| Előszó | 9 |
| Az empátia fogalmának kialakulása és fejlődéstörténete a modern lélektanban | 11 |
| Arisztotelész elmélete | 13 |
| A lélektan megközelítése | 14 |
| A pszichoanalízis felfogása | 16 |
| Scheler szimpátiaelmélete | 24 |
| Megértő irányzat a lélektanban és a társadalomtudományokban | 26 |
| Rogers iskolája | 30 |
| Az empátia jelensége és fogalmának tapasztalati meghatározása | 37 |
| Az empátia és más megismerési módok viszonya | 42 |
| Empátia és projekció | 44 |
| Kommunikáció és megfigyelés | 45 |
| Az empátia lélektani lényege | 48 |
| A kultúra és az együttes élmény szerepe | 50 |
| Empátia és szimpátia | 53 |
| Az érzelmi "ragály" | 56 |
| Empátia és azonosulás | 58 |
| Az empátia szintjei | 59 |
| A fogalomhasználat néhány problémája | 62 |
| Példák az empátiás megértésre | 63 |
| Az empátia kommunikációs alapjai | 66 |
| A nemverbális kommunikáció | 67 |
| A kommunikáció általános modellje | 70 |
| A mimika | 71 |
| A mimikai kód kérdései | 74 |
| A tekintet | 76 |
| A vokális csatorna | 77 |
| A beszéd formai jegyei | 78 |
| A kéz mozgásai - a gesztusok | 79 |
| A proxemika | 84 |
| Érintés és szaganyagok | 87 |
| Az emblémák | 88 |
| A metakommunikáció | 91 |
| Tudományos kutatás és elméletek - újabb adatok | 98 |
| A meghatározások tanulságai | 98 |
| A szinkronicitás | 101 |
| Evolúciós háttér | 102 |
| Neurobiológiai alapok | 103 |
| A tükörneuronok | 105 |
| Az én szerepe | 107 |
| Újabb nyelvészeti és kommunikációs szempontok | 111 |
| Az empátia összetevői és folyamata | 114 |
| Az empátia kialakulása a személyiségfejlődés során | 117 |
| A beszéd fejlődése | 119 |
| A nemverbális kommunikáció fejlődése | 121 |
| Az anya-gyermek kapcsolat és az empátia | 126 |
| Az identifikáció és az empátia | 130 |
| A "double-bind" (kettős kötöttség) | 132 |
| Az empátia és a társkapcsolatok | 135 |
| Az empátiás képesség problémái - az empátia személyiséglélektani feltételei | 139 |
| A gyermek és az empátia | 140 |
| Empátia a serdülőkorban | 142 |
| Az empátia és a nem | 142 |
| Az empátiát fejlesztő hatások | 143 |
| Az empátiát zavaró és gátló lélektani tényezők | 150 |
| Az empátia jelentősége és szerepe a személyes, érzelmi kapcsolatokban | 156 |
| A kapcsolatok kulturális sémái | 159 |
| Az empátia a kapcsolatokban | 161 |
| A szavak a kapcsolatokban | 165 |
| A mai ifjúság kapcsolatai | 166 |
| A felnőttkori kapcsolatok nehézségei | 168 |
| Empátia és szexualitás | 170 |
| Empátia a szülő-gyermek kapcsolatban | 173 |
| Empátia a formális emberi kapcsolatokban | 174 |
| A szerepek és problémák | 176 |
| A szervezeti konfliktusok "megoldása" | 179 |
| Az empátia felhasználása ösztönös és tudatos formában | 181 |
| Az empátia szerepe a szervezetben | 185 |
| Empátia a vezetésben | 188 |
| Kommunikáció mint szabályozás | 190 |
| A vezetői viselkedéshibák következményei | 193 |
| A vezetői empátia sajátossága | 195 |
| Az empátia gátjai | 196 |
| Az autokratikus vezetés és az empátia | 197 |
| A demokratikus vezetés akadályai | 199 |
| A demokratikus vezetés jelentősége | 200 |
| Az empátia jelentősége a pedagógiai munkában és a gyermeknevelésben | 201 |
| A szocializáció | 201 |
| Empátia a kisgyerekek nevelésében | 202 |
| Kommunikációs nehézségek felnőttek és gyerekek között | 205 |
| A szülő kommunikációs hibái és lehetőségei | 206 |
| Készségek és ismeretek a nevelésben | 207 |
| Empátia az óvodai és iskolai nevelésben | 208 |
| A jó tanár tulajdonságai | 210 |
| Az iskola szervezete | 211 |
| Az empátiát fejlesztő nevelés lehetőségei | 212 |
| Empátia az oktatásban | 213 |
| Az empátia sajátos oktatási és nevelési területeken | 215 |
| Az empátia az orvoslásban és a pszichológiai munkában | 219 |
| Az orvoslás hagyományos módja | 219 |
| Az orvosi tekintély problémái | 220 |
| A minősítés feladata | 222 |
| Az idült beteg viselkedése | 224 |
| A "neurotikus beteg" | 225 |
| A neurózis megismerése | 227 |
| Öngyilkosságveszélyek és szexuális zavarok | 230 |
| Az ápolónők tevékenysége | 232 |
| A pszichológusok munkája | 232 |
| Az empátia szerepe a pszichoterápiában | 235 |
| A pszichoterápia meghatározása | 236 |
| Pszichoterápiás eljárások és iskolák | 239 |
| Empátia a pszichoanalízisben | 242 |
| A Rogers-féle pszichoterápia empátiafelfogása | 248 |
| Empátia a pszichodrámában és a csoportterápiában | 252 |
| Empátia egyéb pszichoterápiákban | 253 |
| Az empátia más felhasználási területei | 256 |
| A mélyinterjú kérdései | 256 |
| Empátia a kihallgatásban | 258 |
| A hazugság és a csalás problémája | 260 |
| Empátia a közlekedésben, a játékban, az előadásban | 262 |
| Az empátia mentálhigiénés szerepe és pszichopatológiája | 264 |
| A modern ember pszichológiai szükségletei | 265 |
| Az empátia mint a visszajelentés hordozója | 267 |
| Pszichopatológiai állapotok és ezek megelőzése | 269 |
| Az empátia és a művészetek | 273 |
| Empátia és műélvezet | 274 |
| A művészetek hatása az empátiás képességre | 276 |
| Azonosulás a színházban és a filmben | 277 |
| Az azonosulás típusai | 279 |
| A tömegkommunikáció és a modern művészetek mentálhigiénés jelentősége | 281 |
| Az empátia vizsgálata és mérése, fejlesztésének módjai és céljai | 283 |
| Empirikus vizsgálatok | 283 |
| Kérdőívek, skálák | 285 |
| A becslés és konszenzus | 288 |
| Truax skálája és más skálamódszerek | 290 |
| Az empátia fejlesztésének módszerei | 292 |
| Empátiás csoporttréning a vezetőképzésben | 294 |
| Az empátiás megismerés gyakorlata - epizódok és folyamatok | 298 |
| Az empátia feltételei | 299 |
| Az empátia epizódjai | 301 |
| A fantázia szerepe | 303 |
| Az önreflexivitás | 306 |
| Az empátiás megértés tartalmai | 309 |
| Az empátia "technikái" | 312 |
| Függelék | 315 |
| Irodalom | 333 |