetegek étkezésének rendezése 77
Írta Fejér György:
Morfin-scopolamin 81
Írta Paneth Gábor:
A bróm és a sevenal 82
Írta Bán Tamás:
A gerinccsapolás, mint vizsgáló és gyógyító eljárás 85
Írta Nelhiebel József:
Mit nyújt a kórbonctan az elmeorvoslásnak? 89
Írta Orthmayr Alajos:
Vitarovat 93
Ami biztos 96
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv