1.031.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A televízió a családban

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Tömegkommunikációs Kutatóközpont
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 120 oldal
Sorozatcím: Műhely
Kötetszám: 4
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-333-060-2
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A szerző, aki könyvében bemutatja a televízió mindennapi életünket, emberi viszonyainkat, társalgásunkat és konfliktuskezelésünket módosító hatását, egyben a hazai televíziós kutatások egy fontos területének eredményeivel ismertet meg. Kötete az 1970-es évtized változó magyar valóságának értékes dokumentumaként segíti társadalmunk tömegkommunikációs önismeretének fejlesztését, így nemcsak a szakma számára lehet érdekes, hanem pedagógus, népművelő és minden érdeklődő haszonnal forgathatja.

Tartalom

ELŐSZÓ 7
BEVEZETÉS 8
I. Kutatástörténeti áttekintés: a családkutatás és a tömegkommunikáció
mint a tudományos vizsgálat tárgya 8
II. A televíziónézés vizsgálatától a családi televíziózás kutatásáig 9
1. Családtipológiák - kommunikációs stílusok - televízióhasználat 10
2. A szociabilitás és a fizikai, kognitív, affektív állapot tévénézés közben 1
3. A verbális kommunikáció bekapcsolt és nem bekapcsolt tévékészülék mellett 11
4. A televízió tanulmányozása a családok kontextusában 12
5. A televíziózási helyzet és a nem verbális viselkedés a szociális interakcióban 13
III. A jelen vizsgálat története és előzményei 13
IV. A vizsgálat célkitűzése 14
V. A vizsgálati minta és módszer 15
1. A vizsgálat extenzív szakasza 15
A) A minta 15
(i) A vizsgált családok házaspárjainak szociológiai jellemzői 16
(ii) A lakás, lakáskörülmények 17
B/A módszer 17
(i) A megfigyelés 17
(ii) Az interjú 18
(iii) Az esettanulmány 18
C) A televízióműsor 18
2. A vizsgálat intenzív szakasza 19
A) A minta 19
B) A módszer 19
3. A vizsgálati cél és módszer következményei 19
Első fejezet
SZOKÁSALAKÍTÁS A „SAJAT KISVILÁGBAN" 21
I. A „saját kisvilág" rendszere 21
II. A televíziós jelenség a „kisvilágban" 22
III. A televízió beépülése a család megszokott cselekvéseinek rendszerébe 23
1. A napirend és a televízió 24
2. Televízióhoz kötött új szokások kialakulása 24
A) Lakáshasználat 24
B) A tévészoba használata 25
(i) Megvilágítás 25
(ii) Szokásos helyek 25
(iii) A műsornézéssel párhuzamosan végzett szokásos tevékenységek 25
C) A televízióra átruházott gyereknevelés 26
3. A televíziózásba beolvasztott szokások 26
IV. A televízió mint a családon kívüli kapcsolatok szabályozásának eszköze 27
V. A „társalgási háttér" aktivizálódása televíziós családi környezetben 28
Második fejezet
A CSALÁDRENDSZER ÉS A CSALÁDI TELEVÍZIÓZÁS MÓDJAI 30
I. A családi televíziózás tér- és időkerete 30
1. Térszervezés 30
2. Időstrukturálás 30
II. A családi együttlét strukturálódása tér- és időkeretben a képernyő előtt 31
1. A családi televíziózás szakaszai 31
2. Az együttlét szakasztípusai és a családtípusok 32
A) A társcentrikus családok 32
B) A társ-ellenfél központú családok 33
C) A gyermekcentrikus családok 35
D) A tekintélyelvű családok 37
(i) A rituális családok 37
(ii) A sztárképző családok 38
(iii) A párbajozó családok 39
E) A szoros családok 40
F) Az atomizált családok 41
Harmadik fejezet
SZEMÉLYKÖZI KOMMUNIKÁCIÓ A CSALÁDBAN TELEVÍZIÓS HELYZETBEN 43
I. A kommunikációs helyzet 43
1. A kommunikációs kontextus 43
2. A térbeli elhelyezkedés - térszabályozás 43
3. A „tévével szembeni" helyzet mint interakciós szituáció és a nem verbális viselkedés e helyzetben 44
4. A televízióműsor szerepe 46
II. A verbális kommunikáció televíziós helyzetben 47
1. A verbális személyközi kommunikáció típusai televíziós közegben 47
2. A személyközi kommunikáció mennyisége és a független és csatlakozó
kommunikációs aktusok aránya a családokban a vizsgált időszak alatt 48
3. A független és csatlakozó kommunikációs aktusok aránya filmnézés közben 50
4. összefüggések a személyközi kommunikáció témája, a kommentártípusok
és az általában figyelmet keltő műsorepizódok között 51
A) A kommentártípusok és a kommentárok témája 52
(i) A reproduktív kommentár 52
(ii) Az informatív kommentár 52
(iii) Az emotív kommentár 52
(iv) A kevert típusú kommentár 52
(v) A résztvevő kommentár 52
(vi) A reflexív kommentár 52
B) A műsorepizódok, a kommentártípusok és a kommentárok témája 53
5. A kommentártípusok a különböző lakóhelyű és különböző társadalmi rétegekhez tartozó családokban 54
6. A családtagok szerepe a televíziós környezetben létrejövő kommunikációban 56
7. A műsorhoz csatlakozó kommunikáció mintázata és a televízió társas használata 57
III. Az áttételes kommunikáció jelensége 59
IV. A személyközi kommunikáció jellemzői televíziós környezetben 65
Negyedik fejezet
KONFLIKTUSKEZELÉSI MÓDOK ÉS TELEVÍZIÓ A HÁZASPÁROK MINDENNAPI ÉLETÉBEN 67
1. A konfliktus fokozatai és a kommunikációs stratégiák házastársi kapcsolatokban 67
2. Az identitás egyensúlya és a konfliktusok a vizsgált párkapcsolatokban 71
3. Az interperszonális alku házastársi kapcsolatban 74
4. Konfliktuskezelés és konfliktuskimenetel 76
5. A televíziós helyzet és a műsorközeg hatása a családon belüli konfliktusokra 76
ÖSSZEFOGLALÁS 78
IRODALOM 82
FÜGGELÉK 87
Táblázatok
Mellékletek
Példatár

Erdélyi Ildikó

Erdélyi Ildikó műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Erdélyi Ildikó könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv