| Miért járunk iskolába | |
| A kutyák nem viszik el az iskolát, avagy kis iskolatörténet | |
| Emlékek és hagyományok | |
| Kutyák, fikák, gólyák | 11 |
| Vad Piu és társai | 12 |
| Nem volt mindig iskola | |
| Iskola nélküli társadalom | 14 |
| A nymbikvarák és más primitívek | 16 |
| Az aumaga | 18 |
| A kíséret | 20 |
| Akik lóra termettek s akik a szerszám mellé | 21 |
| Iskolák és évezredek | |
| Az egyiptomi írnok és a botos ember | 23 |
| Már a régi görögök | 25 |
| A tökéletes Alexandrosz | 28 |
| Három fokozat és hét szabad művészet | 30 |
| Az ősök | 31 |
| Magolás és szónoklás | 32 |
| Széles a világ | 36 |
| Jobbágyok, polgárok, lovagok és a kultúras közkatonái | 37 |
| Regulák a középkorban és azután | 38 |
| Íme az iskola! | 42 |
| Mindebből kitűnik | 44 |
| Iskola kell | |
| In memoriam Apáczai | 45 |
| A tisztító és kételkedő | 47 |
| Magyar Enciklopédia | 52 |
| Még csak ezután | 55 |
| Miért voltak fontosak az iskolák? | 56 |
| Ezen kívül: miért voltak fontosak az iskolák? | 58 |
| A szarvasi reformer | 60 |
| Bűvös kör | 62 |
| Legyen kötelező! | 63 |
| Törvények és forradalmak | 66 |
| Gimnáziumok, kollégiumok | 70 |
| Nemecsek és Steinmann kora | 75 |
| Fiúk és lányok | 78 |
| Képességek és szociológia | 80 |
| Iskola most | 84 |
| Iskola kell? | 87 |
| Mire tanít meg az iskola: amire kell? vagy amire akarom? | |
| Az iskolának tanulunk, vagy az életnek? | |
| "A fiatalok mindig szidták az iskolát..." | 93 |
| Amire szükségünk van | 95 |
| Csakhogy a reformpedagógia | 98 |
| Érdeklődés nélkül nincs tanulás | 101 |
| A sikerek és kudarcok törvénye | 103 |
| Sikerre orientáltak és kudarckerülők | 107 |
| Teljesen mindegy? | 109 |
| Tegyük a kezünket a szívünkre | 114 |
| Különféle új iskolák | |
| Mit mondott tehát a reformpedagógia? | 116 |
| Új iskolát! | 117 |
| Megállapodások Dalton városában | 118 |
| A valódi szabadság egyszerűsége | 121 |
| A szabadság árnyéka | 125 |
| Kurt Lewin kísérlete | 127 |
| Szabad tevékenység és kötött szabadság | 130 |
| Alkotó tanulás | 135 |
| A probléma "mint olyan" | 139 |
| Hogy képzeli Ivan Illich? | 142 |
| Oldás helyett kötés | |
| Gondolatok egy robbanás után | 146 |
| Szabadság és egyenlőség illúzió nélkül | 148 |
| Változó igények | 149 |
| A tanulás irányítása, avagy amikor Skinner csodálkozott | 151 |
| A műveltségért járunk iskolába? | |
| Mi a műveltség? | |
| Az iskola műveltséget ad | 157 |
| Ami emberivé válik | 158 |
| Az anyagi és a szellemi műveltség | 159 |
| Nemzedékek egymás vállán | 162 |
| Műveltség és műveltségek | 163 |
| Az egyéni műveltség | 165 |
| Az általános műveltség | 166 |
| A műveltség eszménye | 169 |
| A szakműveltség | 170 |
| A műveltség birtokbavétele | |
| Három fogalom | 171 |
| Minden ember személyiség | 171 |
| Tanulunk, ha kell, ha nem | 175 |
| Önálló és járulékos tanulás | 178 |
| Mi legyen a problémával? | 180 |
| A tanulás mint búvópatak | 184 |
| Így tanuljuk a kultúrát | 185 |
| Amikor nevelnek bennünket | 187 |
| Az egyoldalú iskola | |
| Sokat és keveset | 189 |
| A tananyag | 191 |
| A tudományos iskola | 194 |
| Tantárgyak és tudományok | 197 |
| Gondolkodni tanulunk | 199 |
| Racionális gondolkodás | 202 |
| Művészeti gondolkodás | 204 |
| Pavlov típusai és a féltekék | 205 |
| Felemásan tanulunk gondolkodni | 206 |
| A tudományok gyakorlati konzekvenciái | 208 |
| Megtanítani a gyakorlati cselekvésre | 210 |
| Újabb gond: mi van a gyakorlati gondolkodással? | 212 |
| Sokféle okosság van | 216 |
| Okosság és műveltség | 218 |
| Szimmetria és aszimmetria | 219 |
| Óda és szatíra | 220 |
| Érzelmek és viselkedés | 221 |
| Túl a tananyagon | 225 |
| Hétköznapi ügy ez | 227 |
| K. István képességei | 233 |
| A gittegylet és vidéke | 234 |
| A vád: egyoldalú intellektualizmus | 235 |
| Utószó Illichről | 238 |
| A változó iskola | |
| Ők miért járnak majd iskolába? | |
| Változgat vagy változik? | 243 |
| Válság és kényelem | 247 |
| E sorok írója kisdiákként | 249 |
| Most kellenének | 251 |
| Majd a bennünket követő nemzedékek | 252 |
| Tanulni egész életen át! | |
| A jelen és a jövő igénye | 254 |
| Gyorsuló idő | 256 |
| A tanulás fája | 258 |
| A permanens tanulás szakaszai | 260 |
| Gondoljunk az iskolára! | 261 |
| A jövő körvonalai | |
| Tudnék én is utópiát írni | 263 |
| Az iskolának levegőhöz kell jutnia | 264 |
| A jelen ellentéte a jövő | 267 |
| Műveltség a távlatokban | 269 |
| Hét nevelési terület | 271 |
| Ami még hátravan | 284 |
| Apáczai apotheozisa | 285 |
| Az emberi kapcsolatok közege | 287 |
| Rousseau, Pestalozzi, Makarenko | 288 |
| Makarenko: eszmék és tudományok | 292 |
| A közösségi nevelés eszménye | 295 |
| A tiszteletre méltó sihederek avagy a nevelői magatartás | 296 |
| A neveltek és a nevelők közössége | 299 |
| Neveletlenek neveltek neveletleneket | 301 |
| Közösség és demokrácia az iskolában? | 302 |
| Kedves barátom! | |