| I. KÖTET | |
| A megújuló erkölcsteológia alapfogalmai | 7 |
| A megújuló erkölcsteológia ismertetőjelei | 9 |
| Krisztus mint központ | 9 |
| A Szentírás mint alap | 10 |
| A szeretet mint feladat | 11 |
| A világ üdvössége mint cél | 11 |
| Az új szintézis mint módszer | 12 |
| Az erkölcsteológia fogalma és módszere | 14 |
| Az erkölcsteológia történeti kibontakozása a jelenkorig | 14 |
| Az erkölcsteológia fogalma | 17 |
| Az erkölcsteológia tudomány-jellege | 18 |
| Az erkölcsteológia mai módszere: a hermeneutika | 20 |
| Az erkölcsteológia kapcsolata más teológiai tudományokkal | 21 |
| Keresztény élethivatás és erkölcsi felelősség | 23 |
| Istenképiség és keresztény hivatás | 25 |
| A hívás és válasz mint a keresztény hivatás teológiai alapja | 25 |
| Emberi életcél, keresztény küldetés | 26 |
| A Szentháromság képe a keresztény küldetésben | 28 |
| A keresztény hivatástudatból fakadó személyes cselekvés és annak felelőssége | 32 |
| A személyes cselekvés fogalma és típusai | 32 |
| Az erkölcsi cselekvés tudatossága | 34 |
| Az erkölcsi tudatlanság és a felelősség | 36 |
| A cselekvés szándékossága és felelőssége | 37 |
| Az indirekt szándékosság | 38 |
| Az alapvető erkölcsi szándék és a keresztény elkötelezettség | 40 |
| A szabad döntés teológiai értelmezése | 43 |
| A szabad döntés teológiai fogalma | 43 |
| A keresztény szabadság bibliateológiai jelentése | 45 |
| A szabad döntés teológiai vonatkozásai | 46 |
| A szabad, személyes cselekvés akadályai | 48 |
| A kényszerhatásra létrejött, kierőszakolt cselekvés | 48 |
| A szokások és a megszokások | 49 |
| A személyiség irracionális rétege mint a szabad döntés veszélyeztetője | 50 |
| A félelem mint cselekvésgátló ösztönös megnyilvánulás | 51 |
| A szenvedélyek hatása az erkölcsi döntésre | 52 |
| A keresztény hivatásból fakadó cselekvés erkölcsi minősítése | 57 |
| A cselekvő személy szándéka | 57 |
| Az erkölcsi cselekvés objektív jellege | 59 |
| A körülmények hatása az erkölcsi minősítésre | 61 |
| A keresztény élethivatás külső iránymutatója: Az erkölcsi törvény | 65 |
| A keresztény élethivatás normája | 67 |
| Az erkölcsi törvény és annak rendeltetése | 70 |
| Az erkölcsi törvény rendeltetése, fogalma és fajai | 70 |
| Az erkölcsi törvény protestáns értelmezése | 72 |
| Az erkölcsi törvény rendeltetésének mai szempontjai | 73 |
| Természettörvény, "humánum törvénye" | 75 |
| A természetes erkölcsi törvény eredete és szükséges volta | 75 |
| A természetes erkölcsi törvény, ill. a humánum törvényének fogalma és értelmezése | 77 |
| A természetjogtól az emberi jogokig | 80 |
| A Tórától Krisztus törvényéig | 82 |
| A "törvény és a próféták" | 82 |
| A Tóra kritikája | 84 |
| Krisztus törvényének értelmezése | 84 |
| Az emberi törvény és a keresztény élet | 88 |
| Az emberi törvény fogalma | 88 |
| Az emberi törvények kötelező ereje | 89 |
| Az emberi törvények értelmezése | 90 |
| Az emberi törvény megszűnése | 92 |
| Társadalmi törvény és keresztény tanúságtétel | 93 |
| A keresztény lelkiismeret és annak formálása | 97 |
| A lelkiismeret értelmező megközelítése | 99 |
| A lelkiismeret problémáinak időszerűsége | 99 |
| A lelkiismeret történeti kialakulása és értelmezése | 99 |
| A lelkiismeret a Szentírásban | 100 |
| A lelkiismeret fogalma | 101 |
| A lelkiismeret tevékenysége a döntés szempontjából | 102 |
| Az egészséges lelkiismeret | 105 |
| A lelkiismeret formálásának és követésének elvei, valamint nevelése | 105 |
| A lelkiismeret nevelése | 106 |
| A lelkiismereti nagykorúság és szabadság | 108 |
| A bizonytalan lelkiismeret | 110 |
| A téves lelkiismeret | 110 |
| A kétes vagy kételkedő lelkiismeret | 111 |
| A lelkiismereti bizonytalanság föloldása a keresztény okosság alapján | 112 |
| Az ún. morális szisztémák és azok kritikája | 114 |
| A beteg lelkiismeret | 116 |
| Az aggályosság | 116 |
| A laza lelkiismeret | 118 |
| A Krisztusban való élet és a belőle fakadó erények | 121 |
| A készségek és az erények | 123 |
| A szenttamási habitus-tan | 123 |
| A készségek mai értelmezése | 124 |
| Az erények fogalma | 126 |
| Az erények erkölcsteológiája | 128 |
| Az erények értelmezésének mai szempontjai | 128 |
| Az erények bibliateológiai megvilágítása | 129 |
| A kegyelmi erények modellizálásának kísérlete | 130 |
| A kegyelmi erények fogalma és jellege | 132 |
| A Szentlélek ajándékai | 134 |
| A kegyelmi erények összefüggése és kategorizálása | 137 |
| A keresztény élethivatás visszautasítása: A bűn | 139 |
| A bűn és a döntés | 141 |
| A bűn fogalmának értelmezése | 141 |
| A bűn bibliateológiai megvilágítása | 142 |
| A bűn mint radikális döntés | 143 |
| A bűn megnyilvánulási formái | 145 |
| A halálos bűn | 145 |
| A súlyos és a halálos bűn | 145 |
| A bűn következményei | 148 |
| A bocsánatos bűn | 149 |
| A tudati bűnök | 150 |
| A bűnök megkülönböztetése és a felelősség | 152 |
| A bűnök fajainak problémája | 152 |
| A bűnök számának megállapítása | 153 |
| A bűn és a vele kapcsolatos felelősség | 154 |
| Irodalom az élethivatáshoz | 157 |
| Irodalom a törvényhez | 157 |
| Irodalom a lelkiismerethez | 158 |
| Irodalom az erényekhez | 158 |
| Irodalom a bűnhöz | 158 |
| Tartalomjegyzék | 161 |
| II. KÖTET | |
| Bevezető kérdések | 5 |
| A hit, remény, szeretet teológiai megalapozása | 7 |
| A keresztény cselekvés mai színtere: a szekularizált világ | 7 |
| A megtérés | 11 |
| A keresztény létforma három alaperényének összefüggése | 14 |
| A keresztény hit értelmezése | 17 |
| A hit fogalma és szükséges volta | 19 |
| A hit problémája és időszerűsége | 19 |
| A hit szó jelentései | 20 |
| A hit erényének meghatározása | 21 |
| A hit bibliateológiai értelmezése | 23 |
| Hitünk rövid foglalata: a Krédó | 26 |
| A keresztény hit dialektikája | 28 |
| A hit szükséges az üdvösséghez | 30 |
| A hit kinyilvánítása és visszautasítása | 39 |
| A keresztény hit tanúságtétele | 39 |
| A vallásszabadság mai értelmezése | 43 |
| A közös hit ökumenikus kinyilvánítása | 45 |
| Bűnök a hit ellen | 49 |
| A keresztény remény értelmezése | 51 |
| A remény fogalma és jelentősége | 53 |
| A remény időszerűsége | 53 |
| A remény fogalma és megnyilatkozási formái | 54 |
| A remény bibliateológiai értelme | 57 |
| A remény jutalma és a jutalom reménye | 59 |
| Bizonyosság és bizonytalanság a reményben | 61 |
| A remény mint termékeny várakozás | 63 |
| A remény szükségessége és ellentétei | 66 |
| Mennyiben szükséges a remény az üdvösségre? | 66 |
| Bűnök a keresztény remény ellen | 68 |
| A keresztény szeretet értelmezése | 73 |
| Az Isten- és emberszeretet alapkérdései | 75 |
| A szeretet időszerűsége és tárgyalásmódjának problémái | 75 |
| A keresztény szeretet fogalma | 76 |
| A szeretet kibontakozásának főbb mozzanatai | 77 |
| A szeretet értékmotívumai | 80 |
| A szeretet kapcsolata a nemiséggel | 82 |
| A szeretet bibliateológiai érteme | 84 |
| Isten szeretetének megközelítése | 86 |
| A keresztény szeretet értéke | 88 |
| A szeretet szükséges az üdvösségre | 89 |
| Bűnök a keresztény szeretet ellen | 92 |
| Az embertársak iránti szeretet és annak feladatai | 95 |
| Az emberszeretet időszerűsége | 95 |
| Az emberszeretet fogalma és főbb megnyilvánulási formái | 96 |
| Az emberszeretet evangéliumi normája | 97 |
| Az emberszeretet válaszútjai és a döntés | 98 |
| Az ellenség szeretete | 100 |
| Az irgalmasság cselekedetei | 103 |
| Az irgalmasság testi cselekedetei | 104 |
| Az irgalmasság lelki cselekedetei | 106 |
| Bűnök az emberszeretet ellen | 108 |
| Irodalom a hithez | 111 |
| Irodalom a reményhez | 111 |
| Irodalom a szeretethez | 112 |
| Rövidítések | 113 |
| Tartalomjegyzék | 115 |
| III. KÖTET | |
| A vallásosság fogalma és megnyilvánulási módjai | |
| Az emberi és a keresztény vallásosság | 7 |
| Vallás és vallásosság | 7 |
| A vallásosság fogalma és megnyilatkozási formái | 10 |
| Isten, az egyedül Szent | 11 |
| A vallásos személyiség | 13 |
| A vallásos magatartás mint emberi kötelesség | 16 |
| A vallási kultuszok közös elemei és a keresztény többlet | 17 |
| Az áldozatbemutatás és a kultusz napja | 21 |
| Az áldozatbemutatás fogalma és típusai | 21 |
| A vasárnap mint a keresztény kultusz napja | 24 |
| A vasárnap megünneplésének csúcspontja a szentmise | 25 |
| A vasárnap megünneplése és a kultikus pihenés | 27 |
| A vasárnap megszentelésének programja | 30 |
| Az imádság értelmezése | 34 |
| Az imádság fogalma és különböző formái | 34 |
| Isten dicséretének értelme | 37 |
| A kérő imádság problémája | 38 |
| Az egyház közösségi imája: a zsolozsma | 40 |
| Az ima kötelező volta | 42 |
| A keresztény vallásosság különleges tanúságtétele: a fogadalom és az eskü | 45 |
| A fogadalom értelme és feltételei | 45 |
| A fogadalom mint vallási elkötelezettség | 49 |
| A szerzetesi fogadalom és a szerzetesi élet megújítása | 51 |
| A fogadalom egyházjogi vonatkozásai | 52 |
| Az eskü fogalma és feltételei | 55 |
| Az eskü teológiai megindokolása | 56 |
| Az eskü a lelkipásztori gyakorlatban | 58 |
| Bűnök és bűnös magatartási formák a vallásosság ellen | |
| Bevezető szempontok | 63 |
| A hiszékenységgel kapcsolatos bűnök a vallásosság ellen | 64 |
| A hamis kultusz | 64 |
| A bálványimádás | 65 |
| A babona | 67 |
| A spiritizmus | 69 |
| A vallásosság elhanyagolása és megvetése | 71 |
| A vallásosság elhanyagolása | 71 |
| A káromkodás | 72 |
| Az átok és az átkozódás | 74 |
| Az istenkísértés | 76 |
| A szentségtörés | 77 |
| A simónia | 78 |
| A vallásossághoz kapcsolható erények: az alázat, az okosság és a lelkierő | |
| Bevezető szempontok | 83 |
| A keresztény alázat | 84 |
| Az alázat fogalma | 84 |
| Az alázat a Szentírásban | 85 |
| Az alázat a szentatyáknál | 86 |
| Az alázat kapcsolata más erényekkel | 87 |
| Bűnök az alázat ellen | 88 |
| A keresztény okosság és bölcsesség | 90 |
| Az okosság fogalma | 90 |
| Az okosság a Szentírásban | 92 |
| Az okosság a keresztény hagyományban és Szent Tamásnál | 93 |
| Az okos döntés jellemzésének mai szempontjai | 94 |
| Az okosság megkülönböztetése a bölcsességtől, a szeretettől és a lelkiismerettől | 95 |
| Bűnök a keresztény okosság ellen | 97 |
| A keresztény lelkierő és hősiesség | 99 |
| A lelkierő fogalma | 99 |
| A lelkierő és a hősiesség a Szentírásban | 100 |
| A szentatyák tanítása és az egyháztörténelem tanulsága | 102 |
| A keresztény lelkierő jellege és kapcsolata az okossággal, valamint a szeretettel | 102 |
| Bűnös magatartás a lelkierővel szemben | 104 |
| IV. KÖTET | |
| Bevezetés | 5 |
| Felelősség a tulajdonnal kapcsolatban | 7 |
| Az igazságosság és a jog | 9 |
| Az igazságosság fogalma | 9 |
| Az igazságosság a Szentírásban | 11 |
| Az igazságosság a szentatyáknál | 13 |
| Az igazságosság tulajdonságai és sajátos jellege | 14 |
| Az igazságosság ellentéte: az igazságtalanság | 15 |
| Az igazságosság alapja a jog | 16 |
| A tulajdon joga és a tulajdonszerzés | 19 |
| A tulajdon | 19 |
| A tulajdonszerzés a munka által | 23 |
| Tulajdonszerzés öröklés által | 26 |
| A tulajdonszerzés szerződéskötés által | 28 |
| A tulajdonszerzés különleges módjai | 32 |
| A tulajdonjog érvényesítése, megsértése és jóvátétele | 35 |
| A tulajdonjog érvényesítése | 35 |
| A tulajdonjog megsértése | 36 |
| A tulajdonjog helyreállítása | 40 |
| Felelősség az ember testi és lelki értékeivel kapcsolatban | 47 |
| Testi fegyelem, egészség, hivatás | 49 |
| A keresztény aszkézis korszerűsége | 49 |
| A keresztény aszkézis jellege és veszélyei | 50 |
| A testkultúra | 52 |
| Az étkezésben való önfegyelem | 53 |
| A szeszes ital fogyasztásában való önfegyelem | 57 |
| Az emberi élet és a testi épség védelme | 59 |
| Az öngyilkosság | 59 |
| A gyilkosság | 61 |
| A halálbüntetés | 62 |
| Az önvédelem | 63 |
| Manipulatív beavatkozások erkölcsi megítélése | 65 |
| Az abortusz-kérdés erkölcsi megítélése | 66 |
| A háborúk erkölcsi megítélése | 71 |
| Az emberi személy tisztelete és lelki javainak védelme | 75 |
| A tisztelet szelleme a családban | 75 |
| Az őszinteség, igazlelkűség másokkal szemben | 78 |
| A hazugság | 80 |
| A titoktartás és a szakmai hivatás becsülete | 81 |
| Az emberi becsület és annak tiszteletben tartása | 84 |
| Bűnök az embertárs tisztelete és megbecsülése ellen | 85 |
| Kultúra és emberi felelősség | 87 |
| A nemiséggel kapcsolatos felelősség | 91 |
| A nemiség erkölcsteológiájának megalapozása | 93 |
| A nemi erkölcs problémájának mai megközelítése | 93 |
| A nemiség értelmező megvilágítása | 95 |
| Az emberi nemiség jellemzői és rendezésének szükséges volta | 96 |
| Az emberi nemiség formálásának alapelvei | 93 |
| A nemiség szerepe és értékelése az Ószövetségben | 100 |
| A nemiség újszövetségi értelmezése | 102 |
| A szexualitás értékekre váltása és a vele kapcsolatos bűnös visszaélések | 105 |
| A nemi tisztaság általános fogalma | 105 |
| A hivatásból vállalt nemi önmegtartóztatás mint személyi érték | 106 |
| A cölebsz életforma értelmezése | 107 |
| A nemi eltévelyedések (devianciák) és abnormitások | 111 |
| Nemiség a házasság előtti életszakaszban | 115 |
| A serdülőkor és az önkielégülés erkölcsi megítélése | 115 |
| Nemiség a házasság előtti években | 117 |
| A házasság személyes szeretetkapcsolatának erkölcsteológiai értelmezése | 121 |
| A házasság célja és a nemiség szerepe | 121 |
| Erosz, filia, agapé a házasságban | 122 |
| A testi egyesülés (actus coniugalis) jogi és személyes értelmezése | 124 |
| A szülői hivatás felelőssége | 127 |
| A családtervezés kérdése | 128 |
| Bűnök a házastársi szeretet és felelősség ellen | 132 |
| Függelék | 135 |
| Az emberi jogok ENSZ-deklarációja. 1948. | 135 |
| XXIII. János pápa: "Pacem in terris" enciklikájából. 1963. (Az emberi jogokkal foglalkozó részletek) | 137 |
| Befejezés | 139 |
| Irodalom | 140 |
| I. részhez | 140 |
| II. részhez | 140 |
| III. részhez | 142 |
| Tartalomjegyzék | 145 |