A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

A hegedű

A magyarországi hegedűkészítés kezdetei/Nemessányi Sámuel/Magyarországi hegedűkészítők/A vonós hangszerek értékelése és nyilvántartása

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: MTA Zenetudományi Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 204 oldal
Sorozatcím: Műhelytanulmányok a Magyar Zenetörténethez
Kötetszám: 2
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-01-4076-4
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A hazai művelődéstörténet szerves részét képezi a zenei élet. Ez pedig aligha képzelhető el hangszerek nélkül, jóllehet a zenetörténet gyakran hajlamos megfeledkezni azok kielégítő vizsgálatáról,... Tovább

Előszó

A hazai művelődéstörténet szerves részét képezi a zenei élet. Ez pedig aligha képzelhető el hangszerek nélkül, jóllehet a zenetörténet gyakran hajlamos megfeledkezni azok kielégítő vizsgálatáról, kutatásukról és főképpen a mesterekről, akik a muzsikusok hangszereit készítették. Igaz, nem volt szükség minden időben a hangszerkészítőre.
Az emberiség őskorában, de még a jóval későbbi időkben is, a zenészek maguk késíztették hangszereiket. Napjainkban is láthatunk olyan népi muzsikusokat, akik saját készítésű hangszereken játszanak. Olyan időket is ismerünk, amikor még a muzsikus nem tartozott a közösségből kivált egyéb mesteremberek közé, volt más "tisztességes" mestersége is. Azt a korszakot, amelyben megkíséreljük fellelni a Magyarországi hangszerkészítés egyik nevezetes ága - a hegedűkészítés - kezdeteit, már a munkamegosztás e téren is jelentkező hatása jellemzi. Ez az a korszak - a XVII-XVIII. sz. - amikor még fellelhető az írásos emlékekben a hangszerkészítő-muzsikus, a több hangszeren játszó és azokat javítani tudó zenész, a zeneszerző-hangszerjátékos, de az író-szerző-muzsikus vagy éppen a "szerszám"- és hangszerkészítő is.
A korszak lényegében Moháccsal (1526), illetve a török megszállással kezdődik, hiszen az ország három (olykor ténylegesen több) részre szakadása olyan sajátságos helyzetet teremtett, amely jelentősen befolyásolta Magyarország gazdasági, politikai, de művelődési viszonyait is. Négy sajátságosnak nevezhető centrumot találtam éppen a vizsgálandó hegedűkészítés vonatkozásában, melyek részben a kezdeteknél, részben a további fejlődés szempontjából bírtak jelentőséggel: Erdély, Eperjes, Pozsony és Pest-Buda. Súlyuk, területi kiterjedésük, a sajátságos zenei vonatkozásaik ugyan eltérőek, időben sem esik egybe hatásuk jelentkezése, mégis úgy vélem, hogy a történelem összefonódó szálai közül e négy, jelentősebb a többinél. Az elmondottakból tehát egyértelmű, hogy a vizsgált korszak a XVII-XVIII. század, de nem hagyhatók figyelmen kívül a XVI. századi előzmények, és a napjainkig ható következmények sem, a terület pedig a történelmi Magyarország, de nem elhanyagolhatóak a környező, esetleg távolabbi országok sem. Ez utóbbiak fontosságára elég talán annyit megemlíteni, hogy hegedűkészítésről valójában nem lehet a szó mai értelmében beszélni, amíg ezt a hangszert Olaszországban, Franciaországban, Németországban, vagy Ausztriában "fel nem találták". Vissza

Tartalom

A magyarországi hegedűkészítés kezdetei9
Bevezetés11
Erdély12
Eperjes13
Pozsony14
Pest-Buda16
Jegyzetek17
Irodalomjegyzék23
Német nyelvű összefoglalás29
Táblák31
Nemessányi Sámuel (1837-1881)61
Adatok Nemessányi Sámuel életrajzához63
Nemessányi Sámuel szülei és leszármazottjai (Tábla)72
Nemessányi dokumentumok73
Nemessányi Sámuel eredeti hangszereinek jegyzéke91
Nemessányi Sámuel mesterjegyei94
Nemessányi Sámuel munkásságának értékelése95
Nemessányi Sámuel hegedűinek adatai (Táblák)98
Német nyelvű összefoglalás113
A magyarországi hegedűkészítők adatlapjai, 19-20. század (Mutatvány)115
A vonós hangszerek bírálata és értékmeghatározása155
Bevezetés157
A vonós hangszerek áralakulásának jellemző sajátosságai158
A vonós hangszerek minőségi jellemzői160
A vonós hangszerek eredetisége és hamisításuk módja165
A vonós hangszerek mestercédulái. Mesterjelek és mesterjegyek167
A vonós hangszerek állapota168
A hangszakértői tevékenység169
Német nyelvű összefoglalás170
Vonós és pengetős hangszerek nyilvántartása171
Bevezetés173
Német nyelvű összefoglalás174
Nómenklatúra (Táblák)175
Adatlapok (Táblák)185
Sablonok (Táblák)191

Erdélyi Sándor

Erdélyi Sándor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Erdélyi Sándor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv