Előszó
Mint a gimnáziumunkba matematikából előkészítőre járó és felvételiző általános iskolai tanulókkal foglalkozó tanárok, évek óta igényét és szükségét érezzük annak, hogy az említett foglalkozások és vizsgák anyagát szélesebb körben ismertté tegyük. Könyvünk tehát azoknak az általános iskolai korú (12-14 éves) tanulóknak szól, akik tehetségük és érdeklődésük folytán, szorgalmas munkával megalapozott tudásukra támaszkodva és pályaválasztási elképzeléseikkel összhangban, gimnáziumban, esetleg annak speciális matematika tagozatán kívánják tanulmányaikat folytatni, esetleg már egy nyolc- vagy hatévfolyamos gimnázium diákjai. Számot tartunk a tanulókat nevelő tanárok érdeklődésére is, remélve, hogy példatárunkkal segítjük munkájuk változatosabbá tételét. Bízunk benne, hogy könyvünket haszonnal forgatják azok a - gyermekük fejlődését maguk is tevékenyen biztosítani szándékozó - szülők, akik eddig a tematika ismerete és segédletek nélkül ezt szakszerűen nem tehették.
A feladatgyűjtemény három részből áll. A második és a harmadik részt tartalmazó példatár 1993-ban jelent meg, elsősorban a négyévfolyamos gimnáziumba pályázó nyolcadikosok számára. A hatévfolyamos gimnáziumok számának bővülésével úgy éreztük, szükség lenne olyan feladatlapok összeállítására, melyek a hatodikosok felkészülését segítik. A példatár bővítésével ez most megvalósul, a hatodikosoknak szóló feladatlapok alkotják az első részt, továbbá ennek a résznek a végén felsoroljuk, hogy a nyolcadikosoknak szánt feladatok közül melyekkel foglalkozhatnak eredményesen a kisebbek. Az első rész Mikusi Imre munkája; a lektorálást Vajda István végezte, javaslataival, ötleteivel segítve a szerzőt.
A feladatgyűjtemény második részének alapjául az iskolánkban hosszú idő óta a nyolcadikos tanulóknak szervezett gimnáziumi matematika előkészítő foglalkozások szolgáltak. Ezek anyagának kidolgozását, illetve összeállítását Mikusi Imre és Mikusi Imréné végezték. Feladatlapjaikat egy-egy 90 perces foglalkozásra tervezték, és valamennyi feladatsoruk példáihoz megoldási útmutatásokat és végeredményeket mellékeltek. A tudatosan rövid útmutatások célja az, hogy a tanuló ne csak elolvassa a megoldást, de tevékenyen részt vegyen a megoldásig vezető út bejárásában.
Feladatgyűjteményünk harmadik része a fővárosi, speciális matematika tantervű osztályokat indító gimnáziumok - az Árpád Gimnázium, a Berzsenyi Dániel Gimnázium, a Fazekas Mihály Gimnázium és a Szent István Gimnázium - közös felvételi feladatsorait, illetve ezek részletes megoldásait tartalmazza. Ezt a részt Gyimesi Róbert és Tóth Ibolya tanárok írták, ám természetes, hogy szerzőtársaiknak számítanak az említett iskolák matematika szakos tanárai és Pálmay Lóránt, a Fővárosi Pedagógiai Intézet vezető szaktanácsadója, egyben a dolgozatok összeállítója; miként azok a tanulók is, akik a felvételin ügyes ötlettel, próbálkozással, megoldással vetették észre magukat. Azzal, hogy ez a rész a lehető legteljesebb megoldásokat tartalmazza, mintát szeretnénk mutatni arra, mit jelent a megoldási elképzelések valóra váltása, a megoldások szabatos, ám rövid megfogalmazása és leírása. Hálásak vagyunk Gyimesi Éva és Vajda István lektoroknak lelkiismeretes, a legapróbb részletekre is kiterjedő munkájukért. Biztosak vagyunk benne, hogy észrevételeik, javaslataik könyvünk javára váltak.
Vissza